4 Takt beginer

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door wie1963, 15 nov 2020.

  1. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ik ben 40 jaar geleden begonen met modelvliegen dit jaren gedaan maar gestopt, nu na 20 jaar weer begonen met deze gewedige hobby, ik vlieg nu al weer een jaartje rond hoofzakkelijk met electro en nu en dan met een kleine diesel, branstofmotoren blijft trekken dus intussen een paar Saito motoren gescoord en natuurlijk mijn oude OSjes, heerlijk om daar mee bezig te zijn, maar toch een paar vragen:

    Ik begrijp dat het goed is om na het draaien van een motor deze te behandelen met afterrun oilie, vroeger heb ik daar nooit over gehoort, hoe werkt dit waar gooi ik de olie in??

    Hoe kan ik een 4 takt wat stiller krijgen gezien geluid bij ons op het veld een belangrijk punt is??

    Wat is een goede brandstof voor een Saito ik haalde mijn brandstof altijd bij Hobby in, in Waalwijk.

    met vriendelijke groet Jan,
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De allermakkelijkste optie is om even naar de website van JustEngines te gaan: https://www.justengines.co.uk/produ...our-stroke-mufflers-silencers/?v=796834e7a283

    Je ziet daar "gewone" dempertjes en "baffled" dempertjes. Die laatste moet je hebben, die zijn significant prettiger in het gehoor liggend dan de standaard potjes.
    Ik heb ze op iedere viertakt hier in huis, en ben er heel tevreden mee.
    Je hoort ze echt nog wel, maar vaak genoeg dat ik met twee of drie electrokisten in de lucht al niet meer met zekerheid kan zeggen of mijn eigen motor nog loopt of niet.
    Geen wonderen van verwachten, maar het verschil is absoluut significant.

    Paar druppen in de luchtinlaat, en de motor een aantal keer ronddraaien (eventueel het model zodanig houden dat de olie geholpen wordt naar binnen te gaan), en eventueel een beetje olie door de carterontluchting naar binnen knijpen, en idem, de motor ronddraaien om het te verdelen.

    Daar kun je volgens mij nog steeds prima brandstof kopen, Dennis weet precies wat je motor nodig heeft.
    Als je het ergens anders moet laten mengen: 5~10% Nitro, en 18~20% synthetische olie. GEEN castor (wonderolie) gebruiken.
     
    blaauwen en serge pot vinden dit leuk.
  3. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Ridderkerk
    Brutus bedankt voor de heldere uitleg, ik heb er zin in om de oldies te starten
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Succes en veel plezier!
     
  5. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Vooral dat laatste is erg belangrijk om de olie ook bij de lagers te krijgen en ook wat lastiger.
    En wordt dan ook vaak overgeslagen.
    Laatst weer lagers van een viertakt vervangen. Een 15 cc Magnum.
    Zo zagen ze er uit:(
    Jan
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach jakkie bah!

    De eerstvolgende keer dat ik een van mijn gebrutificeerde pruttels openmaak zal ik daar foto's van plaatsen. Maar dan moeten jullie nog wel een jaar of wat geduld hebben :D :D :D
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Gisteren nog na een anderhalf jaar stilstand mijn 15cc Saito gestart. Omgebouwd naar ontsteking ipv gloeiplug en op benzine met olie 1 op 20. Aangezien 1 op 10 te vet is.

     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En hoe merk je dat, volgens jou?
     
  9. wie1963

    wie1963 PH-SAM

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Ridderkerk
    Image1606386896.427575.jpg

    Ik heb de Saito 30 niet geheel schoon kunnen krijgen maar wel los en hij loopt weer maar nu heb ik een brandstof lekkage die ik niet trasseren, kan het zijn dat de aanzuigbuis tussen de gas schuif en cilinder kop op de aansluiting van de kop afgedicht is met een O ring? Want die heb ik over gehouden zie ik nu pas
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    hou hem ff in de gaten.
    vaak als ze echt vast zitten, heeft er wonderolie in gezeten. de bruine aanslag op je blok is ook een hint
    wonderolie werd vroeger veel gebruikt. blijkbaar gebrek aan beter.
    nadeel van wonderolie is dat wanneer je op moderne brandstof gaat stoken, de motor opeens laat zien hoe versleten hij eigenlijk is.
    wonderolie kan dit lang maskeren.
    toch is wonderolie geen goede olie voor motoren ;-)
    lang verhaal, waar anderen je heel veel over kunnen vertellen.

    als de motor toen niet veel gedraait heeft, zal het wel loslopen.

    qua lekkage, kan ook nog dat de lekkage bij je voorlager zit.
    als die niet meer afdicht, of de druk is daar te hoog, komt het tussen propmeenemer en blok naar buiten.

    vaak kun je ook aan waar de motor nat wordt, een beetje zien waar het lekt.
    alles wordt naar achter geblazen, dus als voor droog is, en achter niet.. zit het er ergens tussen :D
     

Deel Deze Pagina