3dhs 89 slick

Zou ik deze gewoon terug kunnen verbinden hiermee of beter een nieuw stuk nemen?
Dat hangt echt volledig af van de conditie van die teflon buis. Voor wat het waard is: ik heb in heli's minstens 20 jaar die Teflon buis gebruikt, heel veel gesleuteld en zelden die buis vervangen. Alleen als het echt aan de binnenkant aan het wegbranden was...
 
Hopelijk lezen hier nog benzine piloten mee en kunnen me een antwoordje geven?
Intussen vlieg ik al sinds mei 2017 met mijn 3dhs slick 89.
Ik vraag me af hoelang je met dergelijke kist, servo's en dle motor kan vliegen vooraleer alles is afgeschreven.
Hoeveel uren kan zo'n motor maken?
Zelf maak ik gebruik van Hitec hs 7955tg servo's, powerbox evolution, dle61cc enz...
Sommige zeggen dat dergelijke 3d kisten al na paar seizoenen versleten zijn. Klopt dit wel?
Ik denk dat deze verhalen meestal van wedstrijd piloten komen. Ik zelf vlieg er wat 3d mee maar zeker geen 3d tot het uiterste.
Intussen heb ik ongeveer een 120 tal vluchten (±10 min/vlucht).
Het vliegtuig controleer ik ook regelmatig op eventuele gebreken. Alles lijkt mij nog steeds als nieuw.

Mvg Wes.
 
Zo'n motor zou zomaar 1000 uur of meer moeten kunnen maken zonder al te veel poespas (mischien een setje nieuwe lagers na 500 uur, nieuwe membranen in de carburateur na pak hem beet 5 tot 10 jaar ongeacht de uren, nieuwe bougie om de 100 a 200 uur, veel meer zou er niet nodig moeten zijn). Je schrijft 120 vluchten van gemiddeld 10 minuten, da's 20 uur. Reken alle tutten en frutten in de pitts en bij de startlijn, proefdraaien en warmdraaien en terugtaxiën en zo mee, dan zit je nu hooguit op 40 draaiuren. Dus nog niet eens je eerste bougie, maar mischien is er wel een membraan-setje binnenkort nodig.

Vliegtuig is onmogelijk te zeggen hoelang dat heel blijft, hangt 100% van de bouwkwaliteit af.
Servo's en electronica is ook lastig te zeggen, dat hangt weer van de trillingsniveaus en de vliegstijl af, hoe erg de boel op zijn donder krijgt. Sommige electronica veroudert ook "op de plank", ander spul lijkt haast wel "eeuwig" goed te blijven.
Maar hard 3D, dan denk ik dat ik minimaal elke 5 jaar alle servo's zou willen vervangen. Ik durf het echt niet te zeggen.
 
Bedankt voor de info.
De motor is me duidelijk.Bougie zal ik al eens vervangen.
Verder over de electronica hoe weet je wanneer je moet vervangen?
Ik heb er ook een powerbox inzitten. Je kan toch niet zeggen om deze zomaar preventief te vervangen na een paar jaar gezien de kostprijs?
Servo's kan je waarschijnlijk wel voelen wanneer er speling op begint te komen. De mijne zijn titanium gears dus ik heb er nog volle vertrouwen in.
 
Dat zeg ik: daar is moeilijk wat van te zeggen, Dat hangt geheel en al van je eigen gevoel af. Ik heb verder geen ervaring met dergelijke grote 3D kisten. Ik ben alleen maar technicus...
 
Ik heb een dle111 gehad op een decathlon. Nieuw gekocht toen nog via hobbycity. Nergens verder tekoop. Motor heeft ongeveer 4000 vluchten gemaakt. En ca 350ltr aspen gexien nooit wat mee gehad op versleten lagers na..

Electronica niet te moeilijk over denken. Als je heen haperingen hebt met sturen.

Heb ook wel eens een kapote servo gehad na 4 vluchten
Powerbox werkt of werkt niet.. leker laten zitten. Model is aanvoelen. Krijg je losse spantjes en folie? Dan zou ik langzaam rond kijken voor wat nieuws of kaal maken en opnieuw folien.
 
ik ben in 2016 met een da 35cc begonnen..
sinds ik mn 70cc heb ben ik erachter dat de 35 altijd al wat rottiger aan heeft gezogen.
de 70 geeft vaak na 5 klappen een hap, de 35 duurde vaak wel een slinger of 10
afgelopen seizoen ging de 35 er nog een stuk langer over doen (eerste keer van de dag), en stationair begon hij wat te rommelen
daar heb ik nu dus spullen voor besteld, ff membranen wisselen

