ik ben in 2016 met een da 35cc begonnen..
sinds ik mn 70cc heb ben ik erachter dat de 35 altijd al wat rottiger aan heeft gezogen.
de 70 geeft vaak na 5 klappen een hap, de 35 duurde vaak wel een slinger of 10
afgelopen seizoen ging de 35 er nog een stuk langer over doen (eerste keer van de dag), en stationair begon hij wat te rommelen
daar heb ik nu dus spullen voor besteld, ff membranen wisselen
Qua electronica..
Ik heb als beste vergelijk mijn heli. zwaar belast, zware servo's
sommige servo's gaan eeuwig mee. sommige niet.
in de regel geven ze wel een nette hint voor ze eraan gaan.
speling op de tandwielset kun je voelen.
klittebandjes tussen de roeren scheelt al heel veel nutteloos geflapper op de grond. scheelt tandwielen
op de heli heb ik plakkende servo's gehad. dus op 1 punt van het bereik opeens geen beweging meer.
tot de arm daar overheen gaat, en opeens werkt hij weer. dood punt potmeter.
ALS het aan de hand is, kun je dit met motor uit, en langzaam alle kanalen sturen vaak zien.
ditzelfde nog eens doen met motor aan. soms wil de trilling wel eens wat geks doen (slijtage kabels, draadbreuk etc)
het begint klein en bouwt uit. wees kritisch, en je hebt het op tijd.
maar er is geen bepaalde looptijd voor te geven.
op de heli heb ik ook uitgefikte servo's gehad.
op een punt merkte ik tijdens sturen erg goed dat ik veel meer stick moest geven voor een simpele iets.
op de grond eens op een nette manier op de armpjes geduwd, duwde ik er dwars doorheen. niet goed voor 15 kilo servo's...
dus 45 kilo aan de swash.. en ik duwde met 2 vingers de boel omlaag. bij open maken ook een verbrand luchtje
persoonlijk wissel ik dan niet 1 servo.. maar het geheel.
de rest heeft hetzelfde gebruik gekend voor dezelfde tijd..
powerbox en andere electronica..
doet verder niets.
slijt in feite ook niet echt.
je ontvanger wissel je ook niet om de zoveel jaar.
alleen opletten op rare gedragingen, zoals met alles.
ik had laatst in de heli een sensor draad van de vstab die door de trilling en vele jaren gebruik op de print los begon te komen, en zodoende wat sluiting begon te geven.
toen ik er eindelijk achter was, boel ff vastgesoldeerd, en het werkt weer.
maar, dat is heli. rammelt erger.
in een vliegtuig zou ik dit niet verwachten.
qua frame
de echte knalharde 3d jongens, dat die er 3 seizoenen mee doen..
maar dan hebben we het ook over extreme g krachten, constant gebeuk en misbruik.
speling kun je zien, voelen
bespanning, als je deze een beetje leest, kun je ook zien of er een scheur onder zit of niet.
gewoon goed kritisch naar je toestel kijken.
scheve dingen, dingen in het vliegbeeld die scheef lijken
opgebouwd, zit er ruimte op dingen?
trek er eens een paar keer stevig aan (want in de lucht gebeurd dat ook..)
daar vang ik best wel eens een interessant dingetje mee..
maar de echte 3d jongens, op een punt gaat overal speling zitten, lijm laat los etc etc.
dan moet je hem echt restaureren, en daar moet je zin in hebben.
bij een standaard vlieger gaat zo'n ding nog jaren mee.. maar bij correct misbruik gaat het mis
