3e F5b wedstrijd 9 juli Nuth

Gerben ik hoopte iets van 1800 Watt op de Wilco te zetten.
Die motor had ik toch al besteld naar de verhalen. Ding kost dan ook niet zo heel veel naar Albert Hein verhoudingen. Yogurt en een pak zeep? De reductiekast zou dan ook 1:5 kunnen wezen? Maar die komen iets duurder uit de bus..

De prop komt op de Enigma, en zou later door kunnen schuiven vaar de Wilco.
Het blijft een prima zwever, en kan wat bij betreft mee liften in de upgrade.

Ik had een YouTube filpje ergens aangetroffen van Urs Leodolter... en goed gefilmd... mooie vliegstijl... dat heb ik geprobeerd -vertraagd- na te doen... geprobeerd...

Het steile klimmen had je me idd al afgeraden... en het klopt dan ook dan je met een goed gemikte slinger recht het rak moet in duiken. Dat heb ik gister dan ook flink geöefend. Wel moesst ik de kist nog aardig drukken. Ondanks weer een extra teepje onder de voorlijst. Dus ik ga hem nog eens nameten op de instelhoeken van de week. zaakje op 0,5 te stellen... met de RC-Network methode denk ik... en dan maar weer proberen.

Laatst bewerkt:
Bas, instelhoekjes en zo waren ok, hij vloog lekker.
In Kirberg was iemand met een Surprise 16, die vloog niet goed zei hij.
Rudi Freudenthaler had ook al uren met deze man aan de lijn gehangen.
Guntmar Rub heeft toen met die S16 gevlogen..
Ding vloog perfect, probleem zat gewoon tussen de oren bij de piloot...

GJ

Nee moest de hoogte nog steeds aardig down getrimmed hebben, dat is nu al een stuk beter afgeplakt... dat was ruim een mm

Ah, ok.
Ik wil hem wel weer eens vliegen, alleen wil ik eigenlijk geen auto rijden, als het zo doorgaat rij ik voor mijn werk 90000 per jaar.
Daar komt dan nog iets van 6000 km bij voor F5B wedstrijden...
Misschien een keer op de motor of zo naar Odoorn.

GJ

Nee... ik meet hem nog wel even uit. Het was namelijk zondag al weer een stuk beter geworden.
Maar hij moet niet te veel baloonen in de horizontaalvlucht... beetje uppend mag wel... met het stabilo en hoogte in lijn op de achterlijst... dat was aanvankelijk echt niet het geval en het kost bovendien veel snelheid.
Voor de rakken moest je hem serieus down trimmen om een vorm van vaart te houden. Bij de laatste wedstrijd op Dalfsen heeft Ronald enorm op die trimms staan rammen... toen gebeurde er pas wat...

Jep...als je dieselt voor de kost... en meent heel Europa te moeten Eurotoereren... dan toucheer je wel wat kilometerjes klokje rond... (ik wordt er al moe van als ik er aan denk)
Maar... no problemo... kan natuurlijk altijd nog richting het Amsterdamse tuffen...

Met die F5B wedstrijden week je langzaam los van je eigen vliegveld...
Lel van een nieuw club huis.... staat er al een poos... nu pas kunnen bezichtigen!

Laatst bewerkt:
Wim, bij jou is denk ik de ontvanger verkeerd ingelezen.
Ik heb het aan Mark doorgegeven en de ST bestanden bekeken maar hij geeft alleen maar een error bij motorpositie.

GJ
CRYING_SMILEY.gif

Hoeveel KW heeft Jitze nu eigenlijk onder de kap?
Bas, dat weet ik zelf ook niet precies...
De goeroes schatten tussen de 2,2 en 2,5kW, zelf heb ik geen idee. Unilog is hopelijk wel onderweg, dan weten we meer.

Voor mij is het nu een kwestie van uren maken. Na Dalfsen heb ik heel lang niet gevlogen. Pas vorige week de Hawk weer uit het stof gehaald en weer wat gaan sturen. Bevindingen tot nog toe: als ik de bocht iets ruimer vlieg en meer snelheid kan pakken lukt het om het eerste rak horizontaal of zelfs iets omhoog te vliegen zonder al teveel snelheid te verliezen. Dan van B naar A wat zakken om de snelheid gelijk te houden, en dan is er nog genoeg hoogte over om de volgende 2 rakken ook met leuke snelheid te vliegen.
Gelukkig dus geen ellenlange 4e rakken meer...

Op keersnelheid moet ik ook nog veel oefenen, maar dat is lastig zonder rakken. Wat dat betreft is een goede coach ideaal!