Qua electronica..
Ik heb als beste vergelijk mijn heli. zwaar belast, zware servo's
sommige servo's gaan eeuwig mee. sommige niet.
in de regel geven ze wel een nette hint voor ze eraan gaan.

speling op de tandwielset kun je voelen.
klittebandjes tussen de roeren scheelt al heel veel nutteloos geflapper op de grond. scheelt tandwielen

op de heli heb ik plakkende servo's gehad. dus op 1 punt van het bereik opeens geen beweging meer.
tot de arm daar overheen gaat, en opeens werkt hij weer. dood punt potmeter.
ALS het aan de hand is, kun je dit met motor uit, en langzaam alle kanalen sturen vaak zien.
ditzelfde nog eens doen met motor aan. soms wil de trilling wel eens wat geks doen (slijtage kabels, draadbreuk etc)
het begint klein en bouwt uit. wees kritisch, en je hebt het op tijd.
maar er is geen bepaalde looptijd voor te geven.

op de heli heb ik ook uitgefikte servo's gehad.
op een punt merkte ik tijdens sturen erg goed dat ik veel meer stick moest geven voor een simpele iets.
op de grond eens op een nette manier op de armpjes geduwd, duwde ik er dwars doorheen. niet goed voor 15 kilo servo's...
dus 45 kilo aan de swash.. en ik duwde met 2 vingers de boel omlaag. bij open maken ook een verbrand luchtje

persoonlijk wissel ik dan niet 1 servo.. maar het geheel.
de rest heeft hetzelfde gebruik gekend voor dezelfde tijd..

powerbox en andere electronica..
doet verder niets.
slijt in feite ook niet echt.
je ontvanger wissel je ook niet om de zoveel jaar.
alleen opletten op rare gedragingen, zoals met alles.
ik had laatst in de heli een sensor draad van de vstab die door de trilling en vele jaren gebruik op de print los begon te komen, en zodoende wat sluiting begon te geven.
toen ik er eindelijk achter was, boel ff vastgesoldeerd, en het werkt weer.
maar, dat is heli. rammelt erger.
in een vliegtuig zou ik dit niet verwachten.


qua frame
de echte knalharde 3d jongens, dat die er 3 seizoenen mee doen..
maar dan hebben we het ook over extreme g krachten, constant gebeuk en misbruik.
speling kun je zien, voelen
bespanning, als je deze een beetje leest, kun je ook zien of er een scheur onder zit of niet.
gewoon goed kritisch naar je toestel kijken.
scheve dingen, dingen in het vliegbeeld die scheef lijken
opgebouwd, zit er ruimte op dingen?
trek er eens een paar keer stevig aan (want in de lucht gebeurd dat ook..)

daar vang ik best wel eens een interessant dingetje mee..
maar de echte 3d jongens, op een punt gaat overal speling zitten, lijm laat los etc etc.
dan moet je hem echt restaureren, en daar moet je zin in hebben.
bij een standaard vlieger gaat zo'n ding nog jaren mee.. maar bij correct misbruik gaat het mis:D
 
speling op de tandwielset kun je voelen.
klittebandjes tussen de roeren scheelt al heel veel nutteloos geflapper op de grond. scheelt tandwielen

Bedankt voor deze uitgebreide uitleg.
Hopelijk geen servo defect in volle vlucht door potmeter. Als de servo plots volledig naar 1 kant gaat lijkt me dit een crash.

Wat bedoel je met klittebandjes tussen de roeren?
 
versleten potmeter is meer dat de servo op een bepaald stuk in zijn slag ff zijn positie kwijt is.
dan gaat hij stil staan, meestal niet bekrachtigd
geef je hem een tik, zodat de arm ergens anders in zijn slag staat, zit de pot buiten het rotte stuk en beweegt de boel weer

zou je de servo langzaam van uiterste naar uiterste laten gaan, zal hij stilvallen op een punt
ga verder met op de zender de boel uit te sturen, geef het roer een tik, en op een bepaald punt pakt de servo hem weer over.

in vlucht is het eerder (bij heli dan) alsof het toestel niet lekker reageert. net ff laat.
tot het punt dat hij wel heel laat reageert, dan kan het problemen gaan geven.
meestal, omdat je vliegt en er wel een beetje op de roeren wordt gebeukt, verzet zo'n servo arm zichzelf wel een stukje.
maar op een bepaald punt gaat ie zich melden


Klittebandjes tussen de roeren:
motor aan.
stationair.
zie je de ailerons flapperen als een gek in de speling van de tandwielset en linkage.
dat geflapper is een hoop gebeuk op de tandwielset.
en ook niet goed voor aileron/scharnieren/servo/linkage, heeft geen voordelen.
plak je het zachte stukje van klitteband in de zijkant van de aileron, dus tussen de vaste vleugel en het bewegende deel, creeer je een beetje weerstand.
de servo trekt daar met alle gemak van de wereld doorheen.
maar de aileron kan niet meer zo makkelijk achter de zwaartekracht aan, zodoende zal hij opeens een stuk minder flapperen bij stationair.

bij de andere roeren helpt dit ook. maar aileron legt simpel uit, omdat die ook goed opvalt

bij normale toestellen heb je dit probleem in feite niet.
maar bij 3d kisten heb je zo'n extreme overbrenging, dat dat miniscule beetje speling op de tandwielen van de servo +/- 1 cm ruimte geeft aan het roer
in de lucht geen probleem, op de grond ziet het er zo slordig uit.
 
