4 of 5 cellen voor mijn ontvanger?

• Topicstarter Topicstarter Mark
  • Startdatum Startdatum
M

Mark

Guest
Hallo

15 jaar geleden hadden de modelbouwers gewoon 4 penlites als ontvanger "pack".

nu wil ik met dezelfde apparatuur weer gaan vliegen en ik heb nu gelezen dat het niet verstandig is om met een penlite houder te vliegen.

Dus ga ik nu ook voor oplaadbare cellen ik zat zelf te denken om 5 AAA cellen te gaan gebruiken (6V)
Of moet ik 4 AA cellen gaan gebruiken (4,8V).

Heeft mijn ontvanger een groter bereik(gevoeliger) bij 6V? mijn gevoel zegt van wel.(is tenslotte gemaakt voor 4 gewone batterijen)

Ik hoor het wel(graag ook waar jullie mee vliegen).

Sommige ontvangers zijn blij met een celletje meer maar velen zijn er niet blij mee, net zoals een aantal servo's.

Kijk eerst eens naar de specificaties van de onvanger en de te gebruiken servo's.

Als je twijfelt tussen 4 of 5 cellen, omdat je niet weet wat de eventuele voordelen van 5 cellen zijn, zou ik gewoon voor 4 cellen gaan.

(5 cellen kies je meestal alleen als je er een speciale reden voor hebt, maar dat is met alles zo :lol: )

4 cellen is standaard zeg maar.

Ontvangers zijn intern gestabiliseerd op een vaste spanning, die meestal tussen de 3 en 4 Volt ligt. Met een cel extra zal de ontvanger dus geen betere ingangsgevoeligheid krijgen. Het maakt voor de ontvanger dus weinig of niets uit of er 4,8 of 6 Volt spanning op staat.

Voor de servo's ligt het anders. Als deze op een 5-cellen accu werken worden ze sneller en sterker. Ze gaan echter ook veel eerder stuk.
Ook worden de servo's wat nerveuzer, waardoor je eerder kans hebt dat ze elkaar gaan staan pesten en je dus storing krijgt.

Wat ook belanrijk is te vermelden.
Dat als je 5 cellen gebruikt je cellen eerder leeg zijn.
Omdat je servo's meer stroom trekken.
Dus met 4 cellen hoef je ook minder mee te nemen.
Ik zelf vlieg wel bijna altijd met 5 cellen.
omdat mijn servo's dan sterker zijn.
Ik vlieg ook met 2 ontvangeraccu's in grotere modellen.

Mark zei:
... nu wil ik met dezelfde apparatuur weer gaan vliegen en ik heb nu gelezen dat het niet verstandig is om met een penlite houder te vliegen....
Een penlite houder had je 15 jaar geleden ook afgeraden moeten zijn. De veertjes verzwakken, gaan corroderen, slechte contacten. Accu's, zowel van zender als ontvanger, MOETEN gepuntlast of gesoldeerd zijn.

Hallo ron.

In mijn zender heb ik geen ruimte voor een accu.
er zit een normaal batterij vak achterop.
Dus dat kan niet anders.

Hallo Mark,

Waar een wil is................... :wink:

Als modelbouwer ben je toch creatief??

Gaat het ook niet als je dit batterij compartiment ietwat "verbouwd"zodat je ruimte creert voor een penlite pakket??
Of de veertjes verwijderen en een aangepast (aan de omgeving) pakket solderen??

Er is (bijna) altijd wel een oplossing voor een probleem.

Anders zijn er wellicht ander formaat cellen die wel passen. Dan heb je misschien wat minder capaciteit, maar WEL akku's!!!

Succes.

Groetjes
Martin

mark, even ter verbuidelijking, je zegt 4AA cellen of 5AAA cellen.
het maakt voor het type cellen helemaal niks uit , dus als je een maatje kleiner gaat van AA naar AAA bevoorbeeld, hoeft er niet een extra cel bij ofzo.

over je zender, ook daar zijn die houders nietop zijn plek, das techniek uit het verleden en achterhaald.
als er an de batterijhouders een plugje zit kan je dat omsolderen naar een "echt" accupak, en anders gewoon draden solderen op de print van je zender.
die batterijhouders zijn niet echt optimaal voor in de modelbouw.

Mark zei:
Hallo ron.

In mijn zender heb ik geen ruimte voor een accu.
er zit een normaal batterij vak achterop.
Dus dat kan niet anders.
Koop een andere zender, maar ik denk dat er wel een methode is om een gesolldeerde accu te herbergen. Je bent toch modelbouwer ;)?

Ik vlieg ook met een 6V BEC. Tot nu toe zonder problemen. M'n servo's hebben meer kracht in verhouding met 4,8 vandaar. Al de componenten zijn rated 4,8 - 6 V dus in mijn ogen moeten ze het kunnen hebben. Alleen een digitale servo vindt deze spanning niet zo leuk :(

Een 6 Volt BEC is wat anders dan een 6 Volt accupakket. Een volle 5 cellige NiCd-accu geeft zo'n 6,75 Volt (en als deze snel geladen is en net van de lader komt zelfs 7,5 Volt). Dit is natuurlijk een aanzienlijk verschil met de maximum rating van 6 Volt, die voor veel servo-typen geldt.

maar zodra je de accu gaat belasten zakt de spanning toch? meet de
spanning maar eens onder het gebruik.

Ik zou ook oppassen met 6 Volt rating. Zover ik weet is Multiplex de enige die zijn servo's een 5 cellen rating geeft terwijl nadere merken ten hoogste 6 Volt aangeven. Als een 5 cellen pakket vers van de lader af komt is het voltage dus echt wel veel hoger dan 6 volt. Op mijn Xtra 60 gebruik ik ook een 5 cellen pakket met een voltspy. Als het pakket vol zit en alle servo's tegelijk bewegen dan geeft de voltspy nog steeds aan dat de spanning boven de 6.35 volt zit. Neem maar even van mij aan dat als er niks beweegt de spanning eerder boven de 7 volt zit dan eronder.

In de Xtra 60 zitten tegenwoordig aleen MPX servo's. Ik had er een Hitec HS225 voor het gas in en die is dus mooi in de lucht overleden. Gelukkig in der stationair stand zodat de motor uit ging inplaats van volgas.

Voor normaal gebruik dus gewoon 4 cellen gebruiken van voldoende capaciteit.

Back