3w75i uitlaat plaatsen.

Hallo allen,

Ik zal me eerst even voorstellen nu ik nieuw ben op dit vorum.
Ik ben André 36 jaar en vlieg nu zoon 6 jaar bij Aero Club Heemaskerk.

ik ben een extra 2.4m aan het bouwen en heb nog een 3W75i liggen wel wat groot maar zonde om op de schap te laten liggen.
Ik zit in dubio hoe de motor te platsen het mooiste is cylinder naar beneden maar dan moet ik een S bocht in de uilaat maken heb het iedee dat dit de motor presatie beinvloed gebruik een standaart KS demper.
Als ik de cylinder onder een hoek van 75 graden plaats kan ik volstaan met een 90 graden bocht.

wat is de invloed van S bocht op de motor prestaties.

Gr André

hi Andre,
ik heb zelf de lagemann extra 2.4 met 3w 75i

ik heb de motor onder ongeveer 45 graden geplaatst hhierdoor komt enkel de bougie aan de zijkant, onderaan naar buiten door de kap, dit gat kun je dicht maken met een glasvezel kapje wat je op de zijkant van een cognac glas lamineert.
wat betreft je uitlaat, deze kan met 1 90grd bocht dan precies midden onder in je romp komen te liggen, als het een lageman is die jij hebt, heb ik waarschijnlijk nog een tekening (voor de motor ophanging en de achterplaat die je daar voor nodig) bent liggen,

wanner je zo'n glaskapje niet zelf wilt maken, moet je even bellen met jack jonk in volendam, die heeft ze als het goed is liggen.

Laatst bewerkt door een moderator:
André,

bedankt voor jullie snelle reactie hoe kom ik er achter wat de juste lente van de uitlaat moet zijn.

Gr André

dat ligt een beetje aan je uitlaat, zelf gebruik ik een pefa demper di ik destijds bij de motor gekocht heb, aangezien de 75 plenty power heeft voor je extra, hof je geen reso te gebruiken en is het daardoor ook een stuk minder gevoelig hoe lang je pijp wordt, bouw je motor en demper gewoon in en kijk of hij goed loopt, vermogen zat.

Mooi,

dan plaats ik hem gewoon met cylinder naar beneden ff een spagettie uitlaat hardsolderen en de home made 4 kamer demper (replika KS muffer)plaatsen en vliegen maar.

Tanks voor jullie reactie's

Foto's volgen dan nog.

Gr andré

hof je geen reso te gebruiken en is het daardoor ook een stuk minder gevoelig hoe lang je pijp wordt, bouw je motor en demper gewoon in en kijk of hij goed loopt, vermogen zat.

Ook bij een gewone demper is de lengte van de uitlaatbocht in grote mate bepalend voor het topvermogen, de midrange en duurzaamheid van je motor.....

dat ligt een beetje aan je uitlaat, zelf gebruik ik een pefa demper di ik destijds bij de motor gekocht heb, aangezien de 75 plenty power heeft voor je extra, hof je geen reso te gebruiken en is het daardoor ook een stuk minder gevoelig hoe lang je pijp wordt, bouw je motor en demper gewoon in en kijk of hij goed loopt, vermogen zat.

Een 2 Takter kan alleen goed lopen met de juiste lengte .

Bij KS word de lengte bepaalt door het toerental wat je wil gaan draaien , dus ook afhankelijk van de propellor . ;)

Als de lengte niet goed is kan je zo je motor om zeep helpen als je geen ervaring met die motoren hebt .
Als de temperatuur aan de uitlaat kant te hoog word verlies je de smeerfilm en dan is het gebeurt met je motor .
Hetzelfde gebeurt ook als je de olie vergeet in je mix . :mrgreen:

Mvg Johan

Een 2 Takter kan alleen goed lopen met de juiste lengte .

Bij KS word de lengte bepaalt door het toerental wat je wil gaan draaien , dus ook afhankelijk van de propellor . ;)

Als de lengte niet goed is kan je zo je motor om zeep helpen als je geen ervaring met die motoren hebt .
Als de temperatuur aan de uitlaat kant te hoog word verlies je de smeerfilm en dan is het gebeurt met je motor .
Hetzelfde gebeurt ook als je de olie vergeet in je mix . :mrgreen:

Mvg Johan

ik ben het niet met je eens,
een tweetakt motor loopt per definitie goed, je kan door middel van je uitlaat lengte het vermogen verhogen, middels de resonantie werking van je pijplengte, waneer het goed of niet goed lopen van een 2t motor door de uitlaat bepaald zou worden, zouden ze in de usa wel meer met dempers werken, daar gebruiken ze bijna (tot voor kort) geen demperszoals bij ons gebruikelijk is.
Waarom er bij ons met reso pijpen word gewerkt, is enkel om gewichtsbesparende redenen, toen de zenoah 62 nog zijn hoogtij dagen kende en de 3w motoren er niet of nauwelijks waren werden er reso pijpen gebruikt om meer vermogen uit deze motoren te halen zodat er met een grotere kist dan wel met meer vermogen bij een lichte motor gevlogen kon worden,
echter nu 3w met zijn motoren gamma elke kist van een passende motor kan voorzien, is de vraag naar resopijpen een stuk minder geworden, en heeft de demper zich verplaats tot wat hij moet doen, dempen,
wat betreft de lengte van de pijp tot aan de demper die is van belang, echter niet meer in zo'n maat dat het zoals bij een reso op de mm afgestemd moet worden.

waneer de demper een groot genoeg volume heeft zodat de uitlaatgassen nagenoeg zonder tegendruk de motor kunnen verlaten, is dit voldoende om hem zijn werk te laten doen.
uiteraard is het wel aan te bevelen dat de demper een goede koeling krijgt, dan wel via de romp of door een tunnel,

de olie die gebruikt word in onze motoren is in 99% een syntetische olie met extreem goede eigenschappen als het gaat om temperatuur verschillen, en film behoud onder extreme temperaturen, het vastlopen van een 2t motor heeft in 90% van de gevallen meer te maken met de koeling van de motor en demper en/of mixverhouding brandstof, olie dan met de lengte van de demper pijp.

als ks met de lengte van de pijp de toeren bepaalt, betekent dat, dat er gebruik word gemaakt van het resonatie effect, en word er dus een reso pijp gebruikt.

rick

Back