3S lipo voor startaccu motor

Hallo,

Ik rijd in vrije tijd motor, een supermotard (snel gezegd een crosser met wegbanden voor of en onroad gebruik/race).

Nu wou ik laatst een stuk gaan rijden maar de accu in de motor was leeg (8ah loodaccu). Ik kreeg hem ook niet aangeduwd (hoge compressie). Mijn buurman heeft wel eens zijn startkoffer aan een 3s lipo gehangen dus ik dacht misschien kan ik mijn motor er ook mee starten. Ik dus mijn 3 25c turnigy lipo via de laadkabel aan de startkabels gemaakt en zo op mijn motor aangesloten.

Hij startte! En goed ook :) .

Nu mijn vraag, is dit veilig voor de lipo en de loodaccu in mijn motor? De accu is een 3s 5000mah accu. Ik zat er aan te denken om een speciale kabel te maken met een lipo waarschuwingsled voor te ver ontladen (heb ik nog liggen voor 3s). Dan kan ik deze altijd mee naar wedstrijden meenemen. Als ik dan ooit met lege accu sta kan ik makkelijk de motor starten. Graag jullie mening!

3cell lipo is geladen 12,6 volt
een 4 cell is geladen 16,8 volt en dat zou wel eens te veel kunnen zijn voor de elektronica.
dat je een motor opstart als nood met een lipo kan als de lipo genoeg c is geen kwaad.
dus minimaal toch wel 30 c, afhankelijk wat je startmotor van je bike trekt

mvg Hans

coole truuk,
ga ik ook doen met mijn K100, die is ook geregeld leeg...

Heb nu ook van die 3s nano tech cellen van hobbyking. 2200mah en 45/90c :).

Denk dat ik die er voor ga gebruiken, als ik dan een circuit weekend heb neem ik gewoon 1 of 2 van die celletjes mee als backup :)

hou er wel rekening mee dat als je een dynamo op je motor heb zitten deze +/- 14.6volt levert.
jou lipo 3s mag max 12.6v hebben dus constand er in houden is niet verstandig. puur voor het starten kan wel.

hou er wel rekening mee dat als je een dynamo op je motor heb zitten deze +/- 14.6volt levert.
jou lipo 3s mag max 12.6v hebben dus constand er in houden is niet verstandig. puur voor het starten kan wel.

constant erin houden is gegarandeerd brand........
alleen het opstarten van de motor als de eigen accu leeg is, dat is okeej.
maar niet als permanente accu gebruiken.

mvg Hans

Heb nu ook van die 3s nano tech cellen van hobbyking. 2200mah en 45/90c :).

Denk dat ik die er voor ga gebruiken, als ik dan een circuit weekend heb neem ik gewoon 1 of 2 van die celletjes mee als backup :)

te lage capaciteit, minimaal 3s 5000mah 30c.
een 2200mah 45 c is te zwak voor die piekstroom. kan tegen de 200amp oplopen.

mvg Hans

of een 5000 3s 40c pakket, misschien 2... kan je iig een paar keer mee starten. 2200 gaat t niet leuk vinden...

Maargoed, erop letten als je de lipo gebruikt, je de loodaccu afkoppeld!

Maargoed, erop letten als je de lipo gebruikt, je de loodaccu afkoppeld!

Dat had ik niet gedaan. Waar is dat voor nodig? (just curious?)

Ik was iig niet van plan een lipo als permanente accu te gebruiken, het laadsysteem is er niet op gebouwd en er wordt mee geraced dus hij wordt echt afgebeuld.

Omdat je anders een hoge stroom krijgt vanaf de lipo naar de loodaccu.. vinden beide accus niet leuk..

Dat overlopen van de stroom valt bij een loodaccu wel mee ,
Zolang hij niet vonkt loopt er ook geen stroom .
En een lege loodaccu heeft een hoge inwendige weerstand .

Ik start mijn zus haar scooter ook altijd op een 3s lipo ,4takt 150cc.

Nou, ze hebben de test doorstaan hoor. Afgelopen weekend met de race stond een maat van me met een kapotte bougie en had heel zijn startaccu leeggestart. Nadat het weer werkte hebben we hem diverse keren waaronder bij de start met de lipo gestart!

Back