3S zippy H in onbelans na 'inloop' cycle

Ik cycle tegenwoordig mijn nieuwe LiPo packs 3x met 500mAh laad stroom en max 5A ontladen.
Het laden doe ik met een GT6 en het balanceren met een externe balancer tijdens het laden.
Het laden gaat via de 'hoofd' aansluitkabels en niet door de balancer (de balancer staat dus parallel geschakeld).
Na het laden en het ontladen doe ik een meeting per cel met een '2 tientjes' multimeter.
Nu meet ik een Zippy-H 3S 1450 30-40C pakket na het ontladen, en blijkt het pakket flink uit balans te zijn;
cel 1 3.3
cel 2 3.3
cel 3 3.6
(Het geladen pakket was netjes 4.20 op alles 3 cellen.)

Wat doe ik verkeerd of is er iets mis met dit pakket?
Is het wijsheid om het pakket eerst te balanceren voor het laden, of kan ik het pakket tijdens het laden balanceren?
Is een in serie geschakelde balancer(via de balancer laden) beter?

Laatst bewerkt:
Alle zippy pakketten die ik tot nu toe heb gekocht waren van fabriek uit keurig in balans. Het verschil van 0.3V is bepaald niet goed.....

Waarom balanceer je niet gewoon met de balanceerstekker?

Mijn ervaring is dat bij ontladen tot dieper dan 3,6V per cel er veelal een onbalans op treedt. Het is zelfs zo dat mijn TP1010 lader (zo'n beetje de F3A standaard lader van de afgelopen jaren, pas bij 3,65V per cel gaat laden. Daaronder past hij een zeer kleine initialisatiestroom toe tot 3,65V bereikt is.

Ik laad altijd via de balancer (Intelli-Balancer)

Jou balancer komt niet achter de lader aan en is zo te langsam .

Mvg Johan

Hij heeft het pakket ontladen en heeft nu een onbalans. Zijn vraag is: eerst balanceren en dan laden, of laden en tegelijkertijd balancen.

Beide kan, maakt niet zoveel uit. Ik zou gewoon balanceren tijdens het laden. Tijdens het laden heeft je balanancer echt wel genoeg tijd om die .3v onbalans weg te werken.

Alle zippy pakketten die ik tot nu toe heb gekocht waren van fabriek uit keurig in balans. Het verschil van 0.3V is bepaald niet goed.....

Waarom balanceer je niet gewoon met de balanceerstekker?

Van fabriek af was dit pakket ook OK (3.84 op alle 3 cellen).
De balanceerstekker van de GT6 vertrouw ik niet (meer), na een paar controles zag ik dat er soms uitschieters van ,10 Volt per cel waren na het gebalanceerd laden (met lage stroom). Mijn max 6S parallel geschakelde balancer is nauwkeuriger (max 0,03V).
De waarden klinken een beetje als marge flauwekul, maar een cel van 4,10 of van 4,20 is een behoorlijk verschil.

Ik probeer te voorkomen dat mijn collectie van bijna waardeloze (=max 5C belastbaar) LiPo's niet nog veel groter wordt dan dat het al is (helemaal met plannen/wensen om grotere(duurdere) pakketen te gaan gebruiken).
Daarbij moet ik wel eerlijk aangeven dat ik ook de bekende probleemgevallen (1e generatie (gele krimp) Hextronic, en ELE RC pakketen en HiModel) mee reken.

Als 'mooiweervlieger' ook in het begin niet kundig genoeg geweest, en de pakketten volledig vol geladen een paar maand ongebruikt weglegde.
De pakketen die ik afgelopen jaar (okt/nov 2008 ) op 3.9V per cel heb weg gelegd presteren nu nog/weer perfect!

Hij heeft het pakket ontladen en heeft nu een onbalans. Zijn vraag is: eerst balanceren en dan laden, of laden en tegelijkertijd balancen.
Beide kan, maakt niet zoveel uit. Ik zou gewoon balanceren tijdens het laden. Tijdens het laden heeft je balanancer echt wel genoeg tijd om die .3v onbalans weg te werken.

