Eindelijk was het vandaag zover, twee heerlijke vluchten gemaakt met de P47. Wat een leuk kistje om mee te vliegen. Heb hem de tweede vlucht een minuut of 9 gevlogen en de lipo was op 30% dat viel me niet tegen. De eerste start met hulp van een clubgenoot om de kist te werpen, ding vliegt zo aan en ik moest maar minimaal trimmen. Tweede vlucht zelf gegooid en dat verliep ook prima. Landen gaat na genoeg van zelf. Kortom hij mag vaker mee 3dprintlab goed bezig tis een geslaagd ontwerp.
Gefeliciteerd Coen! Nu je dit allemaal hebt doorlopen. Kan je achteraf zeggen wat je nog anders had willen of kunnen doen? Ben je van plan om nog een ander model te gaan printen? Groet:Robin
Ik vind deze er ook leuk uitzien. Ik zou de servo-uitsparingen, aanzienlijke verzwakkingen, wel verder naar buiten geplaatst hebben. En/of servo 45° draaien zodat hij zo min mogelijk ribben (door)snijdt. Of zelfs servo's boven/onder de vleugel, geen uitsparing. www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2853342-Propeller-size
Dat is deze. Vind ik inderdaad heel boeiend... https://3dprintedrcplanes.com/ Maar om me daarvoor nou speciaal in het 3D printen te storten...
Dankzij 3Dlabprint helemaal verzot van het 3D-printen. Wat een leuke hobby! Inmiddels de P47, Stearman & Spitfire geprint en gevlogen. De P38 Lightning is bijna vliegklaar. Alle toestellen vliegen stuk voor stuk goed. Het landingsgestel van de Stearman heb ik toch wat zwaarder uitgevoerd dan voor geschreven. Na de eerste landing op de graspiste brak dat af. Nu na een steviger onderstel te hebben gemaakt is hij na een 20tal vluchten nog steeds heel. Ondanks dat landen niet mijn sterkste punt is.... ik ben dan ook erg benieuwd hoe de P38 zich gaat houden met retracts i.c.m.mijn vliegkunsten..... Als je twijfelt over de vliegeneigenschappen van de toestellen, niet doen. Gewoon printen en gaan met die. Één ding, leg ze niet in de zon.......daar kunnen ze niet tegen... hoe ik dat weet....... achja de printer mag weer aan het werk.
Ja,de zon........ Zijn er al mensen geweest die de P 38 met ABS/PETG hebben geprint in plaats van PLA? Groet:Robin
ABS werkt volgens de ontwerper niet, is niet stijf genoeg. PETG gaat, maar is niet zo heel veel warmtebestendiger dan PLA. Ik ga de P-38 printen, wish me luck!
Mooi Emanuel. Ik had ook begrepen dat men beter ook geen car-kit uit PLA uit moet printen. Dus laat het model ook niet in een al te warme auto liggen.....(60 graden) Groet:Robin
Ik heb eens een telefoon houder in PLA gemaakt voor in de auto. Ging in de winter prima, maar in het voorjaar werd hij wat zacht en is ook gekrompen. Hij hield verder nog heel aardig z'n vorm. In ABS gaat dat probleemloos in de auto.
Dat was een XYZ da vinci. 1.0 met een bouwvolume van 200x200x200 maar die gebruik ik niet meer. Al printte die na wat upgraden ook erg mooi voor een instap printer. Maar wel eens een misprint. Nu print ik met een Ultimaker 2+ naar volle tevredenheid en geen mis prints meer. Als ik tenminste niets verkeerds doe
Horses for courses? Verschillende soorten voor toestel gebruiken? Of zelfs verschillende soort binnen een onderdeel? Hybride.
Zelf heb ik in het begin ook met ABS geëxperimenteerd. Een groot nadeel van ABS is dat het krom trekt (krimpt). Hier heb je vooral last van bij het printen van de vleugel delen. Van Pritt-stift tot ABS-slurrie en heatbed van warm tot heel warm. Niets heeft bij mij het kromtrekken kunnen voorkomen. Sommige delen van de romp is wel goed te doen in ABS. Kreeg van een clubgenoten te horen dat er PLA variant is wat beter hittebestendig is dan normaal. Hij heeft een rol besteld om te testen. Ben benieuwd naar de resultaten hiervan.
Bedankt voor de info Coen. Dan ben ik ook natuurlijk benieuwd wat voor een PLA variant dat mag zijn. Vanmorgen nog een ABS vleugeldeel geprint... GELUKT ! (YES) Dus gelijk het tegenovergestelde vleugeldeel er achteraan geprint (NO) Het kan komen omdat ik toen even de koudere lucht van mijn open buitendeur in de woonkamer waar de printer stond naar binnen liet.(dichte 3D kast) Het roze rompdeel weegt 13 gram(0.7 mm PLA) Het groene rompdeel weegt 35 gram(1.0 mm PLA) De P-38 ziet er "lekker" uit Coen!
Hij heeft vandaag de spoel pla ontvangen. Als ik iets meer weet zal ik het posten. Dat kan idd het verschil maken. Constante temperatuur is belangrijk bij ABS. Ik zie dat je met een raft print. Dat vergroot de hechting aan het printbed een stuk. Ik gebruik dat zelden. En bij m'n vliegtuigjes helemaal niet.
Mooi,ik ben héél benieuwd wat voor soort PLA dat dan is . En zal morgen op 265 graden een ABS vleugeldeel met,en zonder raft op een verwarmd bedje met haarlak proberen 3D te printen.(tiertime ABS) Groet:Robin
Heeft er iemand al aan ASA gedacht? Schijnt ook wel leuk spul te zijn.Of is dat niet geschikt voor vliegtuigen?
Als ik het zo lees kan ASA niet tegen tocht tijdens het printen. Denk dat het een zelfde nadeel heeft als ABS, kromtrekken. Maar heb er zelf geen ervaring mee.