4 cellen - 4800mA in een SebArt Sukhoi 29S 50

Hallo daar...

Ik heb interesse in de Katana of Sukhoi van SebArt.

Ik twijfel echter tussen de 30 en 50 versie.

Ik wil mijn huidige electro installatie herbruiken. Dit is natuurlijk brushless: een 800KV motor - een 60A regelaar en 4 (14.4V) cellen van 4800mA. Deze zitten momenteel in een Graupner Ultimate. De Ultimate vliegt echter wat lazy. De ultimate heeft een vlieg-gewicht van 2800gr. De wingload is hier echter zeer groot (klein vleugel-oppervlak). De Katana daartegen heeft een grote vleugel, niet?

Heeft er iemand ervaring met de Katana 50 en 4 lipo cellen? Gaat dat te licht zijn? Of wat met de 30 versie? Daar zijn de 4 cellen en 4800mA waarschijnlijk overpower?

Note: Ik ben geen 3D vliegenier. Ik doe enkel wat pattern-flying.

Greetz,

Bart.

De S50 moet je op 5 cellen vliegen! Helaas zal je dan ook een andere motor moeten aanschaffen.

Zal dan toch voor de katana S30 of de sukhoi S30. De 4800 lipo zal wel een beetje aan de zware kant maar het kan wel.

Welke motor bedoel je en welke prop draai je hier mee?

Gr, Benjamin

5 cellen is mischien wel het meest gebruikelijk op die kist, maar die 4 cellen zijn wel grote cellen, dus als de motor een beetje meer stroom aankan, dan lukt het ook op die manier om aan je vermogen ("watten") te komen.

Uitendielijk gaat het om voldoende watten-per-kilo en maakt het niet zoveel uit of het uit de lengte (spanning = aantal cellen) of uit de breedte (stroom, meer capaciteit nodig) komt.

Wat voor stroom heb je nu op de ultimate? Wat gaat de 50 wegen met die aandrijving? Lichtern dan de ultimate hoop ik?

Bennie, de motor die op de ultimate zit is een Zena :(Perba).

De prop is een APC 14/8. Daarmee heb ik een stroomverbruik van een 50A.

Harold,
En wat die KATANA 50 gaat wegen met motor???? daar heb ik geen idee van. Kan er iemand vertellen wat die kit weegt zonder eletro - dus aleen de kit. Is dit het gewicht wat door SebArt wordt meegedeeld - ze spreken daar van weight, less battery: dus model + electro zonder batterij versta ik dan.

Ik denk ook dat die wing-load bij de KATANA veel kleiner is dan bij de ultimate, waarmee je dus dus bij dezelde snelheid zowiezo meer lift krijgt, right ?

Ik heb een YouTube post gezien waar ze met 4 cellen vliegen. Geen 3D natuurlijk, maar pattern doet ie blijkbaar wel: QgQ5v1WAWW4[/media] - Sebart Kantana 50E

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedenk wel dat je voor "Pattern" vliegen veel meer vermogen nodig hebt dan "3D".
Voor 3D vliegen is het al mooi als het model leuk uit een hover trekt, voor Pattern moet het model schier eindeloos verticaal kunnen stijgen met een behoorlijke snelheid. Je kunt bij Pattern vliegen niet terug grijpen op een prop met lage spoed omdat je dan niet genoeg horizontale snelheid meer kunt ontwikkelen, iets wat bij 3D vliegen veel minder van belang is.

Bennie, de motor die op de ultimate zit is een Zena :(Perba).

De prop is een APC 14/8. Daarmee heb ik een stroomverbruik van een 50A.

Harold,
En wat die KATANA 50 gaat wegen met motor???? daar heb ik geen idee van. Kan er iemand vertellen wat die kit weegt zonder eletro - dus aleen de kit. Is dit het gewicht wat door SebArt wordt meegedeeld - ze spreken daar van weight, less battery: dus model + electro zonder batterij versta ik dan.

Ik denk ook dat die wing-load bij de KATANA veel kleiner is dan bij de ultimate, waarmee je dus dus bij dezelde snelheid zowiezo meer lift krijgt, right ?

Het leeg gewicht ligt rond de 1320 gram.

De perba motor produceerd ongeveer 550 watt. Dit is echt te weinig voor de S50!

De Torque 4014T-570 of een vergelijkbare motor zou beter passen op 4 cellen met een 16x8 apc zit je rond de 900 watt en 60-65 amp.

Bennie, 570kv op 4s en dan pattern-syle performance verwachten? Doe die berekening nog maar eens over.

Als je die 4s 4800 accu wilt gebruiken in s29 50 of katana 50 zou ik naar TURNIGY 50-45 890kv kijken
15X10 om te beginnen, en meten of je naar een 16X10 kan (na een vlucht voelen of je de motor nog kan aanraken).
Wel een behoorlijke regelaar nemen, 2,5Kg vliegklaar 400W/kg(minimaal) =1KW 14V 72A
Dus als je rond de 80-90A gaat trekken is is een 100A reg wel prettig.

Oeioei... Ik denk dat ik hier een fout heb begaan met de 'pattern' term.

Op verschillende sides spreek men van 3 vlieg-gebruiken, nl. Basic, sports / light aerobatics en 3D.

