3dx500

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door 666yeti666, 6 jan 2008.

  1. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo,
    gisteren kreeg ik mijn nieuwe speeltje binnen; een 3dx500 .
    Op het eerste gezicht ziet alles er prima uit. Helaas was een van de bladen tijdens het transport gebarsten. Gelijk de verkoper gemaild.
    Enkele zaken die opvallen:
    - de boutjes zijn allemaal met locktite vastgezet en zitten ENORM vast
    - de kop lijkt erg op die van align en ziet er prima uit
    - de bewegende delen lopen heeeeeel erg soepel
    - duidelijk handleiding met goede foto's
    - paddles voelen zwaar aan
    - kap is van glasfiber en erg mooi gespoten

    Qua motor set-up ben ik er nog niet helemaal uit, maar de rest wordt als volgt :
    4x hs-81MG (heb ik allemaal nog liggen)
    gy240
    jeti rex5-mpd
    (heb ik allemaal nog liggen)

    Motor : kontronik kora 15-12 (kv=920) (waarschijnlijk)
    regelaar : ??


    Hier wat foto's :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. aviador

    aviador Guest

    Leuk, nog een HDX500 vlieger! (geen 3DX, die heeft een andere kop).
    Ik heb de SE versie (helaas nogal wat zwaarder), zo te zien heb jij de nieuwe versie V2 met verbeterde cyclic voor 3D. De paddles zijn super zwaar inderdaad.

    Veel plezier met bouwen verder en wel veel foto's maken he! :)

    oscar.
     
  3. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Gefeliciteerd man, hele mooie Heli !!
    Jammer van dat blad :mad:, heeft zo te zien klem gezeten voordat hij de verpakking in ging (zoiets heb ik nou ook altijd..)
    Goede foto's trouwens, Ziet er strak uit.

    Eric
     
  4. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    ja, ik vind het ook een mooi ding om te zien, ben benieuwd hoe dat gaat vliegen.

    Het is inderdaad de laatste versie met de langere kop, langere mix armen en langere staartbladen.
    Het ' tandwiel' in het staarthuis is nu van kunststof, voorheen was dat van aluminium en dat slijt enorm. Ook heeft het 14tanden en niet als voorheen 15tanden zodat je een wat hogere staartrotor snelheid krijgt waardoor de staart wat betere controle schijnt te hebben.

    Trouwens, het is grappig dat er op de doos " HDX500" staat, terwijl in het frame " 3DX" is gefreest.
    Ik heb bewust niet voor de SE versie gekozen, die is zwaarder. Ik wil het zo licht als mogelijk houden. Aanvankelijk wilde ik op 3s gaan vliegen maar heb er veel over gelezen dat 4s toch wel wat lekkerder gaat ...
    Een lichte motor is bijvoorbeeld de kora 15-xx , die weegt 150gram en schijnt erg goed te zijn.

    Onderdelen voor deze heli zijn goedkoop. Er zit een shop zit in engeland.

    Men is trouwens bezig met een 130tands hoofdtandwiel voor deze heli en dat spreekt mij zeer aan omdat je daarmee de overbrengingsverhouding kunt verhogen. Met het huidige tandwiel 94T en een pinion van 22 a 24T kom je maar op 1:4.3 tot 1:4 .
    De motor moet daarom zwaar werk verrichten (net zoiets als in de 3de versnelling tegen een brug op fietsen...) .
    Met het 130t tandwiel kom je aan 1:6 tot 1:5.4 en is toch weer gunstiger. Ik weet niet of dit in het huidige frame past. Ik wacht nog even met de aanschaf van een motor,mocht het nieuwe tandwiel passen dan heb ik een motor nodig met een hoger kv.

    ( de overbrenging in mijn logo 10 3D zit op 200/21 = 1:9.5 )
     
  5. jellejanssen

    jellejanssen

    Lid geworden:
    12 apr 2006
    Berichten:
    166
    Locatie:
    almelooooo
    kzie geen pics
     
  6. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    ....... ???
     
  7. baileys

    baileys Guest

    je bent goed op dreef met de heli's zie ik,
    ga vooral door.

    hoe gaat het met vliegen?
    maak je goed vooruitgang.

    blijf het volgen.

    groetjes baileys
     
  8. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    mooi man!

    voor de motor zou ik ook voor 15-12 gaan. ik vlieg nu zelf met standaard motor, het werkt prima maar wil ik net wat meer vermogen hebben. (ik vlieg wel met 2x3s en niet 4s) met 4s moet het ook wat better gaan. Voor regelaar kun je better niet de standaard esc kopen die erbij hoort. Zelfs met softstart vind ik hem te snel :)
     
  9. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    ja ik ga zekers door !
    Met het vliegen gaat het best aardig, ik kan al wat rond vliegen. Ben de 8'tjes aan het oefenen. Echter valt dat niet mee met die wind van de afgelopen keren !

