3dhs 89 slick

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 10 sep 2016.

  1. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Op dit moment heb ik een ander probleempje. De uitlaat heb ik al 2x terug gedemonteerd omdat deze niet helemaal afsluit tegen de cilinder.
    De pakking is al enkele keren hergebruikt na demontage vorige cilinder. Misschien deze toch ook maar vernieuwen?
    Heb wat hittebestendige pasta voor uitlaten er tussen gesmeerd maar nog steeds lekkage.
    Zie foto's.
    Lichte zwarte spatten te zien.
    DSCN3227.JPG

    zwarte olie tussen de koelribben.
    DSCN3228.JPG

    DSCN3231.JPG
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ALTIJD als het kan, een nieuwe pakking monteren. Niet te lang mee door rommelen, anders zijn straks de afdichtingsvlakken niet meer recht en vlak en dan krijg je het nooit meer dicht (tenzij je weet hoe je die vlakken weer perfect recht krijgt..
     
  3. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Een idee of dit zelf te maken/snijden is uit speciaal materiaal? Alhoewel ik twijfel want dit lijkt gemaakt uit een soort aluminium binnenin.
    Anders is het direct een volledige set met alle dichtingen voor dle61 die ik kan vinden.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij moeten die uitlaatpakkingen wel los te vinden zijn, lijkt me stug dat je alleen complete setjes kunt kopen. Volgens mij moet je bij elke zaak die uitlaatbochten en dempers voor deze motoren verkoopt ook losse uitlaatpakkingen kunnen vinden.
    Zelf maken kan wel, als je het juiste materiaal en gereedschap hebt.
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Uitlaatpakking heeft Bert (aerobertics) vast wel liggen, de nieuwe pakking normaal vastdraaien en even zonder motorkap de motor laten lopen, met warme cilinder nog even natrekken met een veerring achter de bout en het zal niet meer loskomen of lekken
    Wel eerst ffchecken of het pasvlak van het spruitstukje nog vlak is
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2023
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    BEIDE vlakken checken... Een vlak spruitstuk betekent niks als de poort van de motor niet meer vlak is, en vice versa.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    bij een autohandel een vel pakkingpapier halen.
    ik heb wat dikker spul, rond 1mm dik
    kun je zelf snijden wat je wilt

    ik knip de buitenkant een tik ruim uit
    met sec. lijm plat op de uitlaat plakken
    met een stanleymes de opening uitsnijden, de boutgaten open maken.
    en hoppa, past altijd
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2023
    Wes56 vindt dit leuk.
  8. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ga eens op zoek gaan. Vandaag beide vlakken gecheckt. Aan de motor lijkt deze ok maar de flens van de uitlaatbocht was toch niet meer 100%.
    Deze heb ik terug opnieuw vlak gezet.
     
  9. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Helaas niet. Intussen heb ik er zelf eentje uitgefreesd uit speciaal pakkingspapier van 1.2mm dik.
    DSCN3233.JPG
     
    wim eon vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    NETJES!
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is helemaal profi :D
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  12. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik merk wel bij het aanspannen dat deze pakking een beetje indrukt.
    Moet hierbij opletten dat ik de bouten niet te hard aantrek want dan zal ik de flens van de uitlaatbocht terug krom trekken denk ik.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is ook het idee, dat pakkingpapier/karton/spul drukt inderdaad in
    maar als je niet goed aantrekt, blaast hij ertussenuit
    zoals met alle boutjes en schroefjes in de modelbouw, enig verstand gebruiken met aantrekken
    maar of je nou een koper of een zelfgemaakte pakking ertussen hebt, dit zou qua aantrekken niet uit moeten maken
    loslopen is ook niet handig..
     
