3S lipo voor Speed400 (6V), gas in zender beperken?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Sadkingbilly, 3 aug 2020.

  1. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb een originele Easystar overgenomen en opgeknapt (I love the smell of elapor soup in the morning!) en daar zit de originele Speed400 nog in; het toestel is voor een absolute beginner die wat "twitchy" is en dus leer ik hem liever eerst hiermee vliegen voor de brushless update erin komt.

    Helaas beschik ik niet meer over 7 cellen NiMh pakjes - nou ja helaas - maar alleen over 3S LiPo's.

    Ik weet dat de motor het wel een vlucht of twintig, dertig zal volhouden voor de koolborsteltjes gaar zijn maar als ik het kan voorkomen.. Ik heb er een MX-12 bij. Is het een idee om de throttle curve af te vlakken ergens rond de 40-50% zodat de motor niet overbelast raakt, of hou ik nu mezelf voor de gek omdat deze nog steeds 12V te verduren krijgt?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Ja, je houdt jezelf (en de motor) voor de gek. De maximale stroom zal op 60% gas net zo hoog zijn als op 100% gas maar de stroom zal door de ESC periodiek worden onderbroken waardoor de stroom lager lijkt. Je moet de belasting van de motor verlagen door een andere propeller te gebruiken.
     
    Sadkingbilly vindt dit leuk.
  3. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Daar was ik al bang voor.. Gister voor het eerst in, pfff, acht jaar denk ik, de hele boel uit de kelder gehaald, lipo's nagekeken (op een paar na allemaal ok) en toestellen gecheckt op schade en functionaliteit. Erg veel informatie/kennis is compleet weggezakt (vooral over het DLG gebeuren) en ik merk dat vliegen (vandaag mijn EZ*3 haar maiden gegeven) ook minder soepel gaat dan vroeger. Al met al dus veel te verwerken, vandaar dat ik het even vroeg. *zucht* dus helaas toch 2S lipo's bestellen..
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Ik vlieg die motoren al jaren op 3s in mij twinstar. Tot nog toe geen problemen mits voldoende koeling. En fikken ze uit dan heb ik nog reserve of er gaat brushless in.
     
    Sadkingbilly vindt dit leuk.
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Of een 7 V versie er in met een Günther propje. Dan kan je op 3S draaien.

    Erik
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Om geld te besparen kan je ook je 3S lipo openmaken en er 1 cel afkoppelen, dan heb je 2S.

    GJ
     
    Sadkingbilly vindt dit leuk.
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Een 2s accu kost nog geen tientje.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar dan moet je wachten tot ie binnen is.

    GJ
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik verkies dat boven het gaan kloten met een pakket
     
  10. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Ik doe hetzelfde in een easyglider, geen probleem.
    Ff de spanning meten en dan idd begrenzen op je zender, werkt gewoon en dan kom je op den duur ook van je 3s lipo's af.
    Ik gebruik zo'n Robbe Air Control hiervoor.
     

Deel Deze Pagina