    Wat betreft de motor, ik wacht eerst af tot het 130tands tandwiel uitgebracht wordt. Dan kijken welke een kora15-xx het meeste geschikt is.

    Op 4s heb je voor hetzelfde vermogen gewoon minder stroom nodig zodat waarschijnlijk de accuspanning minder in elkaar zakt en de accu's minder "gestressed" worden. Dat is weer beter voor de levensduur van de lipo's .
    Aan de andere kant is het ook weer wat zwaarder .... wat weer meer vermogen kost ....

    De regelaar ben ik nog niet uit moet ik zeggen, afgelopen zondag hoorde ik van richard een heel andere benadering. Hij gebruikt zijn standaard simpele align regelaar uit z'n t-rex 600 op maximale uitsturing ; oftewel een horizontale gascurve op 100% . Daarmee heb je de minste verliezen. 'er ging een wereld voor me open ... '
    Het optoeren van de regelaar doet hij waarschijnlijk via zijn T14 zender.
    Tja, zo kan het ook ! Dan heb je geen peperdure kontronik jazz nodig zoals ik die gebruik op mijn logo 10 3D .....
     
  10. aviador

    aviador Guest

    Waarom zou je een hoger Kv motor willen? Een hoog koppel laag rpm motor kan evenveel vermogen leveren als een lager koppel hoog rpm motor. Enige voordeel is dat je op 5 of 6s kan vliegen, waarvoor het ook ontwikkeld is.

    Kan je vertellen welke winkel in engeland je bedoelt? Ik sta op het punt onderdelen (maingear gestript) te bestellen namelijk.
     
  11. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
  12. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    Laatst bewerkt: 7 jan 2008
  13. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    komt een 130 tanden maingear uit dan?
    ik heb zelf meteen maingear van leptoon erop gegooid. kost wel 20$ maar na lezen van veel topis met kapote maingears dacht ik neem ik de risoco gewoon niet en betaal ik die 20$ wel.

    maar dat 130 tanden zou zeker mooi zijn.... enige idee wie het uitbrengt en waar en wanneer?
     
  14. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb die vraag reeds op helifreak forum gesteld en dit was het antwoord :

    "From what I currently understand, you would need the new frame set to make it a clean install. I think that after making the main gear pocket larger to accomodate the new MG, the motormount needed some work as well.

    Could you mod the original frameset, probably. The new frames are probably going to be cheaper than the value of your time modding what you have now. "

    Is de maingear van de lepton beter dan ?
     
  15. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    Is de maingear van de lepton beter dan ?

    volgens zeggen is het tandwiel beter maar als je naar de prijs [25euro meen ik] kijk dan vervang ik ze wel wat vaker.
     
  16. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    yep! van lepton is van een andere soort plastic ... weet de namen niet goed maar die gaat niet 123 kapot ... er wordt zelfs op 5s hard 3d mee gevlogen! hij past precies erop zonder enige mod. zoek anders op rcgroup. ik dacht bij me zelf 2/3 kapote maingears en je hebt het terug verdiend. Dus als je maingear kapot gaat zou ik zeker geen tweede van hdx erop gooien. ze zeggen wel dat nieuwe versies wat better zijn... maar ja... dat heb ik alleen ergens gelezen.
     
  17. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    de speling die ik normaal bij tandwielen toepas dat doe ik bij de hdx niet .
    het tandwiel staat nu zonder speling er tegen aan en werkt bij mij goed en dan te bedenken dat ik er 1100 watt op had staan.
    zal eens kijken of ik het log bestand nog heb.
     
  18. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Voor dit geld kun je deze heli niet laten staan hoor ! ;-))
     
  19. groenst

    groenst Guest

    Ik heb hem ook, pracht ding. Wel erg fel op de sticks vergeleken met m'n HDX 450.
    Het orginele tandwiel dat voorgemonteerd is werd al heel snel gestript, het tandwiel dat erbij geleverd wordt is inderdaad van betere kwaliteit. Welke lipo's hebben jullie erbij?
    Ik heb 2 hextronic 4S 4100 van United Hobby, gaat heel aardig in mijn beleving.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2008
  20. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Heb je de 3DX of de HDX ?
    Kwam dat strippen doordat de motor niet goed aanliep tijdens het optoeren of is dat gebeurd tijdens het vliegen ?
    Wat kosten die packs van UH ?

    Ik hem net even gewogen :
    kale heli : 668 gram
    gfk bladen : 114 gram
    canopy : 58 gram
    Totaal leeg : 840 gram
    Het kan misschien nog wat lichter , er zitten wel erg veel aluminium dwarsverstevigingen in ...

    Hier nog wat foto's , kon het niet laten ...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2008

Deel Deze Pagina