4-axle EURO-PX + 2-axle ICP Interdolly Gallinger trailer

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door articcie, 14 jan 2023.

  1. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Ben benieuwd naar de foto's, en fijn dat je het nu onder de knie hebt, althans, dat je onderdelen blijven zitten
     
  2. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Hier even een tussen tijdse foto tijdens de print. En een plaatje van de 4 motor behuizingen.

    Ik zal vanavond op de pc ook even een overzichts plaatje hier posten, zodat voor jullie ook duidelijk is, wat wat is, en wat waar gaat komen. Wel zo makkelijk denk ik. 1675003798873.jpeg 1675003846432.jpeg
     
    ozy en vGenLheftruck_Maarten vinden dit leuk.
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Daarin gaan de motor tandwiel kastjes van 10x12mm denk ik, met een excentrische ophanging? Of zit ik nu helemaal fout.....
    Cor
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  4. turbo theo

    turbo theo

    Lid geworden:
    28 feb 2016
    Berichten:
    13
    Locatie:
    west maas en waal
    Mooi Tom, dat er vooruitgang geboekt wordt.
    Dus de print laat niet meer los?
    Theo
     
  5. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedenavond Beste volgers,

    zoals gezegd, hierbij nog wat foto's.

    Hieronder de totale asmodule/stuurmodule.. ik weet niet precies hoe dit genoemd wordt.. In totaal heb ik er voor mijn gewenste opstelling 10 stuks van nodig.

    Tot op heden heb ik nu 1 rotor geprint,dit is het grootste onderdeel van deze afbeelding. En in totaal 4x de behuizing voor de N20 M4 100mm 6V Spindelmotor, deze gaat dan de as dus liften.

    Ik had al eerder wat geprint, te weten het deel waar de spindelmotor behuizing op gemonteerd wordt, en een sier stuk( uiterst rechts op onderstaande afbeelding. Deze waren echter geprint in de tijd van de problemen, en geprint op andere temperaturen, de onderdelen zijn verre van goed, dus die worden opnieuw geprint.

    Asmodule.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ozy en Catwoman vinden dit leuk.
  6. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedenavond Theo, ik heb nu het meegeleverde plamuurmesje nodig om het los te krijgen.. Dus het zit echt goed vast haha.
     
  7. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Dit is tot zover het geprinte materiaal. Mooi om te zien is de brim rond de print. Op de onderste foto, staat dus ook het onderdeel wat nog opnieuw geprint gaat worden..

    20230129_173344.jpeg 20230129_175252.jpeg 20230129_175239.jpeg
     
  8. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    als je je glasplaat kapot wilt hebben dan moet je dat plamuurmes blijven gebruiken ;) Ik spreek uit ervaring.

    Ik dacht het al een keer hier genoemd te hebben maar 3Dlac is met glas super maar kan ook iets te te zijn..... 15-20 minuten in de vriezer en je pakt je werkstuk er zo af. Even met isopropanol schoonmaken, 3dlac erop en weer verder.
     
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Over dat plamuur mes: ik heb het al eerder vermeld, maar dan nog maar eens: ik heb het in houtbeitelvorm geslepen op een fijne slijpsteen, en daarna gewet, waardoor een absoluut recht is en geen braam meer op zit. Dit gebruik ik al sinds ik de printer heb, en daardoor nog geen enkel krasje op de glasplaat.
    Daar moet ik dan bij zeggen, dat een beetje geduld beter werkt, dus even laten afkoelen, en eventueel een tikje met de achterkant van het plamuur mes tegen je ontwerp, dan springt het er meestal gelijk af.
    Daar moet ik dan bij zeggen, dat ik nooit énig middel heb gebruikt om het voorwerp vaster te laten hechten op de glasplaat, alleen zorgen voor een goede afstand en een schone plaat, met wat alcohol.
    Cor
     
  10. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Tja, die vriezer kan wel werken.. maar dat is een echte no go.. mijn vrouw maakt mij af als er hobby spul in de vriezer zou komen. zal eens wat gaan proberen als alternatief voor dat plamuurmesje.

    Groetjes Tom
     
  11. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zou het in zwart printen. Nu moet je alle onderdelen ook nog een keer gaan spuiten neem ik aan?
     
  12. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Hoi Fred,

    Het is wel het idee dat er nog wat kleur op komt. Mijn gedachte was eigenlijk vrij simpel.. hoe donkerder de ondergrond des te lastiger met het verfen met eventuele lichte kleuren.

    Wellicht baal ik straks als een stekker, om alles te verfen, maar voor nu blijft het gewoon wit geprint. Mocht ik straks spijt hebben, dan ben je altijd welkom met een:" ik zei het toch"
     
  13. turbo theo

    turbo theo

    Lid geworden:
    28 feb 2016
    Berichten:
    13
    Locatie:
    west maas en waal
    Af laten koelen scheelt idd heel veel ja.
    Ziet er goed uit Tom.
    Ik neem aan dat er ruimte is voor lagers?
    Bij mijn model nl niet, daarom heb ik eigenlijk het hele assenstel opnieuw moeten tekenen.
     
  14. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Volgens de tekening lijkt het op bronzen(messing?) lagerbussen; niet ideaal voor zoveel wielen; maar misschien komen de kogellagers in de wielen?
    Cor
     
  15. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Er wordt inderdaad gesproken over kogellagers.. maar op de afbeelding staan ook sintel brons stukjes afgebeeld. Ik weet ook nog niet goed of het, of lagers zijn of sintel brons.. of dat het er allebei in moet.

