4 lipo's tegelijk laden en alles vol?

Heb 4 lipo's 180mA 2S 25C die ik gelijktijdig parallel aan een snoertje laad op een Hextronik HX8080 lader met 0,5 A. Stopt de lader nu bij de eerste lipo die vol is of worden alle lipo's vol geladen?

Bij parallel laden is het belangrijk dat elke lipo verbonden zit via b.v een balancer bordje hier gaat een vereffeningsstroom lopen het voordeel er van is dat de cellen zich gelijk trekken.

Nadeel kan zijn dat bij cellen die teveel verschillen er een flinke stroom kan gaan lopen.

Je mag daarom ook niet te snel laden omdat je cellen anders nog ongelijk kunnen zijn voor ze echt vol zijn.
Je lader ziet ze als een pakket waardoor hij stopt als het gemiddelde de max bereikt.
Het is veilig omdat de cellen elkaar balanceren.

Het is wel iets minder goed voor je pakketten omdat de een wat leeg getrokken word om de ander recht te trekken.

Max laden met 1C en wel +- gelijke voltage pakketten gebruiken om hoge loop stromen te verkomen

EDIT: wat is laden met een snoertje bij jouw overgens?
Want ze moeten wel per cel verbonden zijn en niet alleen de hoofd kabel +- bij elkaar.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik een speciaal laadsnoer 6 x JST-XH en sluit daar mijn 4 lipo's op aan.
De laagste stand van mijn lader is 0,5A, dus ik kan niet lager
Kan met de ene lipo langer vliegen dan met een ander, vandaar de vraag

4 lipo's tegelijk laden en alles vol?
Ja dat lijkt mooi maar.

Als je dat met de zelfde stroom doet dan duurt het 4X zo lang als 1 lipo.

Als je ze aan sluit moeten ze bijna even ver ontladen zijn anders krijg je vereffeningsstromen die schadelijk hoog zijn.

Alleen als je ze netjes gelijk ontlaadt kan je ze met 4 tegelijk parallel laden op 4X180=720mA en dan geeft het pas voordelen.
Met deze lader is dat slechts 500mA en 1 aparte lipo 180mA en dat kan dus niet eens.
Ik ga er dus van uit dat het lipos zijn die met 1C geladen mogen worden.

Kan met de ene lipo langer vliegen dan met een ander, vandaar de vraag

Dat snap ik niet als het gelijke lipos zijn.
Dan moeten er rotte cellen aanwezig zijn maar in welke lipo weet je nu niet.
Dat is het nadeel van balanceren van meerdere lipos op 1 lader uitgang.
Om een rotte cel op te sporen moet je ze afzonderlijk balanceren en met 1C lipos van 180mAh kan dat niet eens op deze lader.
Als er een rotte cel tussen zit dan kan dat komen door deze laad methode en/of ouderdom of misbruik.

Deze lader zou veel beter passen voor het laden van kleine lipos.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=28759;)

Als deze.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...capable.html?gclid=CJuzl8nqmrkCFeXMtAod8TAAxA

Laatst bewerkt:
Dan heb je slechte cellen in die lipo.
Dat kun je snel zien met een lader die je kunt uitlezen.
Als je parallel laad is het wel prettig als je de weerstand kunt uitlezen zodat je kunt zien of je wel laad met gelijke cellen.
Zoiezo is het slim om minimaal te checken of voltage bij start wel aardig gelijk is.

Ik zou die mindere lipo apart laden.

Ik kan ook de 180mA lipo's afzonderlijk laden. De lader heeft zelfs 2 ingangen voor 2C lipo's. Mag ik aannemen dat dan bij een stand van de schakelaar op 0,5A de lipo's elk met 250mA worden geladen? Dat komt nl. een beetje in de buurt van de 1C. En waarom 1C?

De lader heeft zelfs 2 ingangen voor 2C lipo's. Mag ik aannemen dat dan bij een stand van de schakelaar op 0,5A de lipo's elk met 250mA worden geladen? Dat komt nl. een beetje in de buurt van de 1C. En waarom 1C?
Wat zijn 2C lipos?
Als het 180mAh lipos zijn die je met 2C mag laden volgens de fabrikant dan mag je ze met 360mA laden.
Hoe deze lader de stroom verdeelt over twee uitgangen kan ik niet opmaken uit de specs.
Als je er twee op 1 uitgang parallel aan sluit en ze zijn even leeg dan zal de stroom wel gelijk verdeelt worden.
Als je lipos gaat laden mag je niets aannemen.
Als je het niet weet dan moet je het meten en dat is niet makkelijk op een lader zonder display.
Die lader mag dan niet duur zijn maar ik tast op veel punten in het duister als ik de specs lees.:(

1C is de normale snelheid om lipos te laden.
Meestal mag je tegenwoordig sneller laden soms wel 5C of meer maar dat staat dan duidelijk op de lipo.
Heb je dit trouwens al gelezen dat is verplicht leesvoer voor lipo gebruikers.

wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Laatst bewerkt door een moderator:

Bij mijn eerste note staat 180mA 2S 25C lipo's. Dus 2C was een tikfout.
En ja ik ken "wat is een ...

En hier HK Turnigy nano-tech 25C 2S 180 UMX @1-3A - RC Groups heb ik nog wat gevonden over mijn lipo's. Kan ze blijkbaar met meer dan 1C laden. Volgens specs HK zelfs met max 5C.

De HX8080 lader wordt zelfs in laboratoria gebruikt. De circuits voor double charge 2S lipo's zijn zelfstandige laadcircuits. Het is dus geen ordinaire parallel schakeling.

Nee ik heb geen aandelen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je een tik foutje maakt is dat niet zo erg maar als je in deze discussie een S en een C verwisseld dan weet ik niet of je het verschil daar tussen wel begrijpt.
Je hebt dus Nanotechs waar de C rate 5C is dan kan je een 180mAh lipo tot 900mA laden en nog wel 1 op elke uitgang.
Wat is dan nog je probleem en waar om ook nog 4 tegelijk.:confused:
Als het dan toch moet dan kan je een laadsnoertje gebruiken maar je moet ze wel weer gelijk trekken voor je gaat laden en dat kost meer tijd als het oplevert.

Op deze lader heb je beperkte instel mogelijkheden en geen zicht op de laadstroom van dat moment.
Op een display kan je het allemaal zelf zien en dat werkt makkelijker en sneller.;)

Laatst bewerkt:
Conclusie, beter niet parallel laden maar afzonderlijk op de 2S ingangen.
En ik kan natuurlijk ook nog 2 x 2S lipo's op mijn 4S ingang aansluiten, nietwaar?

Zo lang je niet twee lipos in verschillende laadtoestand parallel schakelt kan het geen kwaad.
Het is natuurlijk niet makkelijk dat even te controleren als je daar geen meter voor hebt.
Het gaat er om dat je begrijpt wanneer wel en wanneer niet maar misschien leg ik het niet goed uit.:confused:

Back