4" Propeller FPV copter?

Ik ben al een tijd bezig met mini quads, maar de motorkeuze is slecht gebleken. Niet vanwege prestaties, die waren buitengewoon goed, maar vanwege het feit dat de bekende 5 en 10 grams paddestoeltjes van hobbyking ontzettend fragiel zijn. Bij ieder tikje waren de asjes weer krom en kon ik weer een nieuwe motor monteren.

Daarom nu poging # zoveel. ;)

Dit keer is mijn oog gevallen op een wat "korter" exemplaar met een iets dikkere as.
HobbyKing R/C Hobby Store : 1404N 2290Kv 9.2g 3.5A 160g Thrust Outrunner

Slechts 9 gram: GWS4025 / 3S / 2.9A / 145g tilkracht
In totaal 580gr tilkracht aan 11,6A met zn vieren.

Gewichts indeling:
Motoren (1404N) 36 gram
ESCs (Turnigy 6A) 24 gram
Controller (blackboard 5.5) 10 gram
Accu (1300mAh 3s) 120 gram
Ontvanger (assan 4ch) 3 gram

Video zender (1.3ghz 300mW) 25 gram
Camera (nog onbekend) 25 gram
OSD (Hobbyking E-OSD) 5 gram

Het frame wordt dit keer geheel uit 2mm GFK gehaald,
dus haalt de 50 gram denk ik niet.

Dat zou dan vliegklaar iets van 300 gram moeten worden.
Zou dat nog enigszins prettig vliegen met krap 1:2 tilkracht?
Of kent iemand misschien een NOG betere vooral taaiere motor?

En ik zal op een aantal dingen maar alvast voor zijn. ;)
- Ik heb een 3s accu gekozen omdat dat beter uitkomt met FPV apparatuur.
- De Turnigy 6A regelaars zijn officieel niet voor 3s, maar sommige gebruiken ze daar zonder problemen mee.
 
HobbyKing verkoopt sinds kort de oude Plush 6A's onder hun eigen merk, die zijn denk ik wat lichter alhoewel het niet veel zal uitmaken :rolleyes:...

Roxxy motors zijn misschien ook goed: ROXXY BL Outrunner 1815/25
Ik kan me vaag herinneren dat er ook een 9 gram versie was ofzo.

Er was nog een motor maar ik ben de link kwijt...

Groeten,
 
ben benieuwd sven...

ik denk dat het wel gaat, met die setup, maar echt ruig vliegen is er iig niet bij.
Ik denk dat rustig rondzoeven zeker wel moet lukken hoor!

ga je trouwens zelf het frame maken dit keer? :)
 
Misschien is het dan wel veiliger om een externe BEC te gebruiken en niet die van de regelaar?
Een extra BEC mee slepen is weer extra gewicht,
en er zijn geen servos dus zoveel zal er niet van gevraagd worden gok ik.

HobbyKing verkoopt sinds kort de oude Plush 6A's onder hun eigen merk, die zijn denk ik wat lichter alhoewel het niet veel zal uitmaken :rolleyes:...

Roxxy motors zijn misschien ook goed: ROXXY BL Outrunner 1815/25
Ik kan me vaag herinneren dat er ook een 9 gram versie was ofzo.

Er was nog een motor maar ik ben de link kwijt...

Groeten,
Ik heb nog een la vol van die plush 6A regelaars (9 ofzo) dus dat is al geregeld.
Peperduur robbe spul begin ik niet meer aan, merkliefde is bij mij zon 5 jaar geleden voorgoed gestorven. :lol:
Voor mij enkel nog chinees spul, dat doet geen zeer als et aan barrels gevlogen wordt. :p

Het frame ga ik uiteraard weer zelf maken, enkel dit keer geen alu armen,
maar direct mee gefreest in de center plaat, hopelijk kan die het gewicht hebben.
 
1404

Ik gebruik de 1404 (een enkele) voor indoor vliegtuigen, en het is een heel robuuste motor. Ik begrijp dat de reden dat je hem gebruikt is vanwege de propsaver ?

De bekende 1811 motor, zonder montagekruisje (pers de schacht in een 6mm gat in het GFK frame, lijm met CA en kicker) weegt 8.5 gram, en kan op 3S net een 5030 hebben. Iets meer power.

