400 size CP met 450 size fuselage??

• Topicstarter Topicstarter hoogvlieger
  • Startdatum Startdatum
H

hoogvlieger

Guest
Hallo,

Via dit draadje een vraag om advies van de schaal heli vliegers op het forum :)
op internet zijn er weinig tot geen rompjes voor 400 size heli's te vinden, dus
is de vraag of een 450 size niet te zwaar en/of te groot zal zijn voor het machientje.
:help:

het gaat hier om een Century uk Neonblaze SE (Walkera v400d02 cloon), die ik van een schaal romp wil voorzien.
het liefst een AS-350, of een uh-1 huey.

nu ben ik een complete noob wat betreft het juist monteren van zo'n romp.
eerder heb ik het geprobeerd met een 450, maar dat mislukte met een crash als gevolg.
waar moet ik op letten bij de montage, en zijn er aanpassingen nodig in bijv. de gyro?

alle tips zijn welkom!

groet,
Hoogvlieger

Geen flauw idee... gevoel zegt dat het niet gaat passen omdat een 450 groter is dan een 400 size? Dan moet je even gaan meten.. ;)

De vraag is eerder: waarom denk je dat het met een 400 size wél goed gaat?

Een 450 size romp is voor een 450 size heli bedoeld.
Dat betekent dat een 400 size heli het zwaarder krijgt, vermoedelijk je rotor er vanwege de nog kleinere diameter erg "speelgoed-achtig" uit gaat zien (is bij veel 450's al zo, word dus alleen maar erger) en de boel alleen maar kritischer gaat vliegen.

Daarnaast is een Walkera over het algemeen toch een wat kwetsbaardere heli, en er zijn goedkopere alternatieven. Zelfs in NL heb je al voor 70 Euro een heel acceptabele T-rex kloon, geen topper, maar absoluut bruikbaar (eigen ervaring).

Over het algemeen kun je een rompje vliegen met ongeveer de zelfde instellingen als de donor heli, alleen dingen als de pitchcurve kun je beter aanpassen aan schaalgebruik (dus geen -12 tot +12 curve maar -2 tot +10 met hoover op midstick).
Verder is het vaak aan te raden om met die kleine rompjes geen HeadingHold te gebruiken maar gewoon rate gyro, en een goed ingestelde Revo-mix (pitch=>hekrotor mixer). Met een fatsoenlijke gyro gaat dat probleemloos, en daar heb je echt geen Align GP780 of Spartan of GY 401 voor nodig. Als je staartaansturing maar goed is en je een fatsoenlijke tail servo hebt, werkt er al veel....

Maar nogmaals: het is beter eerst eens uit te zoeken wat er de vorige keer mis ging, want zolang je dat niet weet, dan is, alle advies ten spijt, de kans groot dat je diezelfde fout gaat herhalen, maar dan met een heli die er minder geschikt voor is, en dus nog makkelijker crasht.

Groet, Bert

PS: is ook altijd handig om leeftijd en woonplaats te vermelden. Leeftijd vanwege inschatting budget, kennis en ervaring, Woonplaats omdat er wellicht een ervaren 450 size schaalvlieger vlak bij je in de buurt woont...

@Brutus: locatie word nu getoond :)

ik vroeg me alleen af OF het goed zou gaan...
de vorige keer bleek een van de servo's belemmerd te worden in z'n beweging, waardoor het fout afliep.
kwam tegen een deel van de romp aan.
ook had ik nogal forse veranderingen moeten doorvoeren aan het staart servo systeem, wat achteraf ook niet optimaal was.
maar ja, ik dacht toen dat het wel kon...:oops:

eveneens merkte ik dat de kleine schroefjes die erbij geleverd werden,
achteraf niet goed genoeg waren voor een ''stevige'' bevestiging...

is die ''t-rex cloon voor 70,-'' een complete set?
dan schat ik m voor die prijs wel ERG slecht van kwaliteit... want naar mijn ervaring is een ''redelijke CP kloon'' toch duurder.
de keuze is dan vaak: dan vlieg ik liever iets beters ;)

Tsja, ik zal nogmaals nooit beweren dat die kloon super goed is, maar het voldoet absoluut, kijk maar naar mijn filmpjes (vanaf deze post-datum een week of twee stuk terugscrollen in "vervanger dagelijkse heli beslommeringen", dat BO105je heeft er ondertussen al dik 100 LiPo's opzitten zonder noemenswaardige problemen). Het is een barebone zonder motor, dus chassis, staart, rotorkop en canopy, met metalen frame en een heel acceptabele en redelijk spelingvrijeT-rex kloon rotorkop.

Voor een rompheli is het eigenlijk alleen van belang dat je een redelijk stevig frame hebt waar motor en hoofdtandwiel op de goeie plek gehouden worden, en dat er een enigszins fatsoenlijk hekrotor mechaniekje bij zit, en in de kloon waar ik op doel, is dat het geval. Voor 3D zal het ongetwijfeld niks waard zijn, maar in een schaalromp voldoet het uitstekend. En sowieso: als je "liever iets beters" vliegt, zou ik al helemaal niet met een Walkera kloon gaan expirimenteren....

Een servo die belemmerd word, is een beetje afhankelijk van de romp natuurlijk, en ja, dat had er bij de bouw al uit moeten komen en verholpen moeten worden. Daar helpt zelfs de duurste T-rex uitvoering niet tegen.
Staart constructie idem, al moet je daar veel meer je eigen gezonde verstand gebruiken...

Juist met dat soort dingen is het gebruik van Heading Hold veel kritischer, speling heeft dan veel sneller een negatief effect.

Ik heb zelf met die kleine BO last gehad van slechte verlijmingen (af fabriek) van de houten mechaniek drager. Bij de tweede romp (eerste door storing gecrasht) heb ik dat preventief "uitgebroken en opnieuw verlijmd".
Schroefjes van HeliArtist zijn inderdaad van bedenkelijke kwaliteit, maar even bij de Conrad M2 schroefjes en inslagmoertjes bestellen en je maakt alle bomvrij.

De hekrotor is altijd een heikel punt in een schaalrompje, de servo onder de staartboom raakt vaak de romp, maar sowieso is die lokatie de pest voor het zwaartepunt, dus die heb ik zo ver mogelijk naar voren geplaatst.
Sullivan 0.8 mm bowdenkabel om de hek aan te sturen werkt flitsend: op de staart zet ik die vast met een simpel Tie-rapje (kun je de aansturing makkelijk verstellen, wat na ieder naspannen van de riem nodig is) en aan de servozijde heb ik daar een heel simpele vorkconstructie geplaatst, waardoor uitkoppelen van de aansturing letterlijk 2 seconden werk is.
Lastig uit te leggen hoe ik dat gedaan heb, en helaas voorlopig niet thuis om een foto te maken. Sorry. Voor een Huey heb je zo'n soort aansturing nodig, voor de AS350 kun je met een rechte stang toe.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back