Hallo Jitze... dank voor je antwoord ;) Als ik het filpje op YouTube bekijk...
Dan ziet het er uit als een beheersbaar fijn vermogen.. ding gaat als een hommel de lucht in... met die prop 15 x 13 mooi geluidsarm.
[media=youtube]PN5CRx_6xKs[/media]

Mijn hawkje is zo stil te leggen in een bocht... dat deze daarna stapvoets door het rak heen flaneert... dat is dus oppassen geblazen...

Ik had niet de indruk dat een speedstand hielp bij 1180 gram massa... In de bocht remt het enorm had ik het gevoel, omdat het profiel toch iets verstoord lijkt door het gebrek aan flaps? (in combi met de lage massa), dus daar moet ik dan een snap flap in mixen om de achterlijst weer vlak te trekken bij up? Zoiets valt te proberen bij deze set up.

Afgelopen zaterdag vlogen velen mannen scherpe vlakke meskantbochten... snelheid verliezend. En hopende op een snelle korte draai om het rak. Maar vergetende ook iets de duiken in de reflex. (makkelijk lullen op rak B, in de luie stoel) Voor mijzelf iets om uit tetesten, want het viel goed te observeren. Janwillem gebruikt bijvoorbeeld opvallend een draaiduiken techniek. We zouden er eens een camera neer moeten gaan zetten. Dan kan je je eigen stuurtechniek terug zien. Iets wat ze bij wedstrijdzeiltraining ook doen. Overstagtechnieken etc...

Een hoogteroer-restrictie dmv een sterker exponentieel of beperking in de vliegfase voor het rak zouden mij kunnen dwingen tot een ruimere bocht...

Waar het ontbeert in de rakken, staat er tegen over dat de zweeftaak een eitje is... omdat de kist bij dat lichte gewicht prima zweeft... je de motor 10 minuten bij een beetje thermiek geheel niet nodig hebt...

Verder vraag ik mij af of het niet beter is om bij dit lage gewicht om de twee slagen, de motor aan te zetten., ipv vier slagen te maken.. daar ik met dit lage vermogen limiterloos mag vliegen? Toch?

Rakken zonder markering is lastig. Ik probeer een referentiepunt te nemen.
Exact is dat niet... in Duitsland gebruiken ze een lus op een statief... zie ook filmpje onder... eentje in beeld notabene... Maar het sturen kan je wel trainen.

Gerben was in staat om zowel boven in het rak als onder aardig om de lijn te keren. Een virtueele lijn de hoogte in. Meesten ging het bovenin wel aardig, maar op minder hoogte werd er stukken dieper buiten het rak gekeerd. De afstand is dan lastiger in te schatten.

Je pijlt je kist ondermeer op afmeting, kleurwaarde voor de afstand. Lager in het rak is het afstandspunt dichterbij... en moet je de kist iets groter zien... niet echt makkelijk om daarop je hersenen te imprinten.

Dus ja...Hopen dat de coach goed meekijkt. Zou me niet verbazen als GJ daarvoor een goed oog zou hebben.
Als je zelf vliegt gebeurt er een hoop. Je ziet ook Luc en Willy heel goed teamen.
Als eer een novice training in Dalfsen komt, is dat ook iets wat we mee zouden kunnen nemen in de training.
Elkaar coachen.

Hier een prachtig voorbeeld van een stukje vliegtechniek... heb je vast wel eens bekeken... bijna hypnotiserend...
[media=youtube]5KGcB3VDpxA[/media]

Anno 2002... dus dat zijn mogelijk Hawkachtigen... en natuurlijk hoge vlieggewichten vanwege de NiCads

Laatst bewerkt door een moderator:
Even ter info/controle:

Mijn Hawk weegt 1670 gram.
Op het hoogteroer heb ik zo'n 4mm uitslag.
Tijdens het rakken vliegen staat mn hoogteroer bijna 1mm down (om rechtdoor te kunnen vliegen).
Tijdens de zweeftaak staat het hoogteroer neutraal en kan ik langzaam vliegen.
Zwaartepunt ligt uit mn hoofd op 67mm.

Wat ik dus vreemd vind is dat ik op hoge snelheid 1mm down nodig heb om rechtdoor te vliegen en op lage snelheid neutrale uitslag. Normaal duidt dit op een zwaartepuntprobleem, maar 67mm is toch redelijk gebruikelijk voor een F5B-Hawk...
Kan dit iets met instelhoek te maken hebben?
De 4 tapejes onder de vleugel en 2 onder het stabilo zijn natuurlijk nogal 'zachte' uitgangspunten... de een heeft dunne tape en de ander dikke. (mijn tape lijkt nogal dik).

