3S 2200 Lipo 20C van slechts 180 gram.

• Topicstarter Topicstarter Aaalie
  • Startdatum Startdatum
A

Aaalie

Guest
In een andere discussie die overigens terecht is gesloten, werd de Flightmax 3S-2200 20C aangeboden.
Nu graag niet de discussie over hoe goedkoop china is, en dat het een leuke aanbieding is, maar graag puur de ervaringen en technische discussie.

Wat me opvalt is dat er nogal tegen de 20C word aangehikt. Dit zou te weinig/laag zijn.
In theorie betekend dat, dat je de akku in 3 minuten leeg kan trekken, terwijl in de meeste situaties toch 5 minuten of langer word gevlogen.
Bovendien is bijvoorbeeld een 3S 1800 40C akku net zo zwaar, of zelfs zwaarder. En 40C betekend dus dat je hem in 1,5 minuut kan leegtrekken.

Wat je in de praktijk merkt van de 40C t.o.v. de 20C is vooral dat de prestaties van een 40C akku iets hoger liggen. Je houd wat hogere spanning over tijdens belasting. In hoeverre dat belangrijk is is echt aan jezelf.

Zelf vlieg ik met dit formaat akku's vooral parkflyers, en Parkzone schuimmodellen. Voor mij niet noodzaak voor top prestaties, liever lekker doorvliegen maar wel graag een minuutje of 10. Daarvoor zijn deze 20C akku's fantastisch vooral omdat ze slechts 180 gram zijn, en de daarbij geringe afmetingen hebben.
Ik vlieg dus langer in deze toepassing met een deze 20C 2200 akku, dan met een 40C 1800 akku. En waarschijnlijk ook langer met deze 20C akku, dan met een 35C of 40C 2200 akku omdat de 35C of 40C akku's een stukje zwaarder zijn.

Hoe denken de medevliegers hierover? En waarom word er gekozen voor hogere 40C waardes of juist de "lagere" 20C waardes.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Tja als je het net nodig hebt is het onzinnig....

Zoals je zelf zegt, de 40c bijvoorbeeld, heeft in de funjet, bijna geen dip... Terwijl de 20c dat wel heeft, deze "hoor"je toch zowat leeglopen...

Tis wel vele malen minder dan een nimh, maar toch , terwijl de funjet statisch "slechts 16 ampere trekt", is de pret over bij 5 minuten. De 40c vlieg ik dan 5,5 minuten, en is dan qua spanning,nog niet zo ver heen dan de ander, echter vlieg ik nog een halve minuut door, klpat alles wel heel snel in elkaar! Daar grijpt de regelaar cutof, heel opeens in, net of er een draadje word doorgesneden...

Van het extra gewicht merk ik in DAT model niets. Ook heb ik het idee dat de 40c minder belast worden, dus ook beter de balans houden... Me 20c wil wel eens naar de 15milivolt glijden na een funjet trip, doen ze alemaal btw.. De 40c in dit geval ligt strak op 3 tot 5 mllivolt.

Ik heb geen idee wat het doet als je hem echt op 40c belast een 3 minuten, wat de balance dan doet...
Wel heb ik het idee dat het rendement op hoger stromen, in vergelijk absoluut, en niet relatief in % gerekend de hogere c waarde er veel beter uit komt, (logische ook want je belast de 40c nouwelijks,) met de funjet scheelt het zowat 17%.

Laatst bewerkt:
Hey Emil,

40C kan je helaas niet 3 minuten testen, omdat hij na 1,5 minuten leeg is.
Maar in de funjet heb je toch dezelfde motor als in de EZ* eerder? een 2200Kv met een 5,5*4,3 (of 6*4)? Trekt deze set een 2200 akku leeg in 5 minuutjes?

En welke 40C akku's gebruik je (gewicht)?

Als je niet zoveel stroom trekt is het inderdaad niet zo zinnig.
Wat Psygho (Emil) al zei dipt een accu met meer C's of eigenlijk de max stroom die hij mag hebben t.o.v. het in verhouding veel lagere stroom wat er gevraagd wordt minder in. Dus spanning blijft hoger en dus het vermogen ook.

Je hebt bv een motortje dat 20A trekt en een lipo die maar max 30 mag hebben.
Of het zelfde motortje maar met een lipo die 80A continue mag leveren. Dan heeft de 2e accu er veel minder moeite mee en blijft de spanning veel langer hoger.

Op het randje zitten met de lipo is niet aan te raden, gaat sneller stuk en kan het benodigde vermogen dan niet continue leveren zonder in te zakken.

30% boven de max/continue stroom zitten is wel aan te raden.
Een 40C 2000mAh Lipo op een setupje dat 15A trekt is idd niet heel zinnig. Dan sleur je alleen maar dood gewicht mee.

Hey Emil,

40C kan je helaas niet 3 minuten testen, omdat hij na 1,5 minuten leeg is.
Maar in de funjet heb je toch dezelfde motor als in de EZ* eerder? een 2200Kv met een 5,5*4,3 (of 6*4)? Trekt deze set een 2200 akku leeg in 5 minuutjes?

En welke 40C akku's gebruik je (gewicht)?

Funjet heeft idd een 2200kv motor, met prop van 6x4 apc. na 5 minuten met een 2200 20c zit ik op 25% over
de 20c is de zippy de 40c, is stiekum de 25-50c is de nanotech variant (heb even gekeken boven, sorry voor het eerdere geschreven misverstand), gewicht 187gram. Met de nanotech zit ik na 5,5minuut op ongeveer hetzelfde percentage.

Vlieg ik echter nog meer dan 30 secs door, dan klapt de regelaar in de cut off.
plush 40 amps, cut off op high

is het ook niet zo, hoe meer cellen je hebt, bv in e 600heli op 6S tov zelfde helli op 12S, dat de lipos veel minder afzien?
edit: zoals Emil zegt, we spreken dan over zelfde size , maar 12s setup hé

Laatst bewerkt:
Meer volt is minder amps voor het zelfde vermogen, wel even de tandwiel verhouding aanpassen!!!! Maar soms kan je dus niet een geschikte motor vindnen,en moetje het wel anders doen, maar in theorie heb je 100% gelijk.

Maar soms kan je dus niet een geschikte motor vindnen,en moetje het wel anders doen, maar in theorie heb je 100% gelijk.
En een andere regelaar met hogere maximum spanning en lipos met kleinere cellen anders zijn de lipos 2X zo zwaar.
Per saldo is het rendement wat hoger bij hogere spanningen maar het moet wel in relatie tot de afmetingen van het model zijn.
Eenvoud is ook wat waard.;)

het moet wel in relatie tot de afmetingen van het model zijn.
Eenvoud is ook wat waard.:wink:

idd! bij ons op de Club vliegt Dieters Trex 700 nu ipv de klassieke 2* 5000 6S met 4000 6S.
lipos zijn goedkoper, gewicht is veel lager en vliegtijd lang genoeg voor 3D concentratie ! Op zijn Extreme 50 zou ie zelfs durven 2* 3300 ipv 2* 4000 te gebruiken

is het ook niet zo, hoe meer cellen je hebt, bv in e 600heli op 6S tov zelfde helli op 12S, dat de lipos veel minder afzien?...
Als je zelfde accugewicht (energie) houdt, maakt het niets uit voor de accu. Je verdubbelt het aantal cellen, en halveert de capaciteit per cel. Stroom halveert ook. Ergo, accu wordt met zelfde C-factor ontladen.

Back