3Digi FBL en experimentele zaken.

Discussie in 'Flybarless' gestart door heimhelicopters, 28 jan 2013.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Vanaf hier mijn 3Digi project. Ik ben al een paar uurtjes aan het solderen geweest:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De voedingsprint met UART werkt al , de processor en sensor print is in aanbouw. Wat een gepier met die dunne pootjes van de IC's.....

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2013
  2. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Kun je ook zelf de controllers wijzigen? Niet enkel parameters maar zelf PID achtige dingen maken?
     
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Danny,

    ik begrijp niet helemaal wat je precies bedoelt. Wellicht vind je het antwoord op de 3digi site:

    Willkommen auf der 3Digi Wiki Seite - 3Digi

    Je kan, als je nieuwsgierig bent, daar de software downloaden. Dan kun je precies zien wat er allemaal kan.

    Hier alvast een screen shot van de instelsoftware:

    [​IMG]

    Steven.
     
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Zo, ze zijn af. Natuurlijk heb ik 2 weerstandjes er verkeerd ingesoldeerd gehad waardoor het halve ding het niet deed, maar ook dat is opgelost.
    Eerst maar eens een testbed heli klaarmaken. Ik neem unistar 3 hiervoor.

    testen van de 3Digi's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Steven
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Voor de eerste tests heb ik de flybar kop maar geheel van uni star 3 verwijderd en een kop die ik nog had liggen erop gezet. 2 stuurstangetjes gemaakt en done.
    De 3digi op de koeltunnel , ik hoop dat ie het goed moeilijk gaat krijgen van de trillingen van de motor. Kan ik eens goed zien of het allemaal okay is. Ik zal em eerst een keer zonder bladen laten draaien.

    Ondertussen heb ik lekker met de parameters gespeeld en de handleiding eens goed doorgenomen. Je moet wat om de materie machtig te worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het weekend is zowaar weer voorbij.....

    Steven
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2013
  6. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    ughu,ughu,ughu
    die heb een tijdje stil gestaan die Uni star???

    ben benieuwd naar je bevindingen en dat alles werkt naar behoren,

    leuk projectje;)
    haha SAVE The Flybarr en nu is ie er af.....

    Jeroen
     
  7. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    ff voor de zekerheid, is dat oppervlak toch wel haaks op de hoofdas? anders gaat ie vreemd sturen.
    En ik zou toch bang zijn dat die locatie veel trillingen bevat, maar afhankelijk van het sensor type kan dat een probleem zijn... Verstandig om hem eerst zonder bladen op te toeren ja.

    Ik heb ook eens wat rondgeneusd op de website. Jammer genoeg enkel full size ontvangers mogelijk en enkel toegang tot de tuningparameters. Maar wel heel leuk dat je uitgebreide loggingfuncties hebt, alleen weer jammer dat die maar 30S geheugenruimte heeft daarvoor.
     
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    @ jeroen. Deze uni heeft wel een tijdje stilgestaan ja , maar ik ben ook niet zo'n schoonmaker.... Het stof wat zich erop verzameld geeft een afgrijselijk effect in de flits van de camera!

    @ Danny. Het is een testbed deze heli. Daarom deze "worst-case" plek voor de 3digi. En hij staat haaks. Het ziet er op de foto inderdaad wat verdraaid uit....

    Ik heb de jongste versie de zgn compact II+. deze heeft een groter geheugen gekregen al weet ik niet hoe lang je er nu wel mee kan loggen . Je kan wel de sample rate van het loggen instellen zag ik in de gauwigheid.....

    Tevens kan al een hele tijd lang wel met een satelliet ontvanger gewerkt worden zoals de Jeti RSAT. In de programmatuur is het gebruik van een somsignaal ontvanger aan te vinken. Ik zelf heb zo'n ontvanger niet dus ik kan het niet uitproberen.

    Steven.
     
  9. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    ik was niet duidelijk, idd kun je sumsignal rx gebruiken, maar niet de populaire specktrum satelieten of sbus.
    ben benieuwd naar je bevindingen.
     
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Omdat de weersvoorspellingen voor vandaag alleszins redelijk waren had ik het plan gevat om mijn testbed maar eens te gaan proberen. Ik vond het ook een mooie gelegenheid om de Sigma te maidenen dus het werd een dagje voor foto's en film.

