3d vliegtuig van balsa, welk profiel?

• Topicstarter Topicstarter Robert van der Weijst
  • Startdatum Startdatum
Hm....,

Ik hoop dat je hem nog niet bespannen hebt, want je hebt nu het zwakste punt van de vleugel precies in het midden, waar juist de grootste krachten er op komen (geen driehoek tussen de twee middelste ribben)

Ik zou tussen die twee midden ribben de boven en onder hoofdligger verbinden met een plaatje 1 mm triplex, en dan tussen de eerste twee ribben links en rechts met 1 mm balsa plankje, met de vezelrichting verticaal. Als je dit niet doet zal de vleugel tijdens een duikvlucht een keertje dubbel vouwen.

Stel je model is 300 Gram inclusief alles, en je vliegt 3D, dan komt het wel eens voor dat je een looping of een bocht trekt van 15G of zo. Dan wordt je model ineens 4,5 kilo, en dat moet dat vleugeltje wel kunnen dragen natuurlijk. Ik zou hem ook eerst testen voor je hem in je vliegtuig bouwt. Tippen ondersteunen en dan in het midden 6Kg (=20G) er op, als ie dat houdt en hij kraakt niet, kun je met een gerust hart gaan vliegen. begint ie te kraken, zou ik toch hier en daar nog wat verstevigen. Liggers boven en onder verbinden is heel effectief en voegt nauwlijks gewicht toe.

Ik neem aan dat je voor de stijfheid het midden nog gaat indekken, want daar zie ik nog geen capstrips op de ribben :-)

Ziet er verder best aardig uit en zal ook best goed vliegen hoor.

Marco

Ik heb hem nog niet bespannen. Ondertussen heb ik al wel tussen de 2 middenribben aan een kant een 1mm balsa plaatje zitten met de nerf omhoog en een schuin 3x3 latje. Hij wordt inderdaad nog ingedekt, maar dat doe ik pas als ik de vleugelbevestiging er in heb zitten en dat doe ik pas als de romp af is.

Ik zal wel testen en kijken of hij veel gewicht houdt, maar als het vliegtuig vliegt dan wordt de kracht die de romp op de vleugel uit oefent toch verdeeld over de hele vleugel en niet alleen op de tippen? Test je de vleugel dan niet met te veel gewicht?

De vleugel voelt over de lengte wel stevig aan, maar ik kan de tippen wel makkelijk wat verdraaien (net als tipverdraaiing), maar dat zal wel goed komen door de folie denk ik.

Omdat het nu meer een bouwdraad wordt ben ik in het elektrovlieg forum een nieuwe draad begonnen http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=30794 dus dan kunnen we daar wel verder gaan.

Groeten Robert

Pjotrrr zei:
Stuur eens een mailtje naar Aeronuts over die verzendkosten, mijn ervaring is dat daa wel over te onderhandelen valt, zeker als je nog iets meer te bestellen hebt....

Klopt als een bus. Tenminste mijn ervaring voor electro-onderdelen. De hele doos zat vol met postzegels die IK niet heb betaald. (zoals via mail afgesproken... als je praat over rcgroups komt Pan Lau wel over de brug.)

Vlugge verzending, correct en geen extra's aan de douaneposten. :lol:

Back