4 klappen vleugel, dig. servo's of analoog?

Voor een 3.3mtr vleugel, thermieker, met 4 klappen heb ik servo's te kiezen. Nu heb ik voor de ailerons HS81MG en voor de flaps HS85MG gekozen.

maar toch knaagt de volgende vraag aan mijn hartje: kan ik niet beter digitaal gaan?

Ik ben bang voor een exorbitant stroomverbruik van de digitale servo's ten opzichte van de analoge.

Hoe denken jullie erover?

Berrie,
Op mijn XL3200 van 3m20 had ik de HS81MG op de ailerons en flaps, de HS85 op de hoogte en richting.
Op de DG600 van 4.80m heb ik de HS125MG op ailerons en flaps, HS85 op hoogte, en een standaard op richting.

Niets digitaal, in de XL omwille van de kostprijs, in de DG600 omwille van het stroomverbruik.
Het stroomverbruik speelt pas een rol vanaf 7 (standaard) digitale servo's.
In de XL3200 zaten slechts 6 stuks, dus digitals hadden zeker gekund.
In de DG600 heb ik er 11 stuks zitten, digitals zouden stroomsgewijs een probleem opgeleverd hebben.

Jouw keuze is zeker goed zolang dat je niet te veel gaat raggen.
Maar aangezien het een thermieker is, zal dit laatste wel geen probleem zijn.

Gebruik wel een batterijpack 4cellen ipv 5.
Die mini'tjes kunnen niet goed tegen te hoge stroom.

Dat heb je mis, het verbruikte vermogen blijft niet gelijk.
De servo motor krijgt een percentage van de accuspanning te zien. Hoe hoger de spanning, hoe hoger de stroom. I=U/R (wet van Ohm)
Anders zou het betekenen dat er bij 0V oneindig veel stroom zou lopen ;)

Ik geloof dat het zo was dat het logische circuit in de digitale servo's een spanning boven de 5V niet zo leuk vinden.

Gewoon altijd 4 cellen gebruiken, tenzij je echt zeker weet waar je mee bezig bent.

Ik gebruik gewoon hs-81 op 4.5 meter zwevers.
En in mijn 6 meter zwever zitten 5 kilo servo's van multiplex.
Pas op voor overkil veel te duur allemaal.
Misschien als je wedstrijden wil vliegen dat je er iets van zal merken.
Maar voor ons soort vliegen vind ik het onzin.

De dymond servo's vind ik trouwens ook erg goed en goedkoop.

Berrie zei:
Ha, dat scheelt zo maar ongeveer E26,-! Niet gek. :D
Dat bedoel ik voor ons low butget is dat weer aardig wat :P

Trouwens Berrie hoe ga jij naar de beurs en wanneer?
Ik heb nog plek zat over, ik ga namelijk alleen, en dat is niet echt gezellig?

Ook al eraring met de Diamond DS9500 mooie digitale servo´s erg sterk en zo aan de speci te zien te vergelijken met de graupner DS8411 alleen een stuk goedkoper hoe is het met de 0 stand van deze servo´s ?? misschien een mooie optie om mijn verloren gegaande digitale hitec servo's voor in mijn 4M fox

groetjes Dennis

De HS81mg is een leuke servo, maar heeft geen al te precies middenpunt. Op de tandwielen komt geheid(en vrij snel) speling. Slechte servo's worden niet meer gemaakt, wordt mij wel eens verteld> zal best, maar koop i.i.g. géén HS5125's (digi) of HS125's (ana), de tandwielen op de uitgaande as zijn van chocolade gemaakt geloof ik. Een absolute aanrader voor je mooie model is de robb/fut 3150 digi. UIterst precies, snel genoeg en krachtig.
Analoge servo's presteren ook prima trouwens, maar bouw i.i.g. de flapservo's zó in dat ze uitneembaar zijn, of zo dat je de servoarm kunt losschroeven/afnemen, zodat na inbouw en het afstellen met de zender(voordat de pushrods gemaakt zijn) de servo op een uiterste stand gezet kan worden zodat de volle 'travel' vd servo voor de volle uitslag vd flap beschikbaar is. Met andere woorden, en dat geldt voor alle servo toepassingen, gebruik de volle gang van de servo-as i.p.v. het digitaal terugregelen van de uitslagen op het model d.m.v. de zender. Dan gaat een servo lang(er) mee, spaar je de tandwielen, komt de 'holding power'het meest tot zijn recht, en is de servo meest precies.

my 2cnts, rob :-)

Het is natuurlijk waar dat de Hitecs en ook Dymonds niet tot de top behoren. Maar Berrie wil een thermiekzwever maken met een nogal beperkte vleugelbelasting. Wanneer je zorgt voor een nette overbrenging (dus geen deflectiebeperking in de zender, maar netjes mechanisch) dan voldoen ook de HS 81s en HS 125s goed in een dergelijke kist. Op mijn club wordt er veel (recreatief) met F3B kisten gevlogen. Ze worden wel op snelheid gevlogen, maar niet met 180 km/u omlaag en dan de in een keer de flaps haaks. Dan blijft ook dit spul wel heel. Wanneer je liever het zekere voor het onzekere neemt zet je er Volz digi servo's in, maar voor deze kist lijkt het me overkill.

Ook twee centen waard, schat ik :P.

Back