4,8 pakket als ontvanger accu

Hallo allemaal.
Ik probeer een 4,8 pakket aan de ontvanger als ontvanger accu te gebruiken maar hoe schakel ik het zo dat de BEC alleen nog maar voor de motor werkt?
Hebben al het een en ander geprobeerd maar de motor wil niet meer draaien...
Dit moet toch kunnen dacht ik ???

Als je de rode draad van de ESC naar de ontvanger doorknipt wordt je ontvanger niet meer door de BEC van de ESC gevoed en kan je dus een losse ontvangeraccu aansluiten. De motor blijft uiteraard wel werken op deze manier.

bec voor de motor??

.......of ik begrijp jouw vraag niet of jij begrijpt niet waarvoor het BEC-systeem is c.q. hoe het werkt............

BEC ellimineert een gedeelte van de vliegakkuspanning en voedt daarmee de ontvanger en dus daarmee alle componenten die op de ontvanger zijn aangesloten.
Ook als de vliegakku niet meer voldoende spanning heeft om te vliegen, dan nog blijft het BEC-systeem werken en dus ook de ontvanger.
In de meeste gevallen elimineert het BEC-systeem een spanning rond de 5,5 V.

1.
Je hebt regelaar met ingebouwde BEC

2.
je hebt externe BEC's.

3.
Dan zijn er regelaars met BEC waarbij je ook nog een ontvangerakku mag aansluiten op de ontvanger (die ontvangerakku werkt dan als bufferakku) zonder bijzondere/extra maatregelen (een voorbeeld daarvan is de Kontronik Jazz regelaar).
Bij sommige andere regelaars met BEC mag je geen ontvangerakku aansluiten zonder extra maatregelen (bepaalde Schulze regelaars).
Wil je toch een ontvangerakku naast zo'n regelaar, dan moet er een extra beveiligingsschakeling worden gemaakt met 2 Schottky-diodes. Een schema daarvan vind je op ******** schulze-elektronik-gmbh.de Frames Hauptseite onder punt 6 Wichtige Hinweise).

De motor van de electroheli wordt dus aangedreven/gevoed door de vliegakku's, niet door het BEC-Systeem.
Om dat voeden van de motor goed te kunnen regelen, moet er een regelaar tussen vliegakku en motor.

Om de ontvanger te voeden/te voorzien van spanning, moet er een ontvangerakku zijn of een BEC-systeem (en in sommige gevallen is het mogelijk een combinatie van akku en bec te maken).

vr.gr.

Joyce

Laatst bewerkt door een moderator:
3.
Dan zijn er regelaars met BEC waarbij je ook nog een ontvangerakku mag aansluiten op de ontvanger (die ontvangerakku werkt dan als bufferakku) zonder bijzondere/extra maatregelen (een voorbeeld daarvan is de Kontronik Jazz regelaar).

Ik heb gezocht om een handleiding van een kontronik Jazz regelaar te downloaden, maar ik kreeg er geen gevonden.
Maar ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is om een buffer accu parallel te zetten met de BEC van de regelaar. Bij een lege accu zal de bec proberen de accu op te laden. De besturing moet dan tegelijk ook nog gevoed blijven worden. Het overbelasten van de BEC is dan al erg snel gebeurd!
Bij een volle accu zal de accuspanning hoger zijn dan de BEC-spanning. Wat de BEC dan gaat doen is mij niet geheel bekend. Mogelijk kan een geschakelde BEC(zoals in de Jazz) hier wel tegen, maar dat weet ik niet zeker.

Dit soort situaties levert juist een onstabiel gedrag op, en dat is nou juist NIET de bedoeling van de bufferaccu. Dus ik zou altijd voor ALLEEN BEC, of juist alleen bufferaccu kiezen.

Het gebruik van skottky diodes is wel een mogelijkheid. Er is dan wel een spanningsval van rond de 0,3V. De diode moet ook de piekstromen makkelijk aankunnen.

