4-axle EURO-PX + 2-axle ICP Interdolly Gallinger trailer

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door articcie, 14 jan 2023.

  1. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedemorgen,

    nu mijn truck af is (zie bouwverslag Bolk Transport Mercedes Actros 6x4) moest er van mij nog een passende trailer achterkomen. Al een tijdje zitten kijken op het www wat ik leuk vond en wat uiteraard ook paste bij de 180tons zwaartransport trekker die er voor komt.

    Nu heb ik voor mijn verjaardag een 3d Printer gekregen en dat icm een dataset van een modulaire trailer van Gallinger GrafikDesign uit Duitsland, komt er op de bouwplank dit jaar( en wellicht wel langer, ik heb geen haast) een mooie trailer te staan van het type Nooteboom 4-axle EURO-PX with 2-axle ICP Interdolly. Ik zal vast wel ergens concesssies in moeten maken, maar ik ga wederom mijn best doen om een mooi stukje neer te zetten :)

    Als laatste, ik ben zo groen als gras met 3d printen dus verwacht niet te snel grote resultaten, het printen gaat op basis van trial en error..stapje voor stapje kom ik er wel.

    onderstaand vast een plaatje van de te worden combinatie! De Benz is zoals gezegd al klaar.

    Ik heb er weer veel zin in, ik hoop jullie ook met het volgen van dit topic,
    opmerkingen en kritiek zijn altijd welkom, mits opbouwend en op een normale manier :)


    Groetjes Tom

    216825124_4180348645356717_7596301043712024705_n.jpg
     
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Mooi project Tom! Ben erg benieuwd. Begin eerst even met een paar kleine dingen te printen om de basis te leren en je printer. Op YouTube staan ook veel duidelijke filmpjes maar uiteindelijk moet jij jouw apparaat instellen en gebruiken.

    Wij hebben geen verwachtingen en leggen geen druk op hoor, dat doe je zelf ;):)

    Zo'n trailer bestaat uit heel veel delen. Probeer het overzicht te houden en per groep te werken

    Welk filament ga je gebruiken?
     
  3. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    De trailer ga ik printen met wit PLA. Bij mijn eerste kleine onderdeel kwam het al gelijk los van het bed.. na wat overleg met een Engelse modelbouwer die hetzelfde ding print de temperatuur wat hoger gezet( eigenlijk best ver omhoog) nozzle temperatuur op 215 gezet en de bed temperatuur op 90 graden gezet. De print bleef toen wel goed plakken, maar ik ga toch maar op zoek een plakkerige toevoeging. Pritt stift lijkt een veel gebruikt iets te zijn kennelijk?

    Ik begin ook eerst met kleine dingen printen, het voordeel is dat ik veel van hetzelfde moet printen.. in totaal zijn er 12 as delen te printen met allerlei componenten. Ieder as deel compleet is al 26 uur printen.. dus ik hak alles op in losse onderdelen om de print tijden acceptabel te houden. De nacht doorprinten vindt ik een niet zo'n prettig idee.. dus liever overdag.

    Groetjes Tom
     
  4. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Ik heb de Ender 3V2 en gebruik hoofdzakelijk PLA, altijd op 200/60 en dat bevalt me best. Zeer zelden dat er iets los komt, en ik gebruik niets op de plaat om te hechten, alleen schoon houden met alcohol. Ik gebruik Jupiter filament van 123-3D. Een juiste basis afstelling van de glasplaat is wel essentieel, denk ik voor een goede hechting. Voor structurele onderdelen heb iksinds kort PETG gebruikt op 225/70 en dat hecht ook goed, maar geeft veel meer stringing (draadjes in het wilde weg, tussen de wanden.)
    Cor
     
  5. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Ja ik snap het loskomen ook nog niet echt. Heb nu een print aangezet met enkel de prittstift en dan op 200/60 gezet.. dan komt het zelfs nog los. Nu zou het ook te maken kunnen hebben met de print kwaliteit, die heb ik op superieur gezet(0.12mm) ipv de 0.20 mm die standaard is.. nu de temperatuur weer op 220/90 gezet en dan blijft die wel zitten. Hopenlijk blijft het onderweg zitten en komt het niet meer los.

