Ik ben 40 jaar geleden begonen met modelvliegen dit jaren gedaan maar gestopt, nu na 20 jaar weer begonen met deze gewedige hobby, ik vlieg nu al weer een jaartje rond hoofzakkelijk met electro en nu en dan met een kleine diesel, branstofmotoren blijft trekken dus intussen een paar Saito motoren gescoord en natuurlijk mijn oude OSjes, heerlijk om daar mee bezig te zijn, maar toch een paar vragen: Ik begrijp dat het goed is om na het draaien van een motor deze te behandelen met afterrun oilie, vroeger heb ik daar nooit over gehoort, hoe werkt dit waar gooi ik de olie in?? Hoe kan ik een 4 takt wat stiller krijgen gezien geluid bij ons op het veld een belangrijk punt is?? Wat is een goede brandstof voor een Saito ik haalde mijn brandstof altijd bij Hobby in, in Waalwijk. met vriendelijke groet Jan,
De allermakkelijkste optie is om even naar de website van JustEngines te gaan: https://www.justengines.co.uk/produ...our-stroke-mufflers-silencers/?v=796834e7a283 Je ziet daar "gewone" dempertjes en "baffled" dempertjes. Die laatste moet je hebben, die zijn significant prettiger in het gehoor liggend dan de standaard potjes. Ik heb ze op iedere viertakt hier in huis, en ben er heel tevreden mee. Je hoort ze echt nog wel, maar vaak genoeg dat ik met twee of drie electrokisten in de lucht al niet meer met zekerheid kan zeggen of mijn eigen motor nog loopt of niet. Geen wonderen van verwachten, maar het verschil is absoluut significant. Paar druppen in de luchtinlaat, en de motor een aantal keer ronddraaien (eventueel het model zodanig houden dat de olie geholpen wordt naar binnen te gaan), en eventueel een beetje olie door de carterontluchting naar binnen knijpen, en idem, de motor ronddraaien om het te verdelen. Daar kun je volgens mij nog steeds prima brandstof kopen, Dennis weet precies wat je motor nodig heeft. Als je het ergens anders moet laten mengen: 5~10% Nitro, en 18~20% synthetische olie. GEEN castor (wonderolie) gebruiken.
Vooral dat laatste is erg belangrijk om de olie ook bij de lagers te krijgen en ook wat lastiger. En wordt dan ook vaak overgeslagen. Laatst weer lagers van een viertakt vervangen. Een 15 cc Magnum. Zo zagen ze er uit Jan
Ach jakkie bah! De eerstvolgende keer dat ik een van mijn gebrutificeerde pruttels openmaak zal ik daar foto's van plaatsen. Maar dan moeten jullie nog wel een jaar of wat geduld hebben
Gisteren nog na een anderhalf jaar stilstand mijn 15cc Saito gestart. Omgebouwd naar ontsteking ipv gloeiplug en op benzine met olie 1 op 20. Aangezien 1 op 10 te vet is.
Ik heb de Saito 30 niet geheel schoon kunnen krijgen maar wel los en hij loopt weer maar nu heb ik een brandstof lekkage die ik niet trasseren, kan het zijn dat de aanzuigbuis tussen de gas schuif en cilinder kop op de aansluiting van de kop afgedicht is met een O ring? Want die heb ik over gehouden zie ik nu pas
hou hem ff in de gaten. vaak als ze echt vast zitten, heeft er wonderolie in gezeten. de bruine aanslag op je blok is ook een hint wonderolie werd vroeger veel gebruikt. blijkbaar gebrek aan beter. nadeel van wonderolie is dat wanneer je op moderne brandstof gaat stoken, de motor opeens laat zien hoe versleten hij eigenlijk is. wonderolie kan dit lang maskeren. toch is wonderolie geen goede olie voor motoren ;-) lang verhaal, waar anderen je heel veel over kunnen vertellen. als de motor toen niet veel gedraait heeft, zal het wel loslopen. qua lekkage, kan ook nog dat de lekkage bij je voorlager zit. als die niet meer afdicht, of de druk is daar te hoog, komt het tussen propmeenemer en blok naar buiten. vaak kun je ook aan waar de motor nat wordt, een beetje zien waar het lekt. alles wordt naar achter geblazen, dus als voor droog is, en achter niet.. zit het er ergens tussen