Ok bedankt. Op de ailerons kan ik niet echt grote trilling waarnemen. Enkel rudder en elevators daar kan je wel meer trillingen zien. Zijn ook grote roeren en een dle61 maakt ook wel wat trillingen, zeker op stationair.
Ik weet een beetje waar ik nu moet op letten en hou het in de gaten.

Mvg Wes.
 
Iets om me zorgen over te maken? Ik heb vandaag de beslissing genomen om op dit moment enkel de bougie eens te vernieuwen.
Enkele jaren terug te lezen hier (pag 7 )in dit topic was de schroefdraad in de cilinder stuk voor de bougie.
Dit heb ik toen met succes kunnen herstellen met een insert erin te lijmen. Dit is altijd blijven zitten.
Vandaag bij het uitdraaien van de bougie is de insert toch mee los gekomen.
Misschien had ik toen toch beter een nieuwe cilinder gekocht? De cilinder nu toch vervangen zie ik niet zitten. De motor is voor mij netjes ingelopen en loopt voor mij perfect! Bij een nieuwe cilinder zou ik opnieuw moeten inlopen. Zou ik gewoon de insert er terug zo indraaien samen met de nieuwe bougie?
 
Ga het er toch op wagen om terug deze insert te gebruiken.
Na het zien van deze video:
ga ik ook de insert proberen vast te zetten met een pinnetje. Zal een fijn werkje worden maar met de juiste tools lijkt me dit doenbaar.
Ik ga alles netjes proper maken, terug loctite op de insert en borgen met een klein pinnetje.
Op die manier ga ik zekerder zijn dat de insert niet altijd mee loskomt bij het lossen van de bougie.
 
Laatst bewerkt:
In principe zat die insert gewoon goed, als hij 7 jaar is blijven zitten, en mits goed schoongemaakt, zou gewoon een herhaling van stappen (pagina 7) gewoon weer 7 jaar probleemloos gebruik mogelijk moeten maken.

Zoals ik het zie: Je schreef in post 149 (zo uit mijn geheugen) dat er wat ruimte zat tussen de draad in de kop en de insert.
Vermoedelijk geeft dat net voldoende grip voor de verbranding om langzaam die loctite aan te tasten. Dat is op zich niet erg: Komt hij los, dan schoonmaken en opnieuw verlijmen. En dat kan, omdat zodra de loctite te ver aangetast is, dan komt de insert er gewoon weer uit,

Maar nu wil je een pennetje plaatsen wat het onmogelijk maakt die insert er weer uit te draaien, ook al brand die loctite weg.
En dan kun je er dus niks meer aan doen.

Persoonlijk zou ik gewoon de dingen voor lief nemen zoals ze zijn, en die insert zonder borging terug verlijmen met Loctite 648. Over 7 jaar kun je dan altijd weer opnieuw.
Plaats je dat pennetje, en die loctite is na 7 jaar weer weggebrand, dan kun je daarna niks meer vanwege dat pennetje wat het losdraaien en schoonmaken van de insert verhindert.

Ik snap helemaal dat je een permanente oplossing wilt, maar dan zou ik een oplossing zoeken die die schroefdraad permanent afdicht (beter lijmproduct?), NIET een oplossing die uitsluitend het losdraaien voorkomt, maar daarmee ook het vernieuwen van de afdichting verhindert...

Het is maar een gedachte...
 
Hmmm ja je hebt wel een punt. Trouwens de herstelling is geen 7 jaar hoor. Deze is van okt 2020. Je kon inderdaad wat roetvorming ofwel is het de verbrande loctite zien aan de buitenkant van de insert.
Op het eerste zicht zat die insert zeker niet los hoor! Deze kwam gewoon mee met het uitdraaien van de bougie. Deze keer ga ik de insert vastzetten zoals u toen adviseerde in post 150. Ik had hem toen samen met de bougie vastgezet.