    Eerst maar eens lekker stukjes printen. Zodra ik genoeg heb voor alle modules, ga ik de hardware daarvoor kopen.
     
  16. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Zou ik niet doen in die volgorde: wat is de boring voor die lagers, als het niet erg precies is in de print,dan kan je de .stl toch laden in bv Autodesk, dan kan je het daarin aflezen. Trouwens ik zou eerst willen weten of je voor jouw maat wel makkelijk lagertjes kunt krijgen, of dat de lagers in de wielen komen zoals ik eerder stelde. Heb je een tekening van de naven, dan is het daarin mogelijk te zien; of ga je standaard (koop) wielen gebruiken?
    Cor
     
  17. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Er zit een aankooplijstje bij vanuit gallinger.. daar staan ook lagers op. Ik ga er vanuit dat die dan ook passen in zijn ontwerp.

    Ik heb geen specifieke afbeeldingen van hoe de wielen gemonteerd worden. Dat is wat onduidelijk nog..

    Maarkomt goed.
     
  18. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    As module compleet.jpg
    Goedenavond Cor,

    ik heb het even opgezocht in de bouwhandleiding wat betreft de lagers en wielen. Er is geen illustratie van, maar vanuit de Duitse handleiding vertaald staat er het volgende over dit vermeld;

    " In deze stap worden 2 banden op de velgen gemonteerd.
    De 5x11x4mm kogellagers zijn achter in de velgen geperst.
    De velgen kunnen vervolgens op de heftuimelaar worden geplaatst en met behulp van een LK M5x50mm
    en een bijbehorende borgmoer kan eenvoudig worden vastgezet.
    Het wordt aanbevolen om een M5-ring tussen de bus en het kogellager te gebruiken
    naast opslag"

    Zoals ik het nu lees, zitten de sintelbrons Flensbussen in de 3d module aan de onderzijde gedrukt, daar komen dan de lagers tegen aan te zitten welke in de velg gedrukt zit.. en alles wordt dan met een boutje en moertje vast gezet.

    ( ik heb alleen nog geen enkel flauw idee wat de witte schijven zijn aan de bovenzijde, deze worden nergens benoemd in de handleiding...)

    Zover ben ik nog lang niet, maar hopenlijk zijn er wat onduidelijkheden weggenomen zo.. mochten er nog meer vragen zijn, of als jullie meer willen zien vanuit de instructie etc, vraag maar raak hoor.

    Groetjes Tom
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2023
  19. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Dank Tom, ik had vanmiddag ook verder gezocht op de site van Gallinger, waar ook een aantal foto's op staan van deze samenstelling, maar jouw tekst werkt meer verhelderend. De kogellagers zitten dus inderdaad in de wielen geperst, en worden gemonteerd op dat boutje van M5, ddat waarschijnlijk wel een lange steel zal hebben. Daarom zijn die gele delen zeker geen sinterbrons, want dat heeft geen enkele zin; het zullen gewone stalen of messing busjes zijn, die in de kunststof wiel arm gedrukt worden, helemaal duidelijk.
    Wat die "witte schijf" is? Ik denk dat je dat niet goed kunt zien, maar dat zal ook een kogellager, (of anders een taatslager) zijn, waarop de wielstel 'tafel' draait onder het frame. Als je goed naar jouw foto kijkt, dan zie een kleinere binnenring , iets groter dan het gat. En dat is ook logisch, want de stuurservo's moeten nogal wat van die wielstellen laten draaien, dus een wentellager is hier echt wel op zijn plaats.
    Ik heb niet de juiste modelnaam van jouw aankoop kunnen vinden, maar vermoed dat dit een versie is van de opstelling van 5+3 oplegger die genoemd wordt het " 1:14 Modulares Tieflader System" waarmee meerdere opstellingen kunnen worden gerealiseerd. Klopt dat?
    In de 'Zukaufliste' zal vast ook wel een groter kogellager staan (1 per wielstel) van, naar schatting 20 mm buitendiameter, die passen in de bovenkant van de schotel.

    ..................
    Bild_23-1.png
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2023
  20. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedemorgen Cor,

    Het klopt inderdaad dat dit de versie van gallinger is met de naam: 1:14 Modulares Tieflader System

    Deze kan je in veel verschillende configuraties maken. Ik ga dus voor 4 assen achter en 2 assen voor. En daar tussenin het laadbed. Alle assen worden stuurbaar en hefbaar.

    Het zou inderdaad best wel eens een lager kunnen zijn, het zal aardig wat wrijving en daarmee weerstand geven zonder een lager verwacht ik.

    In de omschrijving wordt echt sintel brons gegeven met een link naar een webshop. Ik zal vanavond eens de link hier plaatsen, dan kunnen jullie meekijken. Ik kan zelf ook niet draaien of freezen, dus dan zijn kant en klare dingen als dat wel gemakkelijker.

    Groetjes Tom

    De link zoals toegezegd ;

    Flanged Bushes Sintered Bronze, similar DIN 1850 (DIN 4379 Shape F) (maedler.de)

    Wat ik alleen niet kan vinden op deze website is een optie om iets daadwerkelijk te kopen...
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2023

Deel Deze Pagina