3gx doet raar op trex 250

Hoi ik heb mijn 3gx ( die altijd super strak vloog op mijn trex 500) nu op mijn nieuwe trex 250 gezet. Ingesteld als zijnde beginner in software, -12 en +12 pitch en 7 graden ail en elv.

Na even hooveren kanteld de heli zijwaarts naar rechts.
Erg vreemd en kom er maar niet achter wat het is.

Iemand een idee?

Een 500 is wel een beetje een andere heli dan de 250

De 500 heeft power over, de 250 altijd te kort
Toerental is 2 x zo hoog, op zn minst
Staart is zwak
Gewicht is meer als verdubbeld

Tip:
geef hem 10 graden ail en ele. Je beperkt hem nu teveel.
Haal hem van de beginnerstand af (geen enkel flauw idee wat je er mee insteld, maar ik vermoed datmhij dan expo erin gooit)
Zet in de zender een 30% expo

Daarna hen je nog het punt wegtrekken in hoover
Ik weet niet hoever je gevorderd bent in het vliegen?
Maar of de swash is een tikkie scheef, of de 3gx krijgt een trilling door.
Als het de swash is, zou het weg te trimmen moeten zijn.

Maar dan had je hier waarschijnlijk niet gepost
Dan zal er waarschijnlijk een puntje trilling zijn.
- bladen balanceren, ook de staartbladen
- assen recht?
- zit er spanning op 1 van de draden naar de 3gx? (trillingen gaan via zo'n strakke draad de sensor in)
- de 3gx zit toevalling niet ergens tegen het frame aan ( ook een overdracht van trillingen)

Bij de 3g waren dit iig punten om op te letten (altijd bij estabs), zijn nieuwe broer zal dezelfde aandachtspunten hebben, denk ik

Ik heb vanavond idd alles opnieuw ingesteld en idd ail en elv op zelfs 12 graden gezet ( volgens 3gx software aanraden. normale pitch op -12 / +12 laten staan. Zou kunnen dat het de beperking is die het doet.

Hem ook gewoon op gevorderd gezet als ik bij de 500 ook had ( kan zelf het lichte 3d werk vliegen met t500) . Ik heb heb onder tussen de poten gehangen ( op de kop ) om de trilling al te beperken, Had hem eerst op gyro-lipje hangen maar dat was niets.

Alles gebalanced en de servo's met lijmpistool vast gezet tegen trillen.

Ik laat iets weten

de meeste hangen hem onderste boven andere plek heb je eigenlijk op een 250 ik heb hem ook daar(beastX) suc6 met uitzoeken van dat kleine kreng

Gisteren na de ali /eli op 12 graden gezet te hebben was het probleem verholpen. Paar rondjes door de slaapkamer van mijn zoon en hangt super strak. Dus toch te veel begrenst. Super bedankt voor jullie steun.

ik heb wel eens begrepen dat de 3g (dus waarschijnlijk de 3gx ook) een bepaalt percentage van zijn volle uitslag gebruikt voor de "afdrijf" correcties

Met een te begrensde hoek kan hij dan niet voldoende corrigeren

Het kan zijn dat je het wel vliegbaar krijgt trouwens, waarschijnlijk als je het uit gaat trimmen in een windstille ruimte in combinatie met de gains correct zetten, zou het moeten lukken

maar als het zo goed vliegt, moet je geen gekke dingen uit gaan halen ;-)

een fbl 250 is zowieso wat lastiger 100% strak te krijgen t.o.v. een 450 en groter

Ik organiseer altijd indoormeetings hier in Heerlen en zal zondag tijdens de meeting eens goed testen en bij stellen. Ik had idd met de trex 500 helemaal geen problemen en vloog super strak, de trex 250 is behoorlijk lastig afstelbaar en ook de staart zwabberen is lasig te verhelpen. terwijl dit bij de trex 500 ( super strak vlug ) "staartje" had.

Laatst bewerkt:
staart van de 250 is een verhaal apart, ik heb er echt verschrikkelijk veel aan versleuteld voor het een beetje goed was.
als er een probleem in zit, governor even checken (moet uit staan, speling verwijderen zover mogelijk, evt een maatje grotere/kleine staartbladen proberen, of de link op de hevel aan de staartservo een gaatje naar binnen/buiten (beginnen met 1 naar binnen, wordt het niet beter, probeer eens 1 naar buiten).

250 is gewoon kritischer, pas vooral op met lage toerentallen
hij heeft gewoon minder vermogen dan de grotere broertjes, en dat merk je in doorzakgedrag etc
de 3g(x) kan bij gebrek aan vermogen wel eens een beetje de kluts kwijtraken
gains bijstellen etc, vooral de ele gain ontzettend opletten, je kunt nl op die assen ook een hunt krijgen

dit testen door gewoon even heel kort een ruk aan de hendel te geven en meteen weer terug laten schieten. als de gain te hoog is, zie je dat de staart ff nahobbelt.
ail gain is me 1 keer gelukt om in een hunt te krijgen, maar dat deed hij tegelijk met de ele en de staart.
minder fijn, niet verder proberen dan nodig

Goed bouwen, afstellingen volgens de manual en t staartje is perfect hoor..
Standaard supercombo
Gain staat ergens rond de 22, 23 oid op futaba.

Laatst bewerkt door een moderator:
@anko, heb even naar je youtube films gekeken, ik zal nog wel even nodig hebben voor ik jouw tricks kan haha ( ben nu aan het proberen achteruit en piroflips op de sim ) Ben vorig jaar op mijn eentje gestart en met vallen en opstaan en eindelijk een goede trex 500 in april nu eindelijk pas echt aan het vliegen met alleen nog rollen flips, rainboows en soms heel hoog op de kop, ( youtube : 21samsam) haha. oja ik ben een beetje ouder en vorig jaar pas besmet met het rc vliegen!

Laatst bewerkt:
Back