    Echter heeft vanmorgen het testbed Unistar 3 nog geen succes geboekt. Ik had de parameters op gevoel ingesteld ,maar met het loskomen deed de heli nog dingen die ik hem niet aangaf. Omdat we op ons wildvliegveld waren had ik mijn laptop niet meegenomen. De laptop heeft een matige accu en stroom is er niet op de wildvliegplek. Het was dus yes or no. het werd no. maar uiteraard ben je toch wat ervaring rijker. Omdat ik de sensitivity ingang naar de tail gyro gekoppeld had kon ik daar wel wat mee doen en die heb ik dus wel wat in de goeie richting kunnen krijgen.

    Thuis gekomen vond ik het allemaal toch niet tevredenstellend en ik heb dus nog wat met de gevoeligheid van de nick en rol gespeeld. daartoe heb ik nogmaals de sens van de tail bepaald en die vast gelegd zodat ik de sens ingang vervolgens naar roll en nick kon doorkoppelen. Dat was handig. Ik had vanmorgen al de indruk dat het geheel nog lang niet gevoelig genoeg stond en ik heb dus nog maar een hoeveelheid D en I gegeven.
    Ik had ook de draairate opgeschroefd maar dat bleek een vergissing. Dan reageert het onbenullig snel allemaal. Nadat ik die middels dual rate op de zender weer flink ingebonden had was de eerste hover een feit. Ik heb daarnaa nog weer wat gespeeld met de sensitivity en voorlopig een goede stand gevonden.

    [​IMG]

    Het werkt in ieder geval nu, maar er is nog een lange weg te gaan om het strak te krijgen denk ik. Op dit moment is ie in de hand te houden maar dweilt de heli nog wel alle kanten op.

    De volgende keer maar verder. Ondertussen kan ik het even op me in laten werken en nog eens overdenken.

    [​IMG]


    Steven
     
  11. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hoe staat het met het testvliegen Steven?
     
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    NOT, no testflying. Sterker, er wordt helemaal niet gevlogen. veels te koud. Onder de +10 graden heeft deze jongen handschoenen aan. Want van BBBRRRRRR komt KKKRRRRRR. (Een oud en wijs gezegde.)
     
  13. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Je gebruikt wel standaard grips.
    FBL grips zijn vaak anders in het feit dat de balls verder van de mainshaft af staan om de arm groter te maken= minder effectieve uitslag.

    Met die korte armen heb je gewoon minder resolutie en krijg je heb minder strak. Het zal wel werken maar als je er mee door wilt gaan zou ik de grips veranderen.
    Je bent handig genoeg om hiervoor iets moois te verzinnen.
     
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ondertussen heb ik een enkele poging gedaan om de 3 digi te vliegen . echter nog zonder succes. Om wat makkelijker bij de parameters te kunnen komen wanneer ik weer een poging ga doen, heb ik een Bluetooth module aan de 3 digi gekoppeld.
    Even een gedoe totdat je weet hoe het allemaal werkt. De Bluetooth module moest even omgeprogrammeerd worden, maar ook dat stelt eigenlijk niks voor.
    De bluetooth module werkt ook op de v-stabi die ik van Tjerk te leen heb voor testdoeleinden. Die heb ik niet met de App getest want die kost geld en gebruik ik verder toch niet. Die heb ik dus met de computer getest en werk ook tadelloos!

    First contact 3digi:

    [​IMG]

    first contact v-stabi:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Steven
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2014
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Het is al weer een flinke tijd geleden dat ik me met de FBL heli heb beziggehouden, maar omdat ik een maandje terug hem nog eens geprobeerd heb en toen ontdekte dat ie op rol redelijk reageerde maar op de nick zo traag was als een slak ben ik me toch even het een en ander gaan afvragen.

    Het geval wil dat de 3digi FBL unit een parameter heeft die de stick inputs filtert en gladder maakt om zo bij grote schaal modellen een natuurlijker vlieggedrag te maken. Die filters hebben een 5 tal stappen en het filter voor de nick functie stond op maximaal. Het was even zoeken thuis voordat ik het gevonden had en ik was dus al een maand razend nieuwsgierig hoe en of het nu beter is.

