4 blads agusta

Ik wil op mijn Trex 450 sport die is ingebouwd in een body van augusta nu een 4 bladskop gaan zetten.
is dit zomaar te doen en waar moet ik rekening mee houden, ik kom er na het lezen van diverse topics niet goed uit. bv kan dit zonder beastx ed.
graag wat hulp.

Voordat ik weer gezeik krijg uit bepaalde hoek: de vraag was of het kan, niet of het makkelijk is of aan te raden is!

Ja, het kan zonder BeastX (of welk ander systeem dan ook). Kijk maar: Dit was het vijfde pakket sinds de maiden [URL="
Bert.wmv - YouTube[/URL] EDIT: en dit zijn de vorderingen 3 weken later: [media=youtube]Jnc7OWjpF0s[/media]) Moet er wel bij zeggen dat ik met grotere heli's reeds rigid ervaring heb.

Of jij het ook kunt is weer punt twee. En sowieso kost het je héél veel oefenen en gewenning

Of je het leuk gaat vinden is ook nog weer iets heel anders, want je hebt dan een klein zwijntje om te vliegen.

Het andere deel van je vraag: of dit zomaar te doen is, is wat lastiger te beantwoorden. Puur technisch is het een kwestie van de ene kop eraf, de andere kop erop en klaar, daar zit niet zoveel moeilijks bij. Maar het afstellen tot een vliegbaar geheel is al de eerste volgende hindernis, het ermee leren vliegen de tweede.

Waar je op moet letten (mocht je het willen) is in tegenstelling tot gebruik van BeastX (of welk merk dan ook) dat je goede analoge servo's gebruikt. Digitaal kan wel, maar analoog stuurt net iets fijner is mijn ervaring. Maar dat is persoonlijk. Sowieso stellen analoge servo's minder hoge eisen aan je ontvangervoeding, en dat is al een heel groot voordeel, want een vierblads rotor trekt überhaupt al erg veel stroom. Snelheid van de swash servo's is van minder belang, kracht en precisie heeft de prioriteit.

Verder is bij deze kleine machientjes een zuivere bladspoorloop van levensbelang (een of twee mm afwijking geeft gelijk een veel minder precieze stuurreactie), en het ding moet absoluut zo licht mogelijk zijn, want iedere gram merk je op een vervelende manier, vooral zodra er een beetje wind staat. Reacties van dit type rotor op wind en turbulentie zijn fors maar na een tijdje word het wel min of meer voorspelbaar.

Alle vierblads rotors (met dempers, scharnierpunten of volledig star) zijn met de hand te vliegen, in het algemeen beweren de fabrikanten: hoe flexibeler hoe prettiger. Ik moet hierbij opmerken dat ik zelf (voorzover het 450 formaat aangaat) uitsluitend ervaring heb met de volledig starre rotorkop van Copter-X, en dus niet kan zeggen hoeveel prettiger een scharnierende kop nu eigenlijk vliegt. De starre kop is volgens Copter-X uitsluitend voor E-stab bedoeld, maar is in de praktijk óók met de hand te sturen, en dat zou moeten betekenen dat de scharnierende koppen alleen maar "makkelijker" (lees: minder moeilijk) zouden moeten sturen....

Bladen moet je wel meer mee oppassen: in principe hoe zwaarder hoe prettiger, en hoe slapper hoe minder prettig. Carbon vliegt fijner dan glasvezel, vliegt fijner dan plastic. Het kan aan te raden zijn om het hooverstadium met goedkope plastic bladen te doen, die zijn zwaar en hooveren vrij aardig. Voor rondvliegen vind ik het ondingen, want dan sturen ze nogal onnauwkeurig. Ook trekken ze fors meer stroom, bij mij is het verschil in stroomverbruik tussen plastic en carbon meer dan 15%