***Vastzetten van die insert, doe je het beste met een draadstang (zelfde draad als de bougie) met een moer er op: draai insert en moer op de draadstang, en borg ze tegen elkaar. Draai insert in kop, en gebruik de draadstang met nog twee extra moeren om de insert vast te trekken. Los de moer weer van de insert, en laat de loctite uitharden.***

Ik ga deze keer ook nog de insert iets harder aanspannen t.o.v. de bougie zelf.
Normaal kon ik volgende aanhaalmoment vinden voor NGK CM6: 10-12N. Dus ik zou de bougie 10N aanspannen en de insert toch zeker een 12N.
Ook een klein beetje kopervet aan de bougie doen, dus hopelijk blijft de insert zitten een volgende keer bij vervangen bougie.
 
Vandaag heb ik er een nieuwe insert ingestoken. Terug loctite erop en deze keer met momentsleutel en niet samen met de bougie vastgezet waar ik de vorige keer deze fout maakte. De insert heb ik nu met ongeveer een 13 Nm richting de 14Nm vastgezet met behulp van draadstang met extra moeren. Nu ga ik alles laten drogen en later de bougie zelf met 10Nm-12Nm vastzetten. Hopelijk heb ik mee geluk na een paar jaar, wanneer ik bougie wil vervangen, dat de insert wel blijft zitten.
 
Bougie met een beetje Copaslip, molykote GNplus of Molykote 1000 pasta monteren (ook onder de afdichtring, en tussen ring en bougie) maakt dat de bougie ook na langere tijd relatief makkelijk loskomt. Dat ontlast de verbinding tussen cylinderkop en insert een beetje en vergroot de kans dat die insert goed blijft zitten.

Alle drie werken ze acceptabel voor dit doel, zelf geef ik voor dit soort toepassingen de voorkeur aan de 1000 pasta. GNplus is meer geschikt voor monteren van draaiende onderdelen, en Copaslip is eigenlijk een zwaar verouderd product wat wel doet wat het beweert (vastvreten voorkomen) maar absoluut niet smeert, dus wel slijtage aan schroefdraad veroorzaakt. Ik gebruik het liever tussen op elkaar geklemde vlakken (pakkingen en afdichtingen) en liever niet op schroefdraad, maar als je niks anders hebt is het geen echt probleem om het te gebruiken.
 
Weet wel dat ik dit had gedaan met Copaslip na m'n eerste herstelling 2 jaar terug.
Nu wacht ik nog op mijn nieuwe bougie.
Heb me wel laten wijsmaken om nu geen pasta te gebruiken. Nieuwe bougies zouden blijkbaar voorzien zijn van een soort coating die vastzitten moet voorkomen. De tijd van kopervet zou iets van vroeger zijn.
Of dit klopt weet ik niet.
Dus u zou er toch terug iets opsmeren?
 
Als die bougies tegenwoordig gecoat zijn, dan zou het niet nodig moeten zijn. In ieder geval niet bij montage vanuit de verpakking. Maar dat is nieuw voor mij, om eerlijk te zijn.
Maar dan zou ik nog steeds, als een bougie ouder is, of meerdere keren verwijderd (schoonmaken, of verzopen motor, of wat voor reden dan ook) toch nog wel wat gebruiken, ja. Want zo'n coating slijt ook.
 
Vandaag sloeg het noodlot toe. Harde landing wegens motorpech.
Landingsgestel onderuit met herstelbaar.
IMG_20230410_134458.jpg IMG_20230410_145045.jpg IMG_20230410_133818.jpg
Wat de reden was van de motoruitval weet ik niet 100% zeker. Bougie was door de landing volledig uit de cilinderkop getrokken.
Een deel van de insert zat er nog in en een deel op de bougie. Misschien dat de bougie toch terug aan het loskomen was tijdens de vlucht?
Als ik de zwarte vettige aanslag zie op m'n motor kap, net waar de bougie uit de opening komt, hoort dit daar niet te zitten.
IMG_20230410_150622.jpg
Dus een vermoeden dat de bougie terug loskwam.
De kleur van de nieuwe bougie na een 4-tal vluchten lijkt me eerder ook niet ok. Eerder te arm denk ik.
IMG_20230410_171529.jpg IMG_20230410_171543.jpg
Dit ben ik niet zeker wat nu echt de goede kleur moet zijn en gezien dat de nieuwe bougie nog maar 4 vluchtjes op de teller heeft.
Nochtans niks aan de regelnaalden aangepast. Kan dit zijn met een nieuwe bougie dat de motor plots armer gaat lopen?

Nu heb ik ook de beslissing genomen om toch een nieuwe cilinderkop te kopen. Ik keek er eerder tegen op om opnieuw te moeten gaan roderen.
Maar het gedoe met die insert ben ik moe. Zou ik terug moeten roderen zoals je een volledig nieuwe motor?
Of eerder een korte rodage?
 
Back
Top