Bas:
Speedstand bij een Hawk betekent vooral de juiste instellingen om snel te vliegen: weinig differentiatie, juiste hoogteroertrim, juiste hoogteroeruitslag. De neutraalpositie van de ailerons verandert niet tussen de 2, dat is alleen van toepassing bij een 4-kleppenvleugel.
De hoeveelheid hoogteroer stel je zo in dat je bij vol-up een bocht maakt die redelijk kort is, zonder teveel snelheid te verliezen, bij vol-up mag je het model niet "doodtrekken".

Jitze: trimverschil tussen speed en zweefstand verminderd met het naar achteren leggen van het zwaartepunt. De B95 vloog ik op een gegeven moment zo achterlijk dat hij in zweefstand meer down moest staan dan in speedstand. Dat vloog alleen totaal niet fijn, hij was onstabiel in zweeftrim. Zelfde geldt voor de Hawk, als je dichter richting 70mm zwp gaat, wordt hij wat kritischer.

Het is de kunst een bocht enigszinsdalen te vliegen, graad of 30 a 40, doe je dat niet verlies je teveel snelheid. Daal je meer verlies je teveel hoohte zonder snelheidswinst, ook weer zonde, kom je op rak 4 niet uit.

Groet,
Gerben

@Gerben... daar ga ik de komende vlucht eens mee aan de slag. Kijken wat ik er uit kan halen.
Wat bochtengedrag betreft... ik heb je het voortreffelijk in de praktijk zien brengen :p

@Jitze... Heb het meen ik op 68 mm zitten... maar niet geheel zuiver omdat de 3 accu's welliswaar even zwaar zijn maar toch niet altijd even zuiver geplaatst...
Maar het vlieggedrag is wel vergelijkbaar... moet hem in de trimm aardig drukken voor snelheid. Zweven... zowat neutraal. Ga je te ver naar 70 wordt de staart bij mij wat wiebelig. In de bouwbeschrijving van Topmodel staat zelfs 72 mm!
Gerben en GJ hebben hier ook flink mee gespeeld. Er staat nog aardig info in het Hawk bouwdraadje...

Ik zal eens een metertje maken om die trimwaarden even snel af te kunnen lezen op het veld... Logboekje maken...

Dacht ik stop wat eerder met werken... effe de kist uitlaten maar het waait hier aardig... vast weer een weersomslag op komst...

Laatst bewerkt:
Hallo Bas,

Hoe zat mijn RW2b tov de safety lijn (gifgroen model 2e en 3e ronde in de regen). Ik zie in mijn log dat mijn turns niet zo best waren (hobbel lijn in mijn hoogte plot)

MvG Ronald

En Ron.... ik had er vreeselijk de smoooooor er in. Hagel nieuwe bananeboot! Splet... de hooiberg in. Daarna is alles netjes heel gebleven.

Ronald volgens mij heb je een aantal nette bochtjes weten neer te zetten. Heb ik ook een paar maal een compliment doorgeseind naar Frank, meende ik. Dacht eerst dat het een Enigma was... maar dat waren waterige ogen...

We moeten die zaak echt op video weten vast te leggen! Helaas geen HD in mijn knarrekop. Het B rak als locatie is perfect om de verbeterpunten vast te leggen. Ook zijn de toestellen goed te volgen.

Laatst bewerkt:
inderdaad webcam bijv. zou mooi zijn. Heb wel een redelijke webcam en een oude notebook. Misschien werkt de combinatie. Op eigen geheugen is namelijk slechts 5min opname tijd mogelijk en is de 32Mb vol.

Met een video kan je geen diepte zien, en snelheid is ook niet in te schatten.

GJ

Dat is wellicht wel zo... maar als je naar dat filmpje van Urs aan het werk kijkt?
Is dat best te volgen... Close-up is lastig... Maar als je op zo een lijn zit te loeren in dat B stoeltje, zie je wel het een en ander passeren...

FPV camera unit op de kop registratie op een laptopje... beetje wijdhoek...?

O jee denkt GJ... nog meer werk en gezeul... sjor me al ut schompes... :rolleyes:

Hmmm... heb hier een Enigma vleugel op het bureau... ik ga eens wat servokabels verlengen.

Laatst bewerkt:
Nee, hoor, dat denk ik niet.
Maar ik denk dat een coach meer ziet en je realtime bij kan sturen.

""" Oh jee denkt Gert-Jan, moet ik ook nog een auto met coaches mee gaan sleuren"""""

GJ

Back