420mAh lipo laden met 2400mAh cell

Ik heb een backup batterij met een zonnecel. Het apparaat bevat een single cell 2,4Ah lipo cel, en een voltage booster om 5 volt te produceren. De zon laadt de lipo op (kan ook via een USB aansluiting).

Nu wil ik graag met behulp van deze backup batterij kleine 1S lipo cellen laden.

Kan dat door een te laden 420mAh cel parallel aan de volgeladen 2,4Ah cel te zetten? Het idee is dat er dan, doordat er een spanningsverschil is een (laad)stroom gaat lopen die de kleine cel oplaadt. Doordat de kleine cel oplaadt, zal het spanningsverschil kleiner worden en de stroom ook. Als beide cellen dezelfde spanning hebben loopt er geen stroom meer en kan de kleine cel niet verder opgeladen worden.

Gaat dat werken? of moet er nog een weerstand tussen om de stroom te beperken...

Jaap

Laatst bewerkt:
Ik ben bang, dat een (hoge) vereffenings stroom ongewenste gevolgen zal hebben..., ik zou liever niet in de buurt zijn bij zo'n experiment.

Gelukkig weet ik er zo weinig van af, dat ik gewoon een lader gebruik om m'n lipo's te laden.

Groeten, Jan.

Stel: de kleine lipo is bijna leeg: 3,2 volt en de grote lipo is vol 4,2 volt.
Het spanningsverschil is dan 1 volt.

Een weerstand van 2 ohm tussen de cellen zal er dan voor zorgen dat er nooit meer dan 0,5 ampere stroom gaat lopen. Zodra de kleine lipo laadt wordt het spanningsverschil kleiner, en zal de stroom ook kleiner worden.

Of heb ik niet goed opgelet bij de natuurkundeles zo'n 25 jaar geleden :(

Ik kan me wel voorstellen dat het moeilijk wordt om de kleine lipo vol te krijgen: bij een spanningsverschil van 0,1 volt loopt er nog maar 50ma stroom.

Jaap

Theoretisch zou het met een weerstand wel lukken.
Zonder zeker niet proberen. Die 1 volt op 10mA interne weerstand zou theoretisch 100Ampére laadstroom gaan worden.

Beter denk ik een ladertje erbij zoeken die ook op 5V werkt en dan op die 5 volt uitgang hangen.

.... Een weerstand van 2 ohm tussen de cellen zal er dan voor zorgen dat er nooit meer dan 0,5 ampere stroom gaat lopen. Zodra de kleine lipo laadt wordt het spanningsverschil kleiner, en zal de stroom ook kleiner worden....
Zo kan je een kleine LiPo cel laden uit een grote maar het verdient geen schoonheidsprijs. In geval van nood, als er geen andere mogelijkheden zijn kan je dit dus heel goed doen.
Het is ook volledig veilig dus je hoeft ook niet bang te zijn voor overladen. Dat is eigenlijk totaal onmogelijk. Maar kies wel de juiste waarde van de weerstand want een te lage weerstand kan een te hoge laadstroom opleveren en dat zou wel verkeerd kunnen gaan.

Of je maakt nog een simpele step-up convertor zodat je gewoon je 12V lader kunt gebruiken :D:

Dat worden dan twee step-up convertors na elkaar. In het apparaatje zit al een step-up van 1 cel lipo naar 5 volt...

Bestaan er ook step-up converters die direct van de spanning van 1 lipo cel 12 volt maken?

Het laden van de 4200 mAh accu op zonneenergie zal best veel tijd vragen. De laadstroom kan dan niet heel erg hoog zijn.

Als de laadstroom van de zonnecellader niet uitkomt boven de maximale laadstroom van de 420 mAh accu, dan kan je de Li-Po in de zonnecellader toch vervangen door de 420 mAh accu???

Als de laadstroom van de zonnecellader niet uitkomt boven de maximale laadstroom van de 420 mAh accu, dan kan je de Li-Po in de zonnecellader toch vervangen door de 420 mAh accu???

Het is een kleine zonnecel: 0,4W dus laden met iets minder dan 100mA bij 4,2 volt. En dat dan onder ideale omstandigheden. Met zo'n stroom duurt het laden van een lege 420mAh cel toch een uur of vijf... Ik wil graag gebruik maken van de gebufferde energie in de grote cel. Deze cel kan je ook via USB opladen. Dat ben ik dan ook van plan: de avond van tevoren opladen, en op het veld door de zon laten bijladen...

Jaap.

Leuk idee om de zon de accu bij te laten laden maar is dat zinvol? Je hebt een hele kleine zonnecel die onder de meest gunstige omstandigheden nog maar 100mA kan leveren. Dat is zo weinig dat je het veel beter vergeten kan. Je gaat je een heleboel werk en andere dingen op je hals halen dat feitelijk zinloos is. Je kan je andere accu er niet één keer vaker door laden.

Het is ook een beetje het gevoel om met alleen de zon te kunnen vliegen. Zowel de benodigde electriciteit als de lift door thermiek worden dan door de zon geleverd!

De zonnecel leg ik de hele dag in de zon, dus die laadt de grote cel continue op. Wanneer ik m'n vliegtuig wil laden kan ik de gespaarde energie gebruiken. Laden kan dan met hogere stromen dan de zonnecel kan leveren.

Jaap

Ook dat is een goed idee maar werkt het wel? Je schrijft zelf al dat alleen onder de gunstigste omstandigheden de zonnecel 100mA kan leveren, niet meer. Wil je de lege grote accu helemaal daarmee laden dan heb je dus al minimaal 45 uur volle zon op die zonnecellen nodig. De kans dat je dat in één week redt is heel klein.
Je zal dan toch echt zonnecellen moeten gaan gebruiken die (veel) meer stroom kunnen leveren. Helaas zijn die dingen niet goedkoop want je hebt heel wat nodig om echt effectief stroom "uit de zon" te kunnen halen.

Ik vlieg mini DLG, en heb een 1S 420mAh lipo voor de stroomvoorziening van de Assan ontvanger, twee 6 grams servo's en een hoogtelogger. Na een hele middag vliegen is de lipo nog niet leeg. De reden dat ik toch op het veld wil bijladen is om de spanning op peil te houden. M'n servo's zijn sneller op 4,2 volt dan op 3,9 volt... Ik heb dus niet veel mAh nodig om bij te laden...

Jaap

Back