4 modellen “Authentic Models Holland”

De stukken fineer heb ik eerst vast geplakt, denk er nog even aan om daarna eerst even met een vochtig sponsje de waterproef te doen, de lijm dringt namelijk door het fineer heen en geeft later bij het aflakken witte vlekken!! Daarna is het de beurt aan de 2 Hoofdspanten (8)……nou die zijn ,nadat ze waren uitgezaagd, wel aardig ruim bemeten, het vlak die op de ‘Reling’ moet liggen (tussen 7 en 10) zweeft er werkelijk 10 mm boven >> dus even friemelen.


1) fineer +hoofdspant 8.JPG
 
Opmerking om over na te denken, dus bij fineer komt er toch lijm naar boven dat je ziet als je aflakt. Je neemt na het drogen het oppervlak dus af met water om te zien waar de lijm een weg naar boven heeft gevonden? En indien dit het geval is, wat dan? neem aan dat schuren geen zin heeft omdat het door en door is.
 
En indien dit het geval is, wat dan? neem aan dat schuren geen zin heeft omdat het door en door is.
Het zit zo Stephan, de dozen die ik gekocht heb zijn minimaal 25 jaar oud en het fineer is helemaal door en door uitgedroogd en hebben in de nerfrichting kleine (haar)scheurtjes, als ik die ga verlijmen + aandrukken dan komt er door de haarschuurtjes toch wel lijm naar boven. Deze lijm droogt dan aan de zichtkant op en vormt een op het eerste gezicht een onzichtbaar filmpje aan de bovenkant omdat houtlijm transparant opdroogt.
Dit (onzichtbare filmpje) verhinderd straks bij het beitsen dat de beits in het hout kan trekken op die plaats, en dat wordt zichtbaar als een witachtige vlek of als kleurverschil met de rest van het gebeitste oppervlakte waar de beits niet gehinderd word door een filmlaagje van opgedroogde houtlijm en dus wel in het hout kan trekken. Als ik, voordat ik beitsen ga, een net nat vochtig sponsje pak en de zichtkant van het fineer licht vochtig maak dan zie je, doordat ook het water niet in het fineer kan trekken, ook witachtige vlekken en op die plaats zal je aan de oppervlakte het houtlijm weg moeten schrapen/schuren. Voordeel is dat het water na enige tijd (15 min) verdampt en dat doet de beits beslist niet >> en dat is een ramp.
Dus alleen het filmlaagje aan het zicht oppervlakte wegschrapen, die in de scheurtjes zitten doe je niets aan want die zijn zo klein dat je ze na het beitsen niet meer ziet.
Heel verhaal maar doe er je voordeel mee, overigens wordt deze methode ook gebruikt als je de huid beplanking aan een romp geschuurd hebt. Belangrijkste is niet kletsnat maken want dan laat de lijm weer los, gewoon heel licht er overheen strijken.

.
 
thnxs a3, mijn volgende project is ook zo oud en die wil ik gaan schilderen. Dan weet ik dit en zal ik daar rekening mee houden om zuinig met lijm te zijn en daarna met sponsje naar lijmvlekken te speuren. Goede tip zal ik onthouden.
 
thnxs a3, mijn volgende project is ook zo oud en die wil ik gaan schilderen.
Ik moet er nog wel even bij vertellen Stephan dat ik al mijn boten afwerk met een niet dekkende Beits laag die alleen maar de houtstructuur ‘ophaalt’, ik heb eigenlijk geen idee hoe de houtlijm-film hinderlijk is als je een dekkende verflaag gaat gebruiken. Misschien kan een ander forumlid, die daar ervaring mee heeft, meer over vertellen.
 
Ik moet er nog wel even bij vertellen Stephan dat ik al mijn boten afwerk met een niet dekkende Beits laag die alleen maar de houtstructuur ‘ophaalt’, ik heb eigenlijk geen idee hoe de houtlijm-film hinderlijk is als je een dekkende verflaag gaat gebruiken. Misschien kan een ander forumlid, die daar ervaring mee heeft, meer over vertellen.
Hoi Adri, ook dekkende beits pakt niet op lijm, dit geeft vaak geen lichte maar donkere vlekken, dus altijd lijmresten verwijderen als je gaat beitsen. Beits gebruik je altijd zonder eerst te gronden, omdat het in het hout trekt, hetgeen ook de bedoeling is van beits. De lijm werkt dit proces ten allen tijden tegen, of het nu transparant of dekkend is dat maakt niet uit. In principe moet je voor al je schilderwerk de lijmresten verwijderen....
 
