450 modellen makkelijker?

Ik lees her en der dat grotere heli's voor een beginner makkelijker onder controle te houden zijn dan de kleintjes.
Nu heb ik sinds gisteren een nano cpx en een phoenix vliegsimulator.
Op de sim met nano cpx hoveren lukt aardig, heel aardig zelfs. Dus ik probeerde voor de fun even een Blade 450 3d te hoveren op de sim... die dingen zijn gewoon onbestuurbaar, van als je los van de grond bent is hij onmiddelijk weg naar links of rechts, en de kleinste stuurbeweging doet hem meters ver naar de andere kant zoeven, is dit in het echt ook zo of is er wat mis met de instellingen in de sim?

een 450 schiet echt niet meteen meters naar links...

Maar het kan best kloppen dat ze erg gevoelig zijn.
je stuurt ook in mm ipv cm, gewoon heel klein beetje corrigeren, en proberen hem stil te houden.
Waarschijnlijk zijn je correcties nu gewoon te groot.

Nee, er is waarschijnlijk niets mis met je instellingen. De 450 op de sim is inderdaad een beetje hup-hup maar wel representatief voor de echte 450. Het kan zijn dat de CPX een beetje te lief lijkt op de sim ;-) Heb je er al mee gevlogen?

Grotere heli's vertonen een ander vliegbeeld wat vaak als gemakkelijker wordt bestempeld, maar ze zijn niet direct "makkelijker" om te besturen.

tipje: pak een grote dikke schaalheli om mee te oefenen in de sim.

pak daarna als stapje moeilijker een 700 maatje, en zo steeds kleiner.

Vroegah vond ik zelf de "3d" heli in de sim ook ontzettend gevoelig, tegen het onvliegbare aan.
en tegenwoordig vind ik diezelfde heli aan de rustige kant..

Frocky,
toevallig was ik enige tijd geleden bij iemand die net met helivliegen op de phoenix simulator was begonnen.
Hij ervaarde hetzelfde als jij en vroeg mij of er iets verkeerd ingesteld was op zijn zender omdat kleine heli's onbestuurbaar leken.
Na controle bleek dit niet zo te zijn, maar gewoon een kwestie van gewenning.

In de praktijk vliegt een kleiner CP heli zeker zenuwachtiger dan een grotere CP heli. de grootste invloed is de massatraagheid van een grotere heli.

Dus gewoon doorgaan, het went vanzelf !

gr
Bas

Ik blijf met het probleem kampen dat phoenix mijn DX6i niet herkend en ik hem als "onbekende zender" moet configureren, daarmee dat ik dacht dat er ergens een foutje geslopen is in de instellingen van de sim in de DX6i. Hoewel de verkoper heeft die ingesteld dus ik veronderstel dat dat wel klopt

Probeer anders toch eens een nieuw model in te stellen zoals je bv in deze video ziet, dan zou je zeker weten dat dat goed is:

Laatst bewerkt door een moderator:
Goede tutorial,

Ik wist niet dat je de handels ook nog moest bewegen om die 125% ook op de andere kant te zetten.

Dus bij mijn echte SR120 heb ik altijd (2weken pas maar toch) 1 kant 100% en de andere kant 125% gehad...

Dank hiervoor.
Groet,
Stan

Back