De stuuruitslagen in je zender hebben een heel grote invloed op hoe je met de heli overweg kunt, en maken een heel groot deel uit van de vliegbaarheid. Deels persoonlijk, maar in principe: begin uiteraard met relatief tamme uitslagen, maar probeer zo snel mogelijk naar agressievere instellingen te gaan, en gebruik géén expo!!!!
Je hebt die agressieve uitslagen nodig omdat (zie boven) de reacties op wind en turbulentie fors zijn, en je dus flink moet kunnen ingrijpen op het moment dat dat nodig is: dan moet je niet eerst de stick halverwege de uitslag hoeven drukken, dan moet die reactie er zijn met 1 of 2 mm stickverplaatsing, anders ben je te laat.

Als je niet met een tweebladsrotor een absoluut strakke hoover hebt, moet je er goed over nadenken of je dit wel wilt, want je hebt met deze kleine machientjes weinig tijd om na te denken en al helemaal geen tijd om foutjes te corrigeren. Beginnen met een vierbladskop op een trainer lijkt een leuk idee, maar de romp beïnvloed het vlieggedrag nogal, en succes met een trainer is dus geen garantie voor succes met een romp (al helpt het altijd, absoluut).
In principe maakt het niet uit hoe goed je kunt vliegen (dan bedoel ik of je loops, rolls, inverted of nose in beheerst) maar datgene wát je beheerst (al is het maar uitsluitend "tail-in hoover") moet je 100% strak en foutloos beheersen. Bij een rigid is een afwachtende houding (kijken waar de heli heen wil en dan tegensturen) dodelijk, je zult zelf actief de heli moeten beheersen wil je kans maken het ding onder controle te krijgen.

Mocht je dit echt van plan zijn, dan help ik je graag, maar weet wel waar je aan begint, want je neemt behoorlijk wat hooi op je vork.

Maar als je het per sé wilt, kan het, en dat is het antwoord op jouw vraag.

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Graag gedaan:

Niet te snel opgeven, maar ook niet ergens aan beginnen wat niks oplevert.

Bedenk een ding: mechanisch is er geen verschil tussen wel of niet gestabiliseerd (hooguit de phasing van de tuimelschijf, maar dat hoeft niet per sé) en dat houd in dat je sowieso de heli mechanisch in moet stellen. Daar ontkom je niet aan, of je nu wel of niet gestabiliseerd gaat vliegen (en voor dat mechanische instellen hoef je niet per sé te kunnen vliegen, al helpt het wel).

Daarna is een systeempje installeren het probleem niet. Dat zal dan uiteraard ook ingesteld moeten worden.... Hoe je die instelt zul je aan anderen moeten vragen, daar heb ik nadrukkelijk géén verstand van.

Veel succes en veel plezier met de ombouw.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik sluit me geheel aan bij Bert.

Geprobeerd bij een compleet gekocht HK-set en ....... de vierbladskop ligt nu al een lange tijd in de kast. Ja heeft gevlogen maar nerveus en hinderlijk dat IK er nerveus van werd. Nee niets voor mij :p

Heb je toch nog interesse om het te proberen dan kan je het complete set van mij over nemen, stuur me dan een PB.

Moet wel opgemerkt worden, dat afhankelijk van hoe je er mee bezig bent, dat nerveuze en hinderlijke na verloop van tijd verdwijnt hoor. Het is niet anders dan de tijd dat je nog vanaf nul, "gewoon" leerde helivliegen: toen was het ook spannend, nerveus en wilde dat ding alle kanten uit....

Hoe lang dat duurt voordat (en OF) je het leuk gaat vinden is persoonlijk, en hangt ook een beetje van je instelling af. Hoe relaxter je tegenover het helivliegen op zich staat, hoe makkelijker je hier overheen stapt, denk ik.