Begin met het plaatsen en verlijmen eerst met hoofdspant (8) en werk daarna met de 6 spanten (9) naar achteren. De 6 spanten aan iedere zijde 1 voor 1 op maat maken (ik noem dit inslijpen) en let er op dat de spanten naar achteren toe NIET gelijk zijn, de hoek tussen het kuilvlak en de binnenkant van de kuilboord wordt naar achteren toe aanmerkelijk kleiner en de spantvoet op het kuilvlak korter. Ik maak daartoe alle 6 spanten aan 1 kant helemaal klaar en leg ze genummerd op het ondervlak klaar om in 1 keer verlijmd te worden. Even een tip: de bovenkant van de spanten zullen uiteindelijk onder de kuipbalken (10) verdwijnen >> zaag in ieder geval de spanten in zijn geheel uit de 3 mm plaat, ze zijn dan te lang maar daarmee heb je een mooi ‘handvat steeltje’ om te schuren omdat ze uiteindelijk wel friemelig klein worden!!! Ook gemakkelijker om ze te plaatsen, en als ze gedroogd zijn naar het verlijmen gewoon met je kapzaagje met de boordhoogte afzagen. O ja, en geef ze vooraf alvast een likje verf/beits mee (niet de 2 te verlijmen vlakjes!) . Pas nadat alle spanten geplaats zijn de fineer bodem in de kuil aflakken/beitsen.


3 in 1.jpg


De onderdelen 5; 6; 7 en 10 vormen in één het Boord en het Boeisel, deze voor een Botter kenmerkende terugvallende afsluiting net boven berghout is rondom een recht vlak!!!! (zie foto boven) Op het bovenvlak is een lijn mee geprint tot hoever het Boeisel moet lopen t.o.v. het Boord. Na verlijming van deze onderdelen eerst met een schuurblok globaal bijschuren en mijn advies is om de fijn afwerking beslist met een zoetvijl te doen om een recht vlak te krijgen (vijl van boven naar beneden). Onvermijdelijk zullen de spanten (9) onder de kuipbalk uitsteken, snij deze van onderen naar boven even bij. (goed te zien op onderstaande foto).
2 in1.jpg

(nb. nadat je de 2 x 6 spanten met houtlijm verlijmd heb, geef ieder spant daarna aan beide kanten tegen het binnenboord nog even een drupje secondelijm mee, bij het vlak afzagen met de minikapzaag breken ze er nogal gemakkelijk uit. (3 x bij mij gebeurt :hammer:)
 
Laatst bewerkt:
Kijk, onze Adrie komt weer helemaal op dreef, knap werk weer hoor, maar ja wie had wat anders van jou verwacht:wave
 
Ik heb de botter indertijd ook gemaakt, en vond het aan de ene kant jammer dat het rompje al helemaal uit één stuk was. Maar omdat je er een hoop kleine details aan kunt toevoegen kun je er toch een leuk model van maken.
 
Het zijn leuke pakketten ben ook nog steeds bezig met een boeier, (Ans zegt al toen jij begon er mee was er nog alleen zwart wit foto;s) daarom geen verslag)) :D En je kunt er zoals *Hans* zegt veel details aan toevoegen.
Maar wordt een leuke botter Adrie!

grz,
Chris
 
Even voor de ‘Newbies’ >> de Berghouten (12) worden door mij altijd spanningsloos verlijmd, breng met je elektrische plankenbuiger beiden zo goed als mogelijk in model. Omdat de berghouten nagenoeg altijd de ‘Zeeg’ (langsscheepse lijn van een schip/boot) volgt op de scheidinglijn van het dek breng ik (als Marker) altijd op dit vlak een paar afgedankte Scalpels aan en druk de berghouten hier tegen aan tijdens het verlijmen en fixeer ik deze met een paar knopspelden. Voor het (schilder)gemak verf ik de 3 zichtbare kanten altijd voor de 1e keer op kleur.
berghout 2 in 1 .jpg
 
Back
Top