3g met rare trekjes

Student

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Geachte fbl goeroe's :mrgreen:

Ik heb sinds een tijdje een zeer apart, en zeer onregelmatig terugkerend probleempje met mijn 450 met 3g

Het punt:
Je bent gezellig aan het vliegen in een afgesloten hal
Na een paar rondjes ga je wat hooveroefeningen doen, en je denkt " goh, heb ik het vandaag niet in de vingers, of gaat er iets niet goed"

Even voor mn neus laten hangen, en zowaar, je ziet de swash naar achter trekken..
Het commando om dit te corrigeren lijkt niet meteen aan te komen, net alsof er tijdelijk vertraging op de lijn zit
Erg spannend, goed voor de hartslag

Zonder te landen een beetje rammelen met de sticks, een rondje vliegen, en niets meer aan de hand...

Ik heb dit nu zo'n 3 keer meegemaakt, maar ben erg benieuwd waar dit vandaan komt...
Is dit een gevolg van gain instellingen, van trillingen, of kan het nog ergens anders in liggen?

Als rammelen met de sticks en een rondje vliegen (waarbij stuuruitslagen groter zijn als bij hooveren) zou het dan niet zo kunnen zijn dat je op de potmeter van je sticks een grijze plek hebt?

Is maar zo een losse gedachte, want iets zinnigs over die 3G kan ik ook niet zeggen wegens gebrek aan verstand van FBL systemen

Groet, Bert

Als dat zo zou zijn, zou ik het ook bij mijn 250 en 600 moeten hebben, en die heb ik nog nooit op dit gedrag betrapt...

Het is gewoon vreemd, net als vertraging op de lijn, waarbij de elevator het meeste vertraging krijgt
Ik zeg niet dat het rammelen met de sticks meteen het probleem verhelpt, maar misschien moet ik mijn bedrading eens langslopen

Complete setup even overnieuw doen. als je de limits zet, Vooruit en rechts geven. niks anders verder.

Gedaan, ook de vorige keren dat het gebeurde

Het is er dan een tijd uit, om dan spontaan de kop op te steken

Goed..

Ik heb laatste paasweekend een crash gehad
Schade bleef beperkt tot het gebruikelijke, al was de klap hard genoeg om twee linkjes te verbuigen...
Ook niet zo gek als hij op 10 meter hoog op zn kop opeens onbestuurbaar wordt
Maar servo's werken nog, swash gaat in setup mode nog prachtig gelijk omhoog, staart is alles ok, regelaar werkt ook nog

Maar..
De oorzaak heb ik nog niet kunnen achterhalen
Mn losse bec werd als hoofdverdachte aangemerkt, aangezien een bec door de tijd heen best wat capaciteit kan verliezen (schijnt?)

Aangezien ik zelf niet bij machte ben zo'n apparaat te testen, heb ik er een andere op gehangen. Rest van de heli weer in elkaar gezet, alles weer aangesloten

Nu viel mij op dat de 3g bij op de tafel pitch up geven, de swash niet recht omhoog stuurde.
Ook elevator en aileron ging samen met een rare swashbeweging
In de setupmode was hier niets van terug te vinden, vandaar de conclusie dat het uitde 3g komt

Maar oke, een estab (electronische stabilisatie) doet meer gekke dingen zolang hij niet in de lucht is
Dus opgetoerd, en geprobeerd te vliegen.
Ik moet zeggen, ik heb zelden zo'n spannend vluchtje gedaan

Als eerste trok hij sterk naar links en naar achter, wat op zich raar is want dat heeft hij nooit gedaan.
Tweede was dat hij niet op 1 hoogte te houden was. Hard omhoog en hard omlaag zat op 1 klik van de throttlestick uit elkaar, dus gewoon niet te doen

Na mijn eerdere staartproblemen was het wel een verademing dat de staart in dit geval geen problemen gaf...

Maar goed, ik heb eigenlijk geen ervaring met estab's die overlijden
Kan ik nu concluderen dat hij overleden is, of kan ik nog wat tests er op loslaten?
De 3g van mn 250 en 600 werken beide nog zonder problemen, de 450 was de enige die van deze rare dingen vertoonde..

dan zal er nog wel iets meer aan de hand zijn. Je 3G zal nog wel ok zijn, maar heb je spindle,dempers,bearings nagekeken? Bij een crash controleer je best alles...Je servos kunnen nog wel werken maar werken ze nog evengoed als ze kracht moeten zetten?