BEC staat voor Battery Eliminator Circuit. Dat betekend niets meer of minder dan Batterij Eliminatie Schakeling. De uitleg daarvan is dat het een schakeling is die het gebruik van een battery (accu) onnodig maakt, dit om gewicht en ruimte in je vliegtuig te besparen.
Deze schakelingen zijn absoluut NIET bedoeld om in combinatie met een accu te worden gebruikt. De bewering:
Dan zijn er regelaars met BEC waarbij je ook nog een ontvangerakku mag aansluiten op de ontvanger ......
klopt dus niet! Het is echt onverstandig dat te doen.
Wat verderop staat dat je de accu via een schakeling met twee diodes moet aansluiten klopt wel. Dit is zelfs de enig juiste manier is als je behalve de BEC ook nog een accu wilt gebruiken.
Overigens vindt ik het wel vreemd om een BEC te gebruiken en dan ook nog eens een accu. Vergeet die hele BEC dan en gebruik alleen de accu. In veruit de meeste gevallen is een accu "veiliger" dan een BEC. Een accu kan meer stroom leveren en de spanning zakt duidelijk minder ver in elkaar bij zware belastingen dan de meeste BEC schakelingen. Als de ruimte en het gewicht geen probleem zijn dan kan je beter een accu gebruiken dan een BEC.

weten waarover je het hebt is wel handig.......

beste mensen,

met alles respect voor jullie antwoorden, maar jullie zijn degene die er naast zitten, wat de Jazz-regelaar betreft.

Het aansluiten van een extra akku op de ontvanger in combinatie met een Jazz-regelaar is geen enkel probleem, het wordt zelfs aanbevolen !!
Het staat keurig netjes op pagina 4 van de handleiding:

Auch bei Verwendung des BEC ist ein separater 4-zelliger Empfängerakku zu
empfehlen (siehe Sicherheitshinweise). Er wird zusätzlich zum Drehzahlsteller in
einen freien Steckplatz des Empfängers eingesteckt. Dies steigert die Sicherheit​
der Empfängerstromversorgung durch doppelte Auslegung

Dus.............

vr.gr.

Joyce

Wist ik trouwens niet Joyce..., RTFM! :)
Ik neem aan dat het dan wel beperkt blijft tot de rechtstreekse capaciteit van max. 4 Nicad/nimh cellen....4,8V
Het tevens aansluiten van bijv. een 7,4V Lipo pakket met een regulator die Bijv. 5,8-6V afgeeft (wordt tegenwoordig veel gedaan volgens mij) is dan denk ik niet helemaal de bedoeling.

Eric

.... we kunnen ook niet alles weten. Zo weet ik niet wat RFTM is??

Maar goed we kunnen ook niet alles weten, toch?
Om iets te weten te komen, kan een forum een goed hulpmiddel zijn.

Ik vind het wel jammer dat er soms zo ongefundeerd wordt gesproken i.c. beweringen worden gedaan over een produkt dat men niet of onvoldoende kent.
Dat maakt het voor een pure beginner erg onoverzichtelijk en verwarrend.

In dit geval dus ook met BEC = Battery Elimination Circuit.
Op pag. 19 van de handleiding staat dit nog vermeld:

Auch bei Verwendung des BEC muss aus Haftungsgründen ein geladener
Empfängerakku mit ausreichend Kapazität verwendet werden (siehe BEC). Ein
einfacher Fehler, z.B. Kabelbruch, Akkubruch, Wackelkontakt oder Ausfall eines
BEC-Bauteils, führt sonst bereits zum Ausfall der Empfangsanlage. Vor dem
Erstflug müssen Tests am Boden durchgeführt werden, um sicherzustellen, dass
die BEC-Belastbarkeit für die jeweilige Anwendung ausreicht.