    Ik blijf toch uitproberen tot het goed blijft zitten. Zal morgen (of eerder als de print mislukt) de plaat eens met alcohol schoonmaken.

    Groetjes Tom
     
  6. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Heb je de printkop correct afgesteld (afstand tegenover printbed)?
    Ik vink altijd 'build plate adhesion' aan, een randzone van ±10 lijntjes extra rond het stuk voor betere hechting. Ik regel vooraf af, met een blaadje papier tussen printkop en printbed. En als ik tijdens deze eerste 10 lijntjes randzone zie dat de hechting niet optimaal is, draai ik het printbed wel nog eens een fractie dichter, vóórdat hij effectief aan het te printen onderdeel aankomt.

    Print zelf na 1,5kg PLA nog altijd op het standaard matje/ondergrond zonder hechtmiddelen en op 200°/50°.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2023
  7. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Ik gebruik standaard de setting 0,12, dus daar ligt het zeker niet aan bij jou. Welke printersoftware gebruik jij? Cura? Daar kan je in de 'print settings' de hechting aanvinken, en dan meer in detail gaan, en aangeven wat voor hechtings hulpmiddelen je wilt. Dat is zeker belangrijk.
    En als basis, je hebt de printkop afstelling een paar maal doorlopen, met een vel A4 als dikte hulpmiddel? Ik laat het redelijk stroef, om een goede hechting te verzekeren.
    En als laatste: je weet zeker dat jouw tekening op het werkblad staat, en niet èen of 2 tienden er boven zweeft? Moeilijk te zien, dan het werkblad kantelen om te kijken helpt; dat is mij 1 maal gebeurd, en je zoekt je wezenloos om dat te vinden.
    Cor
     
  8. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    698
    Locatie:
    Langedijk
  9. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Hmm zoveel bouwers, zoveel ervaringen..

    Print is mislukt :(

    De pritt stift werkt helaas ook niet.. het vreemde is dat 2 prints in het verleden perfect zijn gelukt.

    Ik ga het bed nu helemaal schoonmaken,eerst die pritt eraf halen en dan met alcohol afdoen.

    En dan weer opnieuw aan de gang :)

    Voor de volledigheid zal ik wat specificaties van mijn setup plaatsen:

    Printer is een Ender 3 Neo, deze gekozen ivm de auto bed level functie en eigenlijk veel updates die gebruikers van bv de ender 3v2 adviseren te doen.

    Filament is van 123 3d, wit pla filament van de jupiter serie.

    De prints met het meegeleverde pla van creality zijn helemaal goed gegaan. Sinds het gebruik van de kg rol is het mislukt. Ik weet ook niet wat voor soort pla er standaard bij zit vanuit creality.

    Het printbed is ondertussen schoongemaakt, nog even wat alcohol erovrr heen en dan opnieuw level checken met de stelschroeven.. dit inderdaad meermaals gedaan met een a4 papier als referentie. Iets of wat aanraking werd geadviseerd, maar wellicht dus nog iets strakker erop?

    Groetjes Tom
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2023
  10. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Ikzelf zet het printbed op een afstand zodat je de wrijving van een blad papier duidelijk voelt, maar zonder het te scheuren.
    Resultaat is tamelijk rechtaan-rechtuit:
    te veraf dan valt de eerste laag PLA losjes op het printbed zonder hechting,
    te dichtbij dan legt hij geen mooi baantje, maar een te platgedrukt lijntje met aan beide zijden 'overschot'.
     