    [​IMG]

    De gyro gevoeligheden had ik al een idee over want , ondanks de filters was het wel zo dat de heli goed bleef hoveren als je hem eenmaal recht had hangen. Dat bleek dan ook gisteren met de testvlucht die ik gemaakt had. De gevoeligheid was goed. Een licht heen en weer schudden van de heli deed me vermoeden dat we tegen de max aanzitten , maar het schudden verdween na enige tijd gewoon. De 3digi heeft 3 schakelbare geheugen plaatsen. In de andere geheugenplaatsen had ik de zelfde instellingen maar dan 1 met meer en 1 met minder gevoeligheid op de rol en nick gyro's. Het proberen op te stijgen in de gevoeligere patch bleek niet okay, ik had het idee dat de heli wild begon te worden en wou omkiepen. de minder gevoelige patch was vliegbaar , maar daar had je het dan wel mee gezegd. terug naar de werkende patch. Ik kon een paar baantjes heen en weer vliegen op dit terrein maar niet echt snelheid maken. De vlieg eigenschappen in vlucht vond ik goed. De heli bleef lekker en netjes op 1 lijn vliegen en luisterde goed naar de inputs gewoon goed zoals ik dat wil.

    Nou een keertje hoveren met vlagerige wind om zo de parameters te kunnen instellen dat ie met vlagen niet stijgt of duikt.

    En dit alles is gerealiseerd in een niet al te gunstige omgeving. De heli heeft een brandstofmotor dus de handel trilt. Ik heb de 3digi bij wijze van test op de koeltunnel geplaatst. Het zal er vast wel lekker trillen. De servo's zijn oude C4041 's van graupner met een steltijd van 0,17s/40gr. en zoals Walter al opmerkte is de stuurstangen geometrie niet de beste. MAAR voor die ouwe meuk vliegt het best!

    Filmpje met verkeerde witbalans , volgende keer zal ik iemand meenemen om iets beter zichtbaarder filmwerk te maken. Maar het is dan ook meer bewijslast dat ie daadwerkelijk vliegt........

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Jammer dat het filmpje op "prive" staat....dan had ik graag die verkeerde witbalans gezien hahaha....

    Gr
    Jeroen
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Vreemd, ik dacht echt dat ik em public had staan, maar nu gaat ie dan volgens mij wel.....

    Steven.
     
  18. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Steven, ik volg dit draadje met belangstelling, bovenstaande citaat ben ik erg benieuwd naar, zit er echt in de 3digi FBL "iets" om te voorkomen dat de heli tijdens hoveren stijgt of daalt bij windvlagen?

    Dit vind ik best lastig bij mijn heli's die voorzien zijn van vstabi en beastx flybarless systemen.
    Voor zover ik weet zitten daar drie gyro's in: roll, nick en rudder, die reageren op hoekverdraaing, dus bij verandering van de stand van de heli in een van die drie richtingen, zal die verandering worden tegengegaan.

    Omhoog of omlaag wordt helaas niet gedetecteerd, dus met een vlagerige wind vind ik het best moeilijk om de heli tijdens hoveren stabiel op dezelfde HOOGTE te houden.........
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2014
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hoi Frank,

    Daar heb je gelijk in, maar als een windvlaag de rotor bereikt bij een paddle kop dan kan de paddle (als ie goed afgesteld is) de kop zo sturen dat de heli nauwelijks op of neer gaat. Bij een ongevoelige paddle gaat de paddle achterover bij een windvlaag en je heli evenzo. Diezelfde windvlaag laat je heli dan omhoog schieten.
    Nou hebben we bij FBL geen paddlestang maar wel een systeem dat de invloed van de wind kan detecteren, via de hoofdrotor op het chassis waar de FBL unit op gemonteerd is. En als er detectie is, is er ook tegensturing mogelijk. Toch? Wordt wel even uitzoeken hoe de PID regelaars werken en ingesteld moeten worden. Kwestie van in de materie duiken.

    Steven
     
  20. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Wat ik bij mijn heli's ondervind, is dat bij windvlagen tijdens hoveren, de heli nagenoeg rechtstandig omhoog en omlaag beweegt.
    Dat betekent volgens mij dat de flybarless unit zijn werk goed doet, de kanteling wordt via nick en roll gecompenseerd.
    Desondanks is de hoogte dan erg moeilijk stabiel te houden, dit komt volgens mij door de horizontale luchtstroom die tijdens windvlagen steeds veranderd.
    Bij geen/weinig wind hangt de heli in zijn eigen "downwash", waardoor je meer collective pitch moet geven, bij een windvlaag komt er "verse" lucht aangewaaid en moet je minder pitch geven om de heli op dezelfde hoogte te houden.
    Dit kan de flybarless unit volgens mij niet compenseren, er zit geen hoogte sensor in, alleen kanteling/hoekverdraaing wordt gecompenseerd toch?
     

Deel Deze Pagina