Trouwens, de maximale spanning van zo'n extra ontvanger- of bufferakku wordt normaliter bepaald door de maximale toelaatbare spanning van de aangesloten componenten.
In de meeste gevallen is dat met een nicad of nimh inderdaad 4,8 V nominaal. In geladen toestand dus een spanning, zo rond de 5,5V.

vr.gr.

Joyce

...... het verhaal over BEC gaat nog verder. Op geen enkel forum lees ik de relatie tussen het gebruik van een BEC en de maximale blokkeerstroom, terwijl ook dat erg belangrijk is.
Op mijn site heb ik daarover een episteltje geschreven nav de contacten met Matthias Schulze over het gebruik van zijn regelaars.

Hij schrijft oa op zijn site:

[begin citaat]

..............Grundsätzlich gilt: Ein BEC geeignetes Servo sollte nicht mehr als ca. 500 mA Blockierstrom aufnehmen.

Hier taucht schon das erste Problem auf:
Die Technischen Daten der Servos können Sie beispielsweise bei Graupner im Katalog nachschlagen,
bei Robbe z. B. finden Sie diese Angabe nicht (p.s.: Robbe gibt telefonisch Auskunft.).

Was passiert, wenn Sie 4 BEC-geeignete Servos (500 mA) an ein 1,5 A BEC-System anschließen?
Ganz einfach:
Wenn alle 4 Servos gleichzeitig anlaufen oder unter Last in Betrieb sind, bricht auch in Verbindung mit BEC-geeigneten Servos die Spannung des BEC Systems zusammen.
Warum?
4 Servos mal 0,5 A = 2 A. Da aber nur ein 1,5 A BEC benutzt wird, geht dieses in die Knie (wie ein leerer Akku).
Dadurch steigt der Empfänger aus:
Er liefert noch kurz "wilde Signale" an das Servo bevor er und das Servo komplett stromlos ist.
Da sich die Servos jetzt nicht mehr bewegen, steigt die BEC Spannung wieder auf 5 V an, der Empfänger empfängt wieder und und die "hausgemachte" Empfangsstörung ist vorbei - bis zum nächsten Mal. Merke:
Die Summe aller Servo-Blockierströme muß unter dem maximal erlaubten BEC Strom liegen.
Hinweis: Verlassen Sie sich nicht drauf, daß die "beiden Störklappenservos" ja nur zum Landen benutzt werden. Bei einer Störung laufen auch diese unfreiwillig an........................ [einde citaat]

BEC omvat dus meer dan alleen maar een spanningsvoorziening voor de ontvanger........

Ik wil er eigenlijk mee zeggen, dat het hoe en waarom van een BEC-systeem primair bepaald wordt de mogelijkheden, die een fabrikant in zijn bec-systeem verwerkt. En dat verwoordt de fabrikant in de handleiding of op zijn site.

Dus zullen wij als gebruikers ons toch eerst in de handleidingen en/of site-info moeten verdiepen om die mogelijkheden per produkt te kunnen weten (lezen) en dan vanuit die gedachte onze ervaringen of vragen met andere delen.

Dat zet meer zoden aan de dijk ...........

vr.gr.

Joyce

Dat is dus precies wat de engelse Chat afkorting "RTFM" betekend Joyce (read the f***ng manual).
Bedankt voor de goede uitleg.
Eric

Leuk om te lezen dat er in de handleiding iets anders staat wat ik gedacht had. Blijkbaar heeft Kontronik dus een BEC die hiervoor geschikt is.
Toch zou ik het bij andere merken regelaars afraden. Ik ken dan ook verder geen enkel merk waarbij het wel zo mogen, en met mijn kleine elektrotechnische achtergrond vind ik het ook een nogal dubieuze oplossing....

Ik vind het wel jammer dat er soms zo ongefundeerd wordt gesproken i.c. beweringen worden gedaan over een produkt dat men niet of onvoldoende kent.

Ik weet niet of dit naar mij gericht is, maar anders mijn excuses. Het was alleen maar bedoeld om te helpen.

Back