3s1p vs. 3s2p

Ik heb een vraag in verband met meerdere cellen in parallel plaatsen of niet bij lipo's.
Stel je hebt 2 lipo's, beide 3 cellen in dit voorbeeld:
  • -3s2p: 2 keer 1200 mah en 10C
    -3s1p: 1 keer 2400 mah en 10C

Beide lipo's hebben dus 11.1V, evenveel capaciteit en kunnen evenveel amperes leveren. Zijn er verschillen tussen beide packs (afmetingen, gewicht,...) of is het 3s1p of 3s2p pack beter of maakt het niet uit?
Wat is dus het best, naar een 2p pack gaan of naar een 1p pack met meer mah?

Het maakt inderdaad weinig uit....
Het 2p1200 pakket zal in de regel iets zwaarder zijn, ligt natuurlijk ook aan merk en type.

In het 2p1200 pakket zitten twee keer zo veel cellen die elk in onbalans kunnen raken op de lange duur.
Lichte voorkeur dus voor een 1p2400 pakket.

Voordeel van twee aparte 1p1200 pakketten is weer dat die apart voor een andere toepassing gebruikt kunnen worden...

Pjotrrr zei:
Voordeel van twee aparte 1p1200 pakketten is weer dat die apart voor een andere toepassing gebruikt kunnen worden...
Kan je misschien een paar keer doen zo lang je op dezelfde manier belast.
Ga je ze verschillend gebruiken dan gaan ze uit de pas lopen qua conditie en dan kan je ze beter niet meer tot een pakket samen voegen. :wink:
Ik vraag me wel eens af of er mensen zijn die daar ook praktijk ervaring mee hebben.

voordeel van kleine pakketten paralel is dat je ze makkelijker onderbrengt in je vliegtuig.
als je de balanceerstekkers ook paralel koppelt dan lopen ze niet verder uti de pas :)
3e voordeel van kleien paketten si dat als je perongeluk een cel sloopt, je niet gelijk alles hoeft weg te gooien..

cdrom flyer zei:
........ Ik vraag me wel eens af of er mensen zijn die daar ook praktijk ervaring mee hebben.
Moi.
Ik gebruik al een paar jaar een paar Kokam-pakketjes 3S 2000mAh, enkel of parallel.
Nooit problemen mee gehad. Wel altijd eerst geladen natuurlijk.

een fabrieks 2p pakket is net zo goed als een 1p pakket. De cellen zitten per 1 parralel en daarvan zitten er weer 3 in serie. Zo heb je dus nog steeds 3 cel groepen. Het maakt ook niet altijd uit in gewicht / prestatie. De beste cellen in de 4000 mAh range vindt ik nog steeds de 2p 4200 Hyperion. Er is geen 1p pakket wat dezelfde capaciteit per g heeft en meer dan 16C is.

Wat wel zo is is dat minder cellen betekent minder kans op een slechte cel en minder solderingen die slecht kunnen zijn / kunnen breken. Opzicht maar het echt niet veel uit.

Back