  14. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Idd. Net even testrun gedaan. Ik kon de boutjes nog een goed stuk bijtrekken nadien.
    Dus lijkt me nu wel goed met deze nieuwe pakking.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Check de eerste paar vliegmiddagen nog maar regelmatig of die uitlaat nog goed vast zit. Want meestal komt die pakking nog wel aardig wat na.
    Kan sowieso geen kwaad om dat regelmatig te controleren.
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  16. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Misschien niet echt hier de ideale plaats voor een lipo vraag maar ga toch proberen hier in m'n topic.
    Voor m'n ontvanger in m'n slick gebruik ik 2x 2s 2500mah lipo's en 1x 2s 1600mah voor ontsteking.
    Na een vliegnamiddag doe ik meestal 3 tot 4 vluchten.
    De lipo's zijn dan ongeveer nog 75% vol gemeten met zo'n lipotester na deze vliegnamiddag.
    Meestal ga ik deze lipo's toch opnieuw vol laden de dag voor een nieuwe vliegnamiddag.
    Ik vraag me af of dit wel altijd verstandig is? Ik gebruik altijd maar een 25% van de batterij.
    Misschien beter niet laden en gebruiken voor 2vliegnamiddagen? Dan denk ik dat de lipo's dan nog 45-50% over zullen hebben.
    Hoe doen jullie dat? Altijd laden ongeacht hoeveel er nog over was? Of....
     
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    gewoon elke keer bijladen ....
    maak daar een gewoonte van dan kan je niet meemaken dat je per ongeluk vergeet te laden
    een lipo kan prima tegen gedeeltelijke ontlading, vroeger met NiCd en NiMh was dat wat anders
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat ik wel zou doen is de accu's pas zo kort mogelijk voor de vliegmiddag op te laden (LiPo's laden prima snel, dus dat kun je een uurtje voor vertrek naar het plein doen), want LiPo's houden er niet van om vol weggelegd te worden.

    Maar om heel eerlijk te zijn: Mijn zender heeft een LiPo, en die laad ik pas als de spanning beneden de 6,5V komt. Mijn modellen hebben bijna allemaal NiMH, omdat die er wel tegen kunnen vol weggelegd te worden. Die laad ik direkt na thuiskomen, en nogmaals kort vlak voor de volgende vliegmiddag.
     
  19. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Bedankt voor de info. Lipo's laad ik idd altijd net voor ik ga vliegen.
     
  20. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik heb de laatste tijd meerdere deadstick landingen moeten maken. Een tijd geleden heb ik met wat tips van hier mijn motor beter afgeregeld. Althans dat dacht ik toch. Motor reageerde nochtans zeer goed op de sticks en pakte goed op.
    Resultaat kon je zien in post 189.
    De laatste tijd probeer ik mijn manoeuvres wat uit te breiden. Ik probeerde terug een soort blender recht naar beneden om dan abrupt over te gaan op een inverted flat spin. Hierop viel meestal
    motor uit.
    Als hij dan eens bleef lopen dan viel deze direct uit bij het openen van de throttle naar volgas. Een gewone flat spin geen probleem met motor enkele bij rugvluchten waar ik de gas stick volledig dichttrek naar stationair.Volgas rugvlucht ook geen problemen.
    Nu heb ik de motor opnieuw afgeregeld welke ik enkel de L-naald rijker heb gezet. Ik heb m'n vliegtuig ook onderste boven gelegd zodat ik kon zien dat de motor ook goed oppakt bij rugvlucht. Ik heb de L-naald toch zeker iets meer dan een kwart extra open moeten draaien vooraleer de motor niet meer uitslaat. Ook alles afgeregeld met motorkap erop.
    Ik merk wel dat de motor nu wel iets rijker loopt op stationair bij rugvlucht. Rookt iets meer. Bij normaal vlucht merk ik niks van rook. Iemand een idee of dit erg is om iets rijker te zitten bij stationair toerental?
    Belangrijkste lijkt mij toch wel dat motor niet meer uitvalt want hierdoor al herstelwerken gehad.
    Mvg Wes.
     

Deel Deze Pagina