3d vliegtuig van balsa, welk profiel?

• Topicstarter Topicstarter Robert van der Weijst
  • Startdatum Startdatum
R

Robert van der Weijst

Guest
Heeft er iemand toevallig een tekening van een 3d vliegtuig met de volgende
eigenschappen?

-Gewicht ongeveer 300 gram.
-Gemaakt van balsa (eventueel een stukje koolstof).
-Met een ribbenvleugel.
-Het liefst met een echte romp, geen kruisromp of een profiel romp.

Ik wil er een emm 150 pw motor opzetten (zilveren fietsbel). Met 3s lipo
pakket van 90 gram, de RC zal ongeveer 30 gram gaan wegen.
Ik zou het leuk vinden als ik ermee kon prophangen.

Dus weet er iemand zo'n vliegtuig of bestaan die gewoon niet? Het belanrijkste vindt ik dat hij een ribben vleugel heeft, zoiets als de tiny heeft, maar die tekeningen kan ik nergens vinden.

Groeten Robert

Ik heb die ook willen bestellen, maar 30 US-dollar aan verzendkosten is mij toch een beetje te gortig.

Die van aero nutz is best goed denk ik, maar inderdaad wel veel verzendkosten.

De dragon 3d is wel mooi, maar het is een arf en ik heb liever een (goedkope) bouwdoos of een tekening.

Maar zou je zo'n ele vliegtuig ook niet zelf kunnen tekenen? Daar heb ik namelijk ook al over nagedacht.

Als ik zelf een tekening maak moet dan alles op 0? Dus geen instelhoeken en geen motordomp en schuinstelling?
Moeten de motor, vleugel en stabilo dan ook op een lijn liggen?
En is de spanwijdte van 80 cm en de lengte van 83cm goed?

Best veel vragen maar dat zijn ook alle vragen die ik nu kan bedenken.
Als iemand nog verdere tips heeft voor een ontwerp zijn die altijd welkom.

Groeten Robert

De Electric Dragon 3D kan perfect met de 'fietsbel'

ben ik het niet helemaal met je eens, 600gram trekkracht op een model van 450 gram vind ik aan de magere kant. Zeker voor een 3d kist.
ik dacht dat er voor 3d kisten als vuistregel 2:1 of 2,5:1 (trekracht:vlieggewicht) gebruikt werd.

Maarja je model zal zeker wel leuk vliegen, maar je kan wel minder dan mogelijk is met het model.

Stuur eens een mailtje naar Aeronuts over die verzendkosten, mijn ervaring is dat daa wel over te onderhandelen valt, zeker als je nog iets meer te bestellen hebt....

nope, gaat helaas niet lukken.
Het probleem is dat het parcelpost verzonden moest worden, en niet via de goedkope 2e class airmail (+- 10 dagen onderweg)

Dus is het verzenden vrij duur.

bij verzenden van meer modellen worden de verzendkosten nauwelijks meer

Nee Peter, dat werkt niet, die bouwdoos wordt verpakt in een houten kistje en dat maakt hem duur in de verzendkosten. Dat houten kistje is bedoelt om de kans op beschadigen te beperken.

Als jullie er nu twee bestellen en de verzendkosten delen, wordt het al de helft, misschien is er nog iemand die interesse heeft.

Is inderdaad geen duur kitje.

Groet,
Jaap

Het lijkt mij ook wel leuk om zelf een tekening te maken (met wat afkijkwerk van de tiny en dit ele kistje) en dan een vliegtuig maken. Of is dit erg moeilijk.

Het is ook weer een gedoe om de bouwdoos van de ele van theo naar mij te krijgen of van mij naar theo.

Groeten Robert

Omdat het nog steeds over dit vliegtuig gaat stel ik mijn vraag maar hier.

Wie weet wat een goed profiel is voor zo'n vliegtuig? En is 18cm koorde (zonder rolroeren) bij 80 cm spanwijdte goed?

Robert

Dit:
VF%2016.jpg

heb net een tekening gemaakt (ben r nog aan bezig dus nog niet getest) gelijkaardig aan het model uit pjotrrr zn post, wil em wel uppe als het klaar is

@bruno: is dat echt een goed profiel voor 3d? al getest?
grtz

Hé Robert,

waarom neem je dit niet (uit forum "te koop/vliegtuigen"):zie foto's, die tweede is all-balsa 3D:

Te koop: SouthernX-2 parkflyer incl. rolroerservo- voor 2-3 Lipo's en een kleine borstelloze motor, spanwijdte 90 cm. Helemaal uit EPP, dus onverwoestbaar. Leeg gewicht 180 gr.

50 euro incl. Graupner C1081 (kogelgelagerde) rolroerservo.

tevens te koop: Sukhoi Parkflyer (houtbouw) voor GWS-vertraging en 370 motor, incl. Graupner kogelgelagerde C1081 rolroerservo. Zie www.estarmodels.com

60 euro inl. rolroerservo en nieuwe GWS vertraging

Naar boven

Die is inderdaad wel mooi cees, maar ik bouw graag en het leek me ook wel leuk om van tekening te bouwen. Het was niet echt de bedoeling om best veel geld aan het vliegtuig zelf uit te geven.

Ik heb ook al een tekening gemaakt. De constructie is ongeveer gelijk aan de sukhoi. De cokpit van de sukhoi is wel goed bedacht, dat ga ik ook zo maken.

Bruno,
Meestal zijn de profielen ongeveer bij de 0.5 en 0.4 in het plaatje toch iets dikker? Ik heb nog nooit zo'n profiel gezien. Weet je zeker dat dat profiel goed werkt?

Groeten Robert

honderdste bericht

Robert van der Weijst zei:
Bruno, meestal zijn de profielen ongeveer bij de 0.5 en 0.4 in het plaatje toch iets dikker? Ik heb nog nooit zo'n profiel gezien. Weet je zeker dat dat profiel goed werkt?
Ik weet zeker dat het profiel zoals het hier getekend en in de tabel gezet NIET goed werkt. De een of andere sufkous heeft er een assymmetrisch profiel van gemaakt. Maar een profiel met het dikste punt zover naar voren levert een constante snelheidsvleugel op. Bij toenemende snelheid loopt de weerstand snel op zodat tamelijk onafhankelijk van zwaartekracht en varierend motorvermogen het model een vaste snelheid aanhoudt. Het werkt erg goed, bij gelijkblijvend motorvermogen blijft devliegsnelheid in alle richtingen gelijk (anders kun je geen ronde loopings vliegen, en wordt een vierkante loop een onbeschrijflijk wybertje...):
28.jpg
23.jpg

De volgende keer zal ik wel zo'n profiel proberen, want ik ben al begonnen.

IMGP2439.JPG

IMGP2448.JPG

beetje vaag maar dit is het profiel

vleugel%20weegschaal.jpg

Hij weegt nog maar 21 gram dus ik denk niet dat hij te zwaar wordt.

Dat hij niet constant even snel gaat vind ik niet zo erg want ik wil er ook 'gewoon' mee vliegen.

De neuslijst is 6x6 balsa, de ribben zijn 1mm met 1mm strips er over en de hoofdligger is van 3x3 balsa.

Groeten Robert

Dit is een geweldig modelletje: De Gecko
Heeft in de FMT van begin dit jaar gestaan.

gecko.jpg

[door al het gras is het moeilijk comprimeren en de kwaliteit wordt dus erg slecht]

Back