  11. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Wat Tamaniac zegt, hoef jij dus niet te doen, vanwege de nieuwe uitvoering? Mmmmm

    Maar om een betere hechting te krijgen, heb je dan ook een BRIM ingesteld? dan legt hij een aantal 'draadjes' langs, en vast aan je onderwerp, waardoor het beter blijft vast zitten, omdat het een grotere oppervlakte is. Wat gebruik je om te slicen? Cura? (had dit al eerder gevraagd, daar kan je dat instellen.)
    Cor
     
  12. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Ik gebruik inderdaad cura. Ik zal het alsnog eens proberen met het papiertje en die wat strakker zetten. Dat die automatisch kan levellen wil niet zeggen dat het handmatig niet kan natuurlijk
     
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    En heb/had je nu al een brim ingesteld in Cura, dat helpt zeker om de onderdeel beter op zijn plek te houden; verder heb je hetzelfde materiaal als ik, dus daar ligt het ook niet aan 200/60° bij mij.
    Cor
     
  14. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Brim ga ik zeker proberen nog. Had het op skirt staan. Eerst even een klein onderdeel opzoeken wat qua print tijden gunstig is.
     
  15. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Een skirt doet niets om het ondedeel vast te houden, het maakt alleen een los staande cirkel om het onderdeel, dus dan weet je alleen maar dat het niet te groot is voor je printvlak. Een Brim zit vast aan je onderdeel, en je kunt in Cura instellen hoeveel 'windingen' je om het onderdeel wilt hebben, en/of de breedte van het extra oppervlakte.
    Het enige nadeel is, dat je dat randje er af moet breken (gaat makkelijk) maar het geeft een haarte bredere basis, dus als dat heel erg precies komt, moet je het onder hoekje/randje wat schuren.
     
  16. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Eerst maar eens ervoor zorgen dat het tijdens het printen niet los komt.. vanmiddag begon goed om na 1 uur alsnog los te komen met als resultaat een spinnenweb van pla.. zou toch zuur zijn om zoals na 8 uur te treffen. In dit stadium zit iilk er het liefste continu bij. Totdat de print niet meer los laat, dan kan ik het wel los laten
     
  17. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Als het zo vaak fout gaat, koop een IP camera gericht op je printwerk wat je vanaf je telefoon in de gaten kan houden.
     
  18. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Waar staat je printer? Als die op de tocht staat, of achter een deur die je telkens open gooit gaat het ook fout. Een constante temperatuur is niet alleen voor je bed belangrijk, ook voor de omgeving.

    Pritt stift gebruiken we op werk, voornamelijk om de print nadat het klaar is wat makkelijker van het bed los te krijgen.
    Ook het schoonmaken van het bed gaat dan heel makkelijk.
    Ik moet er wel bij zeggen dat het printers zijn die met veel verschillende filamenten worden gebruikt, en het zijn Ultimaker printers, geen Ender.

    Bed calibratie is wel essentieel, als jou printer dat automatisch doet is het zeker aan te bevelen dat handmatig nog eens te controleren of dat wel goed gaat.
     
  19. Glennvb

    Glennvb

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    66
    Locatie:
    leuven
    Ga zeker volgen hier.
    Heb best ook wat ervaring met 3D printen, alsook anderen hier ook.

    Wat betreft je prints niet blijven plakken kunnen volgende oorzaken hebben :
    - Je printbed is niet level, dus je moet het "trammen" ofwel ongeveer op gelijke hoogte zetten
    - je Z offset hoogte staat niet goed (kunt best youtuben wat dit visueel inhoudt)
    - je filament heeft niet de correcte eigenschappen (soms kunnen zeker afwijken)
    - je snelheid van je eerste laag is te hoog
    - gebruik je een verwarmde bed, zet deze in begin misschien wat hoger

    Hou maar op de hoogte hier hoe dat het gaat. Je zal wel een "ahaaa" moment tegen komen.
    Ben benieuwd !
     
  20. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedemorgen beste volgers,

    Mijn printer staat in een kamer waar het een vrij constante temperatuur is, en waar absoluut geen tocht is.

    Het printbed is ondertussen grondig gereinigd, vanavond hoop ik wat tijd te hebben om nogmaals naar de calibratie te kijken van het printbed. Ik ga die dan wat strakker afstellen, zodat het papiertje een duidelijke wrijving heeft en net niet vast blijft zitten. Ik heb al een kleine print gevonden wat qua printtijd ook goed savonds kan..

    Ik hou jullie op de hoogte!

    Groetjes Tom
     

Deel Deze Pagina