4-axle EURO-PX + 2-axle ICP Interdolly Gallinger trailer

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door articcie, 14 jan 2023.

  1. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Tom, ziet er goed uit zover .:thumbsup:
    In je eerste post vermeld je dat je de Nooteboom 4-axle EURO-PX with 2-axle ICP Interdolly wilt gaan bouwen.
    Ik zie echter hierboven op de tekening dat er per as unit 2 wielen aan elke kant van de unit gebruikt worden, dit klopt niet met de Nooteboom.
    Bij de Nooteboom hebben de as units per unit 2 wielen, aan elke kant 1 wiel.
    Verder zou ik alles wat draait van kogellagers voorzien.
    Over het algemeen worden de lagers meestal in de wielen geplaatst .
    Bovenop de schijf ( het witte) zou ik zeer zeker een lager plaatsen.
    Kleine lagers zijn o.a. bij Knupfer en Fechtner te koop.

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
  2. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedemorgen charlotte,

    Dat van de wielen klopt inderdaad, dat was mij aan de hand van foto's ook al opgevallen. Persoonlijk verwacht ik dat het eenvoudig aan te passen is door de velgen aan te passen van een dubbel band velg naar een enkele band per velg.
    Hopenlijk ziet het er dan esthetisch nog steeds goed uit, en niet dat het overduidelijk iets mist volgens het ontwerp van gallinger.

    2 banden aan iedere kant lijkt mij ook eigenlijk wat overdreven en ik moet zeggen dat de banden zo'n 4,50 per stuk zijn.. dan koop ik liever 20 banden dan 40 banden..

    (Ps Charlotte, mocht je wellicht meer info over deze trailer hebben, ik hou mij aanbevolen)

    Groetjes Tom
     
  3. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoi Tom,
    Ik heb je een berichtje gestuurd.

    Groetjes, Charlotte.
     
  4. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    Dankje charlotte
     
  5. ozy

    ozy

    Lid geworden:
    9 sep 2010
    Berichten:
    44
    articcie vindt dit leuk.
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
  7. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedenavond beste volgers,

    Ik zal voorlopig hier even niet meer posten. Niet omdat ik niet verder wil gaan, maar meer om een simpele afspraak met mijn wederhelft :) Wij thuis zijn erg aan het opletten met alle energiekosten, en hebben een dak vol zonnepanelen..die doen nu nagenoeg niks en in de zonnige maanden hebben wij stroom over.. Aangezien de 3d printer aardig wat uurtjes draait met een dito verbruik, ga ik het printen uitstellen tot de zon weer volop schijnt. In de tussentijd ga ik even wat anders doen, een Revell bouwdoosje van de Colombo Express met photo etch uitbreiding in elkaar zetten en vooral hopen dat de zon heel snel weer terug is!

    Groetjes Tom
     
  8. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Dat maakt toch absoluut niets uit, zolang het salderen nog blijft gelden, en dat is nog tenminste bijna 2 jaar.
    Dus of je die stroom nu gebruikt of later in het jaar kost je niets meer (of minder...)
    Vlijmen ligt toch nog in NL?

    Cor
     
  9. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    Hoi Cor, dat deel heb ik mijn vrouw ook al meermaals uitgelegd. En wat je aangeeft klopt helemaal, maar in haar optiek is het voordeliger om in zonnige tijden stroom te verbruiken. Ik ga daar geen strijd over maken... iets met "pick your battles" .
     
    sandertrucker, ozy en trialrolf vinden dit leuk.
  10. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    En de zomerdagen zijn langer, meer model tijd :)
     
    articcie vindt dit leuk.
  11. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    @articcie : Tja, wat moet je daar nu mee. Ik wist het wel, maar respecteer je keuze.....:worship:
    Cor
     
    articcie vindt dit leuk.
  12. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    596
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Als je voor die paar euro stroomverbruik een half jaar moet wachten had ik eens op onderstaande site gekeken.

    https://kamelrechner.eu/en
     
    ozy, trialrolf, articcie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    Op zich is 56 kamelen niet verkeerd, maar hou toch maar vast aan mijn lieve vrouw . (Maar ff serieus.. hoe komen ze op zulke websites) Zoals in de eerste post al gezegd, ik heb totaal geen haast met bouwen.

    Komt allemaal vanzelf af.. ist niet dit jaar, dan wel volgend jaar.
     
  14. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedemorgen beste volgers, ondanks dat de printer wat minder uurtjes draait..( jaja hij draait af en toe nog wat onderdelen) ben ik vast vooruit aan het denken en heb de nodige hardware besteld. Elke stuurgroep krijgt een eigen servo.. in mijn opstelling zijn dat dus 6 servo's, deze zijn onderweg. Omdat het toch wel een gevaarte wordt servo's gekozen die 13 kg per stuk kunnen hebben, dit zou genoeg moeten zijn. Tevens zijn de N20 spindel motertjes, de nodige boutjes en moertjes, en alle lagers besteld en onderweg.

    Ik probeer altijd het goedkoopste adres te vinden voor hetzelde product, zo komen er nu een setje met glijlagers, die sintelbronze bussen , via een Nederlandse leverancier ipv de aanbevolen leverancier.. dit scheelt bijna 50% in de totaal prijs, en dat vindt ik toch echt de moeite waard om uit te pluizen.