THNX, en als ik het onbelans hou?
Ik heb 'ter leer en vermaak' een keertje een 30-40C pakket beseld om te proberen. Alle pakketen die ik gebruik belast ik minimaal 5C minder dan de voorschreven waarde (15C max voor een 20C pakket) En ik was van plan om dit pakket met met max 20C (30A) te belasten, maar als ik bij 5A al een 0,3V onbalans krijg, wat doet het pakket dan met 30A?
Maar ik maak mijn 3x cycle af en ga dan wel wat testen doen en hou jullie op de hoogte.

Blijft mijn vraag staan;
Wat is beter om in serie of parallel te balanceren?

Mijn ervaring is dat bij ontladen tot dieper dan 3,6V per cel er veelal een onbalans op treedt. Het is zelfs zo dat mijn TP1010 lader (zo'n beetje de F3A standaard lader van de afgelopen jaren, pas bij 3,65V per cel gaat laden. Daaronder past hij een zeer kleine initialisatiestroom toe tot 3,65V bereikt is.

Voorheen deed ik ook nooit aan 'diep ontladen', maar voor het cyclen is het niet erg (zegt men ...).
Tijdens het ontladen komt het pakket (onder belasting van 5A) ook niet onder de 3,2 per cel.
Maar op die manier heb ik zowel bij het laad als bij het ontaad proces bijna de volledige capaciteit (+/- 2100 bij een 2200 pakket, en +/- 1400 bij het 1450 pakket).
Ik ontlaad met een Graupner duo 30, waarbij ik de ontlaad stroom op 5A instel (lader heeft max 50W ontladen dus ontlaad in het begin met 4A) en de afslag instel op 3.3 per cel.
Als ik een pakket bewaar stel de afslag in op 3.7

cyclen nodig?

Mag ik als laad leek vragen waarom cyclen nodig zou zijn bij Lipo's ? Ik zie op de lipo's van mij nergens een raadgeving staan die hier op wijst. Nicads hadden dat toch nodig? Ik gebruik nu al 1.5 jaar de cheapo lipo's van Mystery en Rhino, altijd direkt "aan de bak", nooit ingelopen (deed ik vroeger wel met mijn 2T motortjes, vond ik bewezen nuttig). Leg ze trouwens ook altijd vol weg, daar ik toch wel elke week vlieg. Kwam deze winter bij minder dan 0 graden C niet op het veld en had daarom wat gedwongen pauzes van meer dan 3 weken :-(. Ook daarna niks gemerkt van minder worden in lading afgifte of capaciteit.

Ik heb hetzelfde probleem met de pakketten van mijn vader (ook zippy-H)
Het zijn 3s 2500mAh 20-25C pakketten, die zeer goed presteren.

Nou heb ik nooit problemen met zippy, en ben ondertussen ook vaste klant van zippy!
Maar één van deze 2 H pakketten ontwikkelt in 1 cyclus ongeveer 0,1v onbalans.
Deze accu is nooit overladen, onder de 9v gekomen, of met meer dan 15C belast.

Dus het is voor mij een bekend probleem bij de Zippy-H pakketten.
Maar zolang mijn balancer het bij kan houden vind ik het niet zo erg.

Wanneer je de cellen onderling vergelijkt maakt de nauwkeurigheid van de meter niets uit. Je maakt bij elke meting dezelfde fout dus kan je de waardes zonder problemen met elkaar vergelijken.
Wanneer je wilt meten of de lader op de juiste spanning is afgeregeld moet je wel een "echte" meter gebruiken. De afwijking van die goedkope meters kan makkelijk tot wel 0,3V oplopen en dat is erg veel als je daar een LiPo lader mee wilt afregelen.

Gisteren ook weer 2x 5s 4900 Rhino lipo's binnengekregen (wat ook gewoon Zippy is) en ook die hadden van fabriek uit slechts een paar duizendste verschil onderling:)

Mijn ervaring is dat bij ontladen tot dieper dan 3,6V per cel er veelal een onbalans op treedt.
Dat is ook mijn ervaring, zodra de spanning boven de 3,7V komt is het weer ongeveer gelijk (<0,1). Ook als de balancer niet aangesloten is tijdens het laden.

Ik zou bij lage spanningen me geen zorgen maken over onbalans, enkel bij een vol pakket.

Back