3GX en servo binding

Discussie in 'Flybarless' gestart door JaapDMC, 5 okt 2014.

  1. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Friesland
    Ik heb een 450L in standaard Align uitvoering met een 3GX V4.0. In DIR setup heb ik nergens last van binding. In normale vliegmode heb ik echter binding bij low pitch, nick forward en full roll. Die bladhoek in DIR mode is 8 graden en de travel limits staan op 70 (= 13,6 graden beide kanten op)

    Is dit een probleem?

    Indien ik de manual en het eboekje van Martin van Drie goed begrijp, moet ik dat de test voor binding in DIR setup uitvoeren en met een pitch hoek van rond hooveren.

    Dit begrijp ik beide niet. De test voor binding moet toch in normale vliegmode doen en over het hele bereik, dus de uiterste stick posities.

    Verder heb ik het idee dat de Cycle Ring software parameter, om de maximale uitslag te beperken, niets doet.

    Graag jullie advies.

    Groet, Jaap.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je de handleiding aanhoud, zul je 8 graden cyclic (aileron en elevator) in moeten stellen, en 10 a 12 graden pitch (positief EN negatief)
    die 13,6 is dus teveel. Komt ook niet op een tiende aan, maar probeer 12 positief en negatief.

    Ikzelf check binding altijd in de extreme waardes, dus inderdaad vol negatief en vol aileron etc.
    Dit moet in DIR mode. doe je dit in normal, gaat de stabilisatie allerlei inputs bij verzinnen, en klopt het niet.
    Controle in normal moet je wel altijd ff doen, maar in principe zou hier niets anders uit mogen komen dan bij de check in DIR

    bind de swash onderin wel, bovenin niet zet ik de swash een stukje hoger.
    dus alle 3 de linkjes los, een volle slag uitdraaien en weer vastklikken.
    Handleiding zegt iets over lengtes van die linkjes, maar ik vind het doorgaans prettiger als het in de praktijk werkt dan dat de waardes in de handleiding in de heli verwerkt zijn ;-)

    bind hij boven EN onderin, ga je met cyclic ring werken. die limiteert je maximale uitslag bij extreme inputwaarden, zodat hij binnen de gestelde parameters blijft.
     
  3. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Friesland
    Student bedankt voor je reactie en je afsteltips.

    Ik heb in DIR mode geen binding, maar in normale mode duidelijk wel bij stil staand model. Ook als ik de maximale hoek beperk tot 10 graden. Ik kan me voorstellen 3gx het "vreemd" vind dat de heli niets doet als hij een stuursignaal geeft en de heli niets doet. En dat de 3gx vervolgens een extra hoog stuur signaal geeft. Is het zo, omdat het advies gegeven wordt de binding in DIR mode te testen, dat als je in DIR mode geen binding hebt, je tijdens het vliegen ook geen binding zult hebben?

    Heeft iemand ervaring met de cycle ring parameter? Mijn indruk is dat hij niets doet.

    Groet, Jaap
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoe een stabilisatie exact werkt, weet alleen degene die hem programmeert ;-)

    wat ik wel weet, is dat je door de 12 en 8 graden in te stellen, je eigenlijk aan de stabilisatie verteld wat die hoeken op jouw heli zijn.
    kortweg, de stabilisatie weet dan hoever hij mag gaan om tot die 12 en 8 te komen.
    in mijn ervaring komen ze daar eigenlijk niet meer buiten, ze gaan tot max die 12 + 8 graden.

    kan zijn dat de 3gx weer net een beetje anders werkt, en hem er toch net overheen stuurt.
    of hij slaat jouw waarden niet op, dan hou je altijd hetzelfde probleem.
    kun je voor de grap eens testen door even een correctierichting verkeerdom te zetten.
    niet vliegen daarna natuurlijk, maar dan weet je in ieder geval dat hij opslaat.

    daarna weer even alles goed zetten.
    en het menu afmaken.. in mijn ervaring vind de 3g het niet grappig als je tussentijds afbreekt, die wil graag zien dat je alles afmaakt.
    de 3gx zal daar niet veel anders in zijn.

    Hoe erg is het binden?
    is het net 1 mm waar hij op bind? ff servo stangen losklikken, kijken hoever de stang door wil als de swash al in de uiterste stand hangt.
    Gaat het om een klein beetje, gewoon swash beetje hoger zetten.

    is het echt veel, klopt er iets grondig niet.
    normaal komen ze niet voorbij de ingestelde uiterste waarden, dus die 12 en 8
    kan wel zijn dat hij in gebruik op een gegeven moment 10 graden cyclic geeft, maar hij hoort wel redelijk in de buurt van zijn maximale parameters te blijven.
     
  5. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Friesland
    Student, bedankt voor je tips.

    Ik heb de binding alleen bij negative pitch.
    Op dit moment in mijn leercurve van heli vliegen, gebruik ik nog geen negative pitch.
    Bij het eerst volgende onderhoud aan de heli zal ik de swashplate wat hoger afstellen.

    Indien dit niet lukt is denk ik de beste optie om ipv van de binnenste gaatjes van de servohevel de buitenste te gebruiken.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Of je draait alledrie de linkjes 1 of 2 slagen uit.
     
  7. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Niet OF want dit is de manier. Op de andere wijze verander je de blad hoek

    Groet
    Martin
     

Deel Deze Pagina