Ik zie mijzelf in de middenklasse, de sports / light aerobatics. Ik dacht dat dat pattern was... blijkbaar dus niet :rolleyes:

Nando spreekt hier van 400 watt/kg. Ik zie het nodige vermogen tussen de 200 en 300 Watt/Kg (dat lees ik toch op sides van Greatplanes en E-flite). Kan dat kloppen?? Ik hoop dat die bewering op deze sides zo wat kloppen natuurlijk :)

En als het leeg-gewicht van de kat-50 een dikke 1400 is, weegt die dus met electro-aan-boord incl. packs ongeveer een 2500 gram.... dus 2.5 * 250 = 625 Watt. En die 625 Watt delen door 13V (worst-case spanning die de 4 cellen geven onder max-load) is dat een 48 Amps.

Ben ik hier er totaal naast en moet ik terug naar school ??? of kan die logica een beetje kloppen??

Dit zijn de metingen van de site van de torque motor die op de EF site staan dus zal wel aardig kloppen toch!?
Uhm... nee... ongelovelijk veel sites kloppen simpelweg niet. Ik zou persoonlijk graag rond de 800kv zitten alleen vond ik daar geen budget motor in.
Nogmaals, pattern dus, 5s en die motor kan net...

Dus je wilt de kist kunnen vliegen en zo af en toe een rol en een looping doen?
Dan is idd 200-300W/kg genoeg... je berekeningen kloppen verder.
Let wel op dat op Amerikaanse sites ook vaak Watt/pound of oz of lb of iets dergelijks staat.

Laatst bewerkt:
die 890kv motor op 4s met een 12x6 APC E gaat al richting de 70A..... grotere prop kan maar wel goed koelen.

Ik zit op 5s richting 80, motor is koud (niet louw, koud) na 100sec volgas. Maar koeling is wel zo goed al maar kan (zie foto links).

Als je bericht #8 leest zoals ik bedoeld had, 4s 15X10 gegokt op 80 90A..
Is mss iets optimistisch idd.

Ik heb dan maar de KATANA-50 besteld.

En als het echt niet lukt met de 4 cellen dan doe ik er een 500KV motor Zenza in Perba

Een pack van 5 cellen zal dan waarschijnlijk wel nodig zijn... ofwel eerst wat spelen met verschillende props?

Bestaat er ergens een tabel of zoiets waar aangeduid staat welke prop hoeveel vermogen kan overbrengen en op welke toeren ze het efficientste werken?

500kv met 6 cellen 3700 oid en 14x7 APC E prop. Dat is een goede combinatie voor een 2.5kg 3d kist.

Mijn Funtana S40, 2,4Kg is nogal vergelijkbaar en heeft een 300g 660kv motor, RCtechnics Internet Store

Dat is op 5s 3600 35C kokam en 5s 4000 zippy-h 25C
Prop is 16X8, mijn 15X10 is gebroken, maar die vond ik ongeveer even lekker vliegen, alleen wat sneller voor de f3a oefeningen
Plenty of 3D POWER en ik denk dat als het op een angel50 zat hij ook lichte pattern zou houden.
(Ik meet hem zeer binnenkort)

Als ik vandaag een motor zou kopen zou ik deze doen TGY AerodriveXp SK Series 42-50 650Kv . Maar destijds was hobbycity er nog niet echt.

Maar een 6s setup kan ook, ik heb alleen het idee dat het iets zwaarder is, en die Funtana vlieg beter als hij licht is ;) elke 3Dkist natuurlijk... :rolleyes:
Hij heeft nu al DUIDELIJK meer power dan een saito 82 en is even zwaar als die met lege tank. Nou had ik ook lichtere servo's en dergelijke.

Laatst bewerkt:
Mijn Funtana S40, 2,4Kg is nogal vergelijkbaar en heeft een 300g 660kv motor, RCtechnics Internet Store

Dat is op 5s 3600 35C kokam en 5s 4000 zippy-h 25C
Prop is 16X8, mijn 15X10 is gebroken, maar die vond ik ongeveer even lekker vliegen, alleen wat sneller voor de f3a oefeningen
Plenty of 3D POWER en ik denk dat als het op een angel50 zat hij ook lichte pattern zou houden.
(Ik meet hem zeer binnenkort)

Als ik vandaag een motor zou kopen zou ik deze doen TGY AerodriveXp SK Series 42-50 650Kv . Maar destijds was hobbycity er nog niet echt.

Maar een 6s setup kan ook, ik heb alleen het idee dat het iets zwaarder is, en die Funtana vlieg beter als hij licht is ;) elke 3Dkist natuurlijk... :rolleyes:
Hij heeft nu al DUIDELIJK meer power dan een saito 82 en is even zwaar als die met lege tank. Nou had ik ook lichtere servo's en dergelijke.

Die zippy lijkt prijs een lage prijs te hebben. Zijn die cellen ook wat te vertrouwen? Is de levensduur evenlang als bvb een KOKAM of een flightpower?

zippy R moet je hebben, niet de H of de gewone. Of polyquest...... deze 2 types houden hun spanning goed en kunnen de belasting goed aan. De H's lijken toch wat tegen te vallen na een tijdje..... wel goede cellen maar voor 20C piek wat minder geschikt.

Ik heb nu een paar nieuwe -h pakketen en ik ga ze net als mijn kokam behandelen, elk verschil meld ik.

Back