De 6A Turnigies kunnen makkelijk op 3S. Alleen de BEC is beperkt als je er meer dan 2 servo's achterhangt (de BEC is zowizo beperkt). Maar op een quad is dat denk ik geen probleem.
 
Het gaat er niet zozeer om hoeveel amps je nodig hebt, maar een lineaire bec wordt sneller warm op 3s omdat de overtollige voltage (van 11.1v naar 5v) omgezet wordt in warmte. Als de fabrikant al aangeeft dat 3s gebruik op eigen risico is, dan is de kans best groot dat de bec als eerste de geest geeft.

Een externe bec hoeft maar 4gram te wegen oid. En dat is makkelijk te compenseren.
 
Iedere gram telt bij zulke kleine quads.
Ik zal er in mijn ontwerp wel voor zorgen dat de ESCs onder de propellers hangen, dan worden ze constant gekoeld.

Ik gebruik de 1404 (een enkele) voor indoor vliegtuigen, en het is een heel robuuste motor. Ik begrijp dat de reden dat je hem gebruikt is vanwege de propsaver ?

De bekende 1811 motor, zonder montagekruisje (pers de schacht in een 6mm gat in het GFK frame, lijm met CA en kicker) weegt 8.5 gram, en kan op 3S net een 5030 hebben. Iets meer power.

De 6A Turnigies kunnen makkelijk op 3S. Alleen de BEC is beperkt als je er meer dan 2 servo's achterhangt (de BEC is zowizo beperkt). Maar op een quad is dat denk ik geen probleem.
De propsaver niet zo zeer, grote kans dat ik die niet zal gebruiken zelfs.
Het gaat er mij meer om dat de afstand van propeller tot montage klein is.
bij de paddestoel motoren is dat een behoorlijk lang eind, daardoor buigt dat spul zo gruwelijk snel denk ik.

Die 1811 zijn nou net de krengen die bij mij buigen als kauwgum. Ik kan dr niks mee.
 
Voor de prijs van 1 hacker kan ik 10 gewone motors slopen. ;)
Kwa prestatie misschien net iets beter, maar kwa prijs is hacker nog om te janken.
 
Dat motortje op een mini Nemesis gezet voor iemand. Doet het best aardig voor zover ik hem getest heb. Loopt netjes.

op 3s 4,5x4 prop maar dat was net te veel, maar die prop paste tenminste in de spinner 4x3 is wat lomp.

Ook op een 6A plush. Geen probleem.
 
Een quad mag je geloof ik lichtjes "overproppen" omdat je nooit vol gas gaat, dus dat zou wel gaan dan.
Ik heb overigens een prop reamer, onmisbaar stukje gereedschap, dus alles is passend te maken. ;)

Het LIEFST zou ik een motor hebben die ik ONDER de arm zou kunnen monteren.
Je kent ze wel, waar je de as van kunt omdraaien zodat die er aan de andere kant uit steekt.
Dan is het met een mooie collet spinner helemaal stevig omdat de motor dan in et midden vast zit ipv onderaan.

Zoals deze, maar dan maatje piep:
63M54c.jpg
 
Ik zou als ik jou was gewoon het prop safertje gebruiken.
het 1400 motortje heeft een 2 traps ingebouwde adaptor dus waarom moeilijk doen.
Asje inkorten of even nieuwe maken en gewoon met een goed strak o-ringetje.
 
Ik heb et inmiddels zo voor elkaar:

PaddestoelRev.jpg


Ik heb met een pulley de as door de motor bel heen weten te persen.
Nu komt de as er langs de onderkant uit, dus direct na et montagepunt.
De bel zou dan onder de arm hangen, en verder geen rol meer spelen bij een valpartij.
Het voetje zal ik in moeten lijmen, want ik denk niet dat er nog ruimte is voor boutjes. ;)

Het is trouwens een 5 grams motortje in dit voorbeeld, en die doet het nog verrassend goed op 3 cellen en een 4x2.5 propeller! 1.9A 20w als ik hem vol open trek. Veel als et een vliegtuig zou zijn, maar op een quad is dat prima te doen gok ik. Echter denk ik voor een quad beter de 10 grams motortjes te nemen, en hetzelfde te doen... Net iets meer power. Of misschien toch de zes 5grams motortjes pakken die ik nog heb liggen, en er een mini hexacopter van maken... hmmmm. ;)
 
Back
Top