assen zijn nieuw, lagers ook.
1 van de lagers uit de kop had zelfs een deuk opgelopen...
Heli trilt in de vlucht ook niet meer dan voorheen (bijna niet)
en geen bladspoor, voor zover even zichtbaar

Dat van de werking van de servo's onder belasting ga ik binnenkort testen, dan haal ik even de 3g er tussenuit

Voorlopig vind ik het gewoon ronduit vreemd dat de 3g de swash scheef weg laat trekken bij een normale pitch beweging

Ik heb nog een mini titan staan met een lichting verse servo's erin, ik heb die servo's even in het systeem aangesloten..
En ook die servo's vertoonden hetzelfde gedrag

Eventueel iemand nog ideen om servo's te testen?
Zover ik kan voelen lopen ze alledrie nog goed, ook onder belasting doen ze geen gekke dingen (gister de swash met gepaste kracht tegengehouden tijdens wat pitchwisselingen op de tafel)
Zodra ik de setup modus in ga, gaat het spul netjes recht, in de normale modus gaat het weer mis

Laatst bewerkt:
Hangt er geen sensor los/scheef in o.i.d. (in de 3G unit bedoel ik dan).
Kan door de klap wellicht gebeurd zijn??
ik zou het even openmaken en controleren, lees namelijk ook vaak dat ze er een blob silicone tegen aanzetten om de sensoren stabieler te krijgen.
Is voor mij een teken dat ze niet rotsvast gemonteerd zitten.

Ik ben ondertussen een stapje verder in het onderzoek...

Na de reactie om de servo's toch nog eens beter na te kijken, heb ik dit eens gedaan.
Je kent het wel, zo'n gevoel...

Spul aangesloten, constant pitch up en down geven, en tegelijk flink op de kop tegenduwen om alles te belasten.
En omdat ik toch bezig ben, heb k dit eens een minuutje gedaan.
En wat valt mij op?
De rechter servo begon opeens te stotteren, kon de rest niet meer bijhouden
Na twee tellen rust ging het weer even goed, maar hij volgde onder belasting de rest steeds slechter

Flink tijdje rust, en zonder belasting volgde hij weer prachtig...

Dus probleem 1 gevonden.

Dus ik het setje 410's van de mini titan erin gefrommeld(was een bijna nieuw setje)
En wat zien we daar?
De 3g reageert opeens zoals het hoort....
Alles loopt netjes mee, hij reageert zoals moet..

Zou een haperende servo alle klachten uit deze post kunnen verklaren?
Laat een 3g zich zo van de wijs brengen door een servo die overlijd?
Je zou toch zeggen dat zo'n stuk electronica dat wel detecteerd...

@ericw:
De reden dat men die siliconenkit achtige spul erin doet, is vanwege de theorie dat de sensoren teveel onderlinge ruimte zouden hebben, waardoor ze als een stemvork mee zouden kunnen resoneren. Wat dan de werking van de 3 sensoren als geheel verslechterd. De kit vangt de trillingen op, en zorgt dat de sensoren onderling geen afwijkingen t.o.v. elkaar meer kunnen detecteren.

Maar als je de sensor open maakt, en je gaat goed kijken/voelen hoe de sensoren origineel vastzitten, kom ik tot de conclusie dat het nog helemaal niet zo verkeerd zit..
Er steken pinnen uit de "kap", die de sensoren aan de bovenkant redelijk op hun plek horen te houden en het geheel met de kap fixeren. In de hoogte past er nog geen blaadje papier tussen, in de breedte past er 1 tussen (met moeite)

Ik heb er een blaadje tussen gestopt, om alle ruimte eruit te halen, en ze volledig te fixeren.
Resultaat: geen flauw idee, ik merkte het verschil niet. Nu vlieg ik ook geen hard 3d, maar ik vlieg wel met overtuigend enthousiasme :mrgreen:
Dus alles maar weer teruggebouwd naar origineel

Mijn persoonlijke theorie is dat dit een oplossing is die voornamelijk nuttig wordt als je trillingen in de heli hebt zitten.
De 780 gyro is er erg gevoelig voor (weet ik uit ervaring ;-)) dus zullen die andere twee sensoren er ook best happig op zijn

welke servos heb je? Als ze niet sterk genoeg zijn heb je hetzelfde effect.
Ze moeten in elk geval voldoen aan de specs van Align.

Succes

ik had er 410mg's in zitten, waarvan dus blijkbaar 1 is overleden in vlucht
Waarschijnlijk kwamen alle problemen van deze servo af, omdat hij af en toe gewoon blokkeerde

Momenteel heb ik er hitecs inzitten, de digitale variant van de 65mg

Back