Ik heb een originele Easystar overgenomen en opgeknapt (I love the smell of elapor soup in the morning!) en daar zit de originele Speed400 nog in; het toestel is voor een absolute beginner die wat "twitchy" is en dus leer ik hem liever eerst hiermee vliegen voor de brushless update erin komt. Helaas beschik ik niet meer over 7 cellen NiMh pakjes - nou ja helaas - maar alleen over 3S LiPo's. Ik weet dat de motor het wel een vlucht of twintig, dertig zal volhouden voor de koolborsteltjes gaar zijn maar als ik het kan voorkomen.. Ik heb er een MX-12 bij. Is het een idee om de throttle curve af te vlakken ergens rond de 40-50% zodat de motor niet overbelast raakt, of hou ik nu mezelf voor de gek omdat deze nog steeds 12V te verduren krijgt?
Ja, je houdt jezelf (en de motor) voor de gek. De maximale stroom zal op 60% gas net zo hoog zijn als op 100% gas maar de stroom zal door de ESC periodiek worden onderbroken waardoor de stroom lager lijkt. Je moet de belasting van de motor verlagen door een andere propeller te gebruiken.
Daar was ik al bang voor.. Gister voor het eerst in, pfff, acht jaar denk ik, de hele boel uit de kelder gehaald, lipo's nagekeken (op een paar na allemaal ok) en toestellen gecheckt op schade en functionaliteit. Erg veel informatie/kennis is compleet weggezakt (vooral over het DLG gebeuren) en ik merk dat vliegen (vandaag mijn EZ*3 haar maiden gegeven) ook minder soepel gaat dan vroeger. Al met al dus veel te verwerken, vandaar dat ik het even vroeg. *zucht* dus helaas toch 2S lipo's bestellen..
Ik vlieg die motoren al jaren op 3s in mij twinstar. Tot nog toe geen problemen mits voldoende koeling. En fikken ze uit dan heb ik nog reserve of er gaat brushless in.
Ik doe hetzelfde in een easyglider, geen probleem. Ff de spanning meten en dan idd begrenzen op je zender, werkt gewoon en dan kom je op den duur ook van je 3s lipo's af. Ik gebruik zo'n Robbe Air Control hiervoor.