    Een hobby is leuk zolang het enigzins betaalbaar blijft, de gehele modelbouw truck wereld is mijn inziens toch al niet de goedkoopste, dus ik hoop nog meer adressen te vinden en daarmee nog wat pingels uit te sparen, onderaan de streep kan ik dat dan weer aan wat anders leuks uitgeven :)

    Nog even een vraag aan de deskundigen hier; De trailer wordt in diverse delen stevig gemaakt door Alu of Messing profielen en stroken plat Alu of Messing. Ik heb geen draaibank oid, mij lijkt zelf dat messing zachter is en daarmee gemakkelijker te bewerken is? Of is het juist dat Alu minder zacht is en daarmee stukken beter geschikt voor de klus? Hieronder een afbeelding van een snij/boor plan. Dit is per servohouder 1 zo'n stuk. In mijn geval achter dus 4 servo's en daarmee dit profiel dus 4 x achter elkaar maken uit 1 stuk.

    Graag jullie ideeen hierover,

    Tot de volgende,

    Groetjes Tom


    Bohrplan.jpg
     
  15. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Geen deskundige hier, maar wel wat ervaring.
    Vergis je niet, er zijn meerdere soorten aluminium, en wat bewerking betreft ben je beter af met de harde kwaliteit, dat lijkt onlogisch, maar de zachte kwaliteit is lastiger te bewerken, omdat het 'stroopt' bij vijlen en ook bij boren en zagen. Je krijgt vette bramen bij het boren en bij vijlen loopt de vijl makkelijk vol, die moet je steeds schoon poetsen.
    Zacht alu buigt wèl veel makkelijker, en over een kortere radius, terwijl hard alu dan op de buiten radius gaat scheuren, dat wil je zeker niet. Messing vind ik lastig te vijlen, maar boren en zagen is soortgelijk aan alu.
    Ik zou in elk geval voor alu gaan waar je kunt, omdat het veel goedkoper is, en profielen ruimer verkrijgbaar. Tenzij je onderdelen moet gaan samenstellen door middel van solderen, dan blijft messing natuurlijk hèt materiaal, in structurele toepassingen kan je hard solderen, dus met zilver, hoe meer zilver in de toevoeging, hoe lager de benodigde temperatuur.
    Als je geen extra sterke componenten nodig hebt, dan gewoon solderen, is makkelijker en heeft een veel kleinere investering nodig wat apparatuur betreft.

    Cor
     
  16. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Aluminium en messing zijn in mijn ogen beide “zachte” materialen, maar komen zoals Cor schrijft in verschillende kwaliteiten, waarbij kortspanig en langspanig wellicht hier de beste term is om het te omschrijven.

    Zowel messing als aluminium hebben en langspanige, taaie variant die het best geschikt is voor buigen. Messing meestal in plaat voor het dieptrekken, denk aan een lamp, en aluminium in alle verschillende vormen.

    De meest voorkomende kwaliteit bij aluminium is 50ST, of ook wel AlMg3, en deze is zacht, langspanig en goed buigbaar, zou ik voor trailer niet gebruiken.
    De betere kwaliteit hier is 51ST, ofwel 6082 ofwel AlMgSi1, welke voor boren en vijlen veel fijner is, buigen gaat, maar kanten of zetten van plaat geeft scheuren.

    Veel profielen zijn 51ST, maar let even op dat het wel genoemd is.

    Messing is door het koper erin veel duurder en ook zwaarder, is wel goed te solderen, aluminium ook maar erg lastig.
    Voor goede aluminium verbindingen vind ik lijmen met epoxy een zeer goede methode, ook één die voor modelbouwers goed uit te voeren is, wordt gek genoeg minder vaak gedaan.

    De donkergrijze Bison epoxy is erg goed en sterk, UHU endfest 300 wordt ook veel gebruikt.
     
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Ik denk dat wij exact hetzelfde zeggen William, alleen doe jij dat op een meer wetenschappelijke en technische wijze.
    En dat 'lastige vijlen' van messing komt denk ik doordat je daarvoor echt een scherpe/nieuwe vijl nodig hebt, anders ga je aan het poetsen....en dat schiet niet op.
    Lijmen van aluminium doe ikmet pure epoxy, eventueel verdikt met een vulmiddel (glasparels) .
    Cor
     
  18. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedemorgen beste volgers,

    Het grootste gedeelte van de bestelde hardware is binnengekomen. Dan kan ik het echt niet laten een stukje in elkaar te zetten om toch wat feeling te krijgen bij alle geprinte stukjes.

    Het voelt allemaal erg solide aan, ik ben tevreden :) zodra alles binnen is, zal ik ook stap voor stap assemblage van alles hier posten inclusief alle benodigde materialen.

    Zie de foto hieronder,

    Groetjes Tom FB_IMG_1678951990681.jpeg
     
    ozy, Catwoman en Swen vinden dit leuk.
  19. Modeltrucker93

    Modeltrucker93

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Utrecht
    Ziet er goed uit Tom ! Ben benieuwd naar de rest
     
    articcie vindt dit leuk.
  20. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    596
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Vanwaar de keuze voor bussen ipv lagers?
     

Deel Deze Pagina