3S lipo low voltage warning wat nu ??

Ik heb een 2200mah 3S lipo accu met een IMAX B5 lader, echter na een paar minuten vliegen merkte ik dat de power snel minder werd ik dacht ach maakt niet uit de speedcontroller stop de motor vanzelf als de celspanning te laag wordt dat deed hij ook na een tijdeje.
Echter thuis weer aan de lader maar kan nu niet in balance mode en niet in Lipo mode laden daar de lader nu zegt batt low voltage met veel gepiep etc dus kan laad programma niet starten (bij meeting multimeter 6,82 V) blijkbaar heeft de speedcontroller zijn werk niet goed gedaan en is mijn accu nu KAPOT ??/?of is er een manier op toch weer op te kunnen laden????
accu pas 6 keer opgeladen dus is nieuw

Je kan eerst de spanning meten van alle individuele cellen. Die moeten behoorlijk gelijk zijn anders is er toch wel sprake van een probeem. Zijn alle spanningen gelijk dan is de accu diep ontladen. Je kan proberen de accu te laden op het Ni-** programma van je lader gedurende een paar minuten. De spanning van de accu stijgt en kan je verder op het LiPo programma laden en hopen dat de diepontlading geen schade heeft aangericht.

Vertrouwen op het op tijd afschakelen van je regelaar in dit soort situaties is niet aan te bevelen. Als de accu bij het aansluiten op de regelaar al een probleem had, kan de regelaar deze herkennen als een 2-cellig pakket en de daarbij behorende uitschakelspanning kiezen, die natuurlijk veel te laag is voor een 3-cellen pakket en zo tot diepontlading leiden.

N.P.S.

Ik heb de accu even bij een maatje van me op een andere lader gezet deze lader gaf aan dat hij maar 2 cellen zag waarschijnlijk is 1 cel overleden zal proberen deze via garantie (heb de accu pas) te verhalen anders heb ik zwaar pech.

Dat klopt natuurlijk. Als de spanning van de accu 6,82 Volt is, zal de lader dit herkennen als twee cellen. Meet van de individuele cellen de spanning eens, dan weet je veel meer. Ik ben bang dat je nu wel een erg voorbarige conclusie trekt als je er op basis van deze gegevens van uit gaat dat er één ces defect is.

N.P.S.

N.P.S. zei:
Dat klopt natuurlijk. Als de spanning van de accu 6,82 Volt is, zal de lader dit herkennen als twee cellen. Meet van de individuele cellen de spanning eens, dan weet je veel meer. Ik ben bang dat je nu wel een erg voorbarige conclusie trekt als je er op basis van deze gegevens van uit gaat dat er één ces defect is.

N.P.S.

hoe kan je dit doen dan op de pinnen van de balancer

zwart is dan waarschijnlijk de nul tussen nul en geel 3.83 groen 7,66 rood 7,66 V

Ja, dat geeft zekerheid. Cel 1 = 3,83 Volt, cel 2= 3,83 Volt en cel 3= 0 Volt. Defect dus.

N.P.S.

guus4 zei:
N.P.S. zei:
Ja, dat geeft zekerheid. Cel 1 = 3,83 Volt, cel 2= 3,83 Volt en cel 3= 0 Volt. Defect dus.

N.P.S.

daar ziet er wel naar uit ja dat cel 3 defect is hoe dit komt ????
Als je de cellen nooit zelf bewaakt hebt met een voltmeter dan is dat moeilijk vast te stellen.
Een cel kan natuurlijk stuk gaan doordat vanaf het begin het pakket niet in balans is geweest.
Een cel kan natuurlijk ook gewoon stuk gaan.
Als je vaker te lang door gevlogen hebt komt er altijd een moment dat een van de cellen door de knieen gaat en dan is het kwaad geschied als je er achter komt.
Ik zelf zet mijn vliegtuig aan de grond als ik een duidelijke vermogens vermindering opmerk bij volgas.
Weet je zeker dat het laden ten aanzien van het balanceren goed verlopen is?
Heb je tijdens het belasten de cel spanningen wel eens gemeten?
Heb je de cutt off spanning getest?
Diverse mogelijkheden dus. :wink:

Back