3DLabPrint Q-Trainer als vingeroefening

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door HugoW, 13 jan 2020.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.501
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    of hij ooit de lucht in zal gaan valt te betwijfelen, maar ik heb de Qtrainer gekocht als een soort vingeroefening / lesmateriaal voor de printer. En dat blijkt nodig. Normaal gesproken print ik lompe zaken en dat gaat goed en snel, maar dit is wat anders. Ik heb de eerste delen geprint, wie kan mij adviseren:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik had het staart deel van de romp als eerste geprint, met nog veel te weinig retraction (0,8mm zoals in de handleiding voor Simplify3D staat). Die setting is nu gecorrigeerd en dat lijkt beter te gaan. Maar ik zie nog heel vaak het binnenwerk door de buitenkant heen, zoals je ziet. Wat zou daar aan te doen zijn? Tot nu toe zijn al mijn settings standaard zoals hier aangeven:
    https://3dlabprint.com/faq/setting-simplify3d-print-planes/
    En oh ja, voor het stukje met het roerhoorntje eraan heb ik uiteraard de 9 bottom layers aangezet, anders heb je een leeg hoorntje.

    Alle advies is welkom,
    Dank,

    Hugo
     
  2. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Veldhoven
    Hoi Hugo,

    Dat ziet er al netjes uit!

    Bij de standaard 3DlabPrint settings staat vaak "Extra restart distance" ingesteld. Als de "ribben" door de huid komen zou je die instelling kunnen verminderen/ uitzetten.

    Ik weet niet wat voor soort printer je gebruikt, bowden of direct drive, maar bij mijn printer (bowden) kwamen de ribben erdoorheen tijdens de "retaction" van het filament. Dit heb ik weten te verminderen door "Wipe nozzle" aan te zetten op 2mm. Let op je moet dit nog activeren door op het laatste tabblad "preform retraction during wipe moment" aan te vinken. Of het vakje daaronder....ik twijfel nu.

    Als ik je een advies mag geven; Begin met het printen van een vleugeldeel. Dit is het lastigste, als dat goed gaat komt het goed met de rest van het toestel.

    Als ik een nieuw materiaal of instellingen test, print ik een stukje van de vleugel waar de "ribben" op het kleins zijn. Hier heb je de meeste retractions. Als je een stukje hebt geprint, de print stoppen en de dikte van de huid opmeten met een schuifmaat. Als de dikte iets voorbij (0 tot 10mm )het startpunt van de lagen net zo dik is als bij het einde zit je in de goede richting. Je moet dan nog wel het gewicht van een volledig onderdeel vergelijken met het voorgeschreven gewicht in de handleiding. Bij een grote afwijking in gewicht kun je de extrusion multiplier in S3D aanpassen.

    Succes.

    Groet,
    Coen
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2020
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.501
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank je wel! Ik heb een vleugeldeel geprint en dat gaat best goed, al zeg ik het zelf, met de extra restart distance uit gezet:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De binnenkant is niet heel netjes, de buitenkant wel. Omdat ik nu één deel tegelijk geprint heb, zijn er ook geen verplaatsingen buiten de omtrek, dat helpt denk ik ook. Daarmee is het project wat langduriger geworden, maar het resultaat is wel leuk vind ik. Hoe ziet de binnenkant er bij jullie uit?

    Hugo
     
  4. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Veldhoven
    Dat ziet er netjes uit!
    Hoe zien de startpunten van de lagen eruit en hoe is het daar met de wanddikte gesteld? Dat is ook een goede indicatie of je goed zit.

    Hieronder twee foto's van een Spitfire MkIV vleugeldeel

    1579383707269308037300966424704.jpg 15793837294335553444986553988772.jpg
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.501
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Netjes, hoor! Ik heb even gewogen, mijn onderdeel moet 35 gram zijn volgens de handleiding, is 36 gram volgens de postweegschaal. Ik vind het goed genoeg, een paar procent te zwaar is niet zo erg. De wanddikte lijkt overal constant te zijn.

    Hugo
     

Deel Deze Pagina