Toen ik met rigid vliegen begon had ik ongeveer 20 tankjes (plm 10~15 minuten per tank) nodig om er een klein beetje vertrouwd mee te raken (was een fors grotere heli uiteraard), en met dit dingetje had ik ook al gauw 20 LiPo's (plm 5 minuten per LiPo) nodig voor ik de eerste circuitjes er mee vloog. De grote heli's vliegen echter beduidend rustiger en strakker, en die vliegen voor mij nu net zo prettig als een "gewone" heli.

Maar met deze kleine machientjes word het nóóit zo simpel als een tweeblads-paddelstang rotorkop....

Groet, Bert

PS: voor alle duidelijkheid: het gaat hier over 450 size rigids; die vliegen absoluut niet makkelijk met de hand, maar het is mogelijk.
Alles boven de 1.50 meter rotordiameter en mits niet achterlijk zwaar gebouwd, valt met voldoende oefening heel prima met de hand te vliegen. Of iemand die moeite wil nemen is geheel aan die persoon. Maar als het lukt is het een absolute kick!

Laatst bewerkt:
Geheel mee eens Bert.

Ik heb het toen een paar lipo's geprobeerd, gevlogen en gelaten voor wat het was. Daarna de Huey body gaan bouwen en daarop is de kop in de kast beland. Door met meerdere modellen/heli's te vliegen raak je niet vertrouwd met die ene heli maar weet zeker als je er voor gaat staan dat het goed te vliegen is. Als Ton het wil proberen ................

Ik wil op mijn Trex 450 sport die is ingebouwd in een body van augusta nu een 4 bladskop gaan zetten.

bv kan dit zonder beastx ed.
graag wat hulp.

Hoi Ton,
heel kort door de bocht, ja het kan.

Kijk maar naar onderstaand video'tje.

Dit is een 450 size airframe dat in een in aanbouw zijnde Agusta 412 SP gaat komen.

Zelf krijg ik regelmatig heel nuttige tips van Bert.
Zo is een van zijn uitdrukkingen "hersentraining" i.p.v. hoover/vlieg training.

En verd..md als het niet waar is, hij heeft nog weer eens gelijk ook.:lol:

Maar zonder dollen, het is goed mogelijk indien je het geduld op kan brengen om er de nodige tijd in te steken en niet te snel alles "wil".

In principe moet je er rekening mee houden dat je weer "opnieuw" moet gaan leren hooveren/vliegen.

Ben daar nu uit ervaring wel achter gekomen.

Maar het is wel kicken man.
Zelf een heli in de lucht laten hangen, zonder afhankelijk te zijn van extra besturings-elektronica.

En, heb nu uit ervaring dat je aan Bert een heel goede coach hebt.

@Bert, wel even je schoenen aanhouden hoor. (:lol: grapje)

4 blads heli

Jongens allemaal bedankt. ik ga verder met mijn project, want ik vind een Agusta mooier met een 4 blad. mmar ik zal het wel voorzichtig aandoen.

Succes!

Als je hulp nodig hebt geef je maar een seintje, en voel je er niet vervelend onder als je toch voor stabilisatie kiest. De 450 klasse is toch wel een beetje de grens van wat nog kan (al zie je op RC groups zelfs 4-blads 250 size nog met de hand gevlogen worden).

Wat uiterlijk betreft: niet alleen statisch ziet het er beter uit, ook in de lucht zie je heel duidelijk dat er geen paddel-kop op zit, maar "wat anders" en het ziet er dus óók in de lucht stukken beter uit! Dus ook in dat opzicht is het gewoon een mooiere keuze.

Groet, Bert

Mijn mini titan (2bladskop rigid) vliegt ook zonder stabilisatie, en eigenlijk gaat dat best goed..

Je moet alleen donders goed erg hebben in de wind, als je een stevige vlaag hebt moet je wel even actief dat ding op zn plek houden

Ook rondvliegen op snelheid, en dan met name de bocht om om te draaien is even wennen...
De rotor zal met die veranderende windomstandigheden even een paar kanten op gaan, maar dit wordt vanzelf voorspelbaar

Kwestie van het juiste aantal graden op de kop zetten (zeer zeker niet te weinig, al zul je dit in het begin snel willen doen...) en eerst geduldig opnieuw leren hooveren en vlak leren houden..

Gewoon ter motivatie van TS, vanmorgen achter huis opgenomen:

[URL="
size non-Estab BO 105 - YouTube[/URL]

En deze op het lokale sportveld. Excuus voor het feit dat de heli de helft van de tijd buiten beeld is (camera op de pet, niet goed gericht, betere video hopelijk binnen een uur geupload)

[media=youtube]_Z0VbiY3p_8[/media]

Beetje beter beeld:

[media=youtube]nEoQQbtwwLY[/media]

Is wel véél pittiger dan het er uit ziet hoor!

Groet, Bert

Mooi kleuren schema erop Bert!

Ondertussen heb ik mijn 450 sport zover omgebouwd dat ie klaar is voor de romp. Wordt een Airwolf, niet geheel origineel maar ik vind het een mooie romp. Ik ga niet voor de realistische schaal look en heb er al een 3 bladskop op zitten. Nu nog met smalle Spinblades die eigenlijk voor een 4 bladskop zijn. Morgen krijg ik half symetrische Spinblades binnen.

Met ongeveer 200 toeren kon ik met 2 blads kop 8min vliegen/hooveren en dan 1550mah terug laden. Met de bladen die ik er nu op heb ook. Hopelijk gaat deze tijd nog omhoog met de half symetrische bladen.

Het e-stabloos vliegen begin ik aardig onder de knie te krijgen. Hooveren valt in het begin alleszins mee, pas bij het rond vliegen (met wind) merk je echt verschil. Zonder wind vind ik het niet moeilijker dan met flybar.
Moet er wel bij zeggen dat ik alle 8 oriëntaties goed onder de knie heb met flybar en fbl met e-stab.

Helaas heb ik geen petcam en moest mijn vliegmaatje vroeg weg dus heb de camera op het dak van de auto gezet. Niet helemaal duidelijk en om niet nog meer buiten beeld te vliegen het beperkt gehouden.

450 Sport 3 blade non estab - YouTube

Groeten Iwan

Hey Ivan,

Voor het kleurenschema kan ik niet meer credit nemen dan dat ik ze gekozen heb: het rompje komt geheel gespoten aangeleverd....

Je vliegtijd gaat je straks drastisch tegenvallen, want je vliegt nu nog zonder romp, en dat scheelt voor een glasvezelromp tussen de 350 en 500 gram (en da's een hele hoop!!!!)

Die Spinblades schijnen goed te zijn, maar ik vind ze nogal prijzig.
En voor zover ik weet zijn ze ook 325 mm. Eigenlijk moet ik 345 of 350 mm bladen hebben, maar tot nog toe kan ik die niet vinden in vierblads sets (wel 2 blads, maar dan zijn het specifiek 2 blads sets en dan word de motor veel te zwaar belast als je 2 x 2 blads monteert).

Je vliegen ziet er op zich goed uit. Niks mis mee. Helaas: Het vliegen is inderdaad nu nog niet zo moeilijk, maar begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, ik zeg dit niet om je fun te verknallen: als die romp er om zit, herken je het vlieggedrag niet meer terug, en helaas niet in positieve zin. Daar moet je wel rekening mee houden, want het verschil is echt groter dan je denkt.

Het hooveren blijft redelijk het zelfde, zij het veel nerveuzer, maar het rondvliegen ga je straks echt even opnieuw aan moeten wennen! Dan word het ook zonder wind een hele hand vol!

Maar niets wat je niet met hard oefenen en voorzichtig aan aftasten, en iedere keer een (héél klein) beetje verder proberen te gaan onder de knie kunt krijgen.

Gaaf dat er toch (nog) steeds (meer) mensen met non-Estab bezig zijn!

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back