450 pro v2 mini vbar probleem

Hallo mede modelbouw vliegers.

Ik hen een 450 pro met minivbar hij vliegt supper strak maar bij een goeie harde ticktok slaat me staart weg.

Setup
450 pro
Mini vbar pro
Dfc kop.
520 tail.

Iemand idee of een instelling die ik moet veranderen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Slaat hij echt door, dus wanneer je niets doet dat hij gewoon rond gaat?
Of is het een klein stukje..

Linksom of rechtsom?
in de vbar kun je ergens een precomb instellen. staat deze te hoog, kan hij bij grove dingen een tik wegslaan tegen de torque in..

En hoe doe jij de tic toc?
Vol pitch, vol elevator? Vergeet niet dat er bij de standaar vbar instellingen er 8 graden elevator (dus verschil van 16 graden tussen voorste en achterste blad), en daarnaast nog eens 13 graden pitch..
dus in het ergste geval 21 graden op 1 blad.
Zo'n dwarshangende schuurdeur veroorzaakt wel het een en ander..

@Student

Ja tic toc doe ik nog vol pich en vol elevator ben het aan het leren maar merk wel als ik minder pitch geef dat het wel oke gaat en welke kant haat hij op het gaat meestal zo snel maar dacht rechtsom. En nee niet helemaal rond maar een kwart staat hij weg.

tic toc doe ik nog vol pich en vol elevator
Zorg in ieder geval dat je voldoende toeren op de kop hebt voor dit soort figuren. In de handleiding geven ze 3000rpm of hoger aan op de kop. Alles lager en je staart heeft geen autoriteit en slaat dus weg. Ook gaan tic-tic's eenvoudiger bij een hoger toerental.

En begin met rainbows, ofwel lange tic-toc's en zorg dat je de juiste stick bewegingen onder de knie krijgt. Daarna de rainbow steeds korter maken. Vol pitch en vol elevator is vragen om problemen ;)

@JoopB

Thanks voor de tip wat voor rpm raad jij aan kk heb een ice50 met een 4400 kv hyperion motor. ..:D en ja gelijk heb je eerst Rainbows en dan de rest.

op de kop moet je gewoon stevig aan de hoge kant gaan zitten..
3500 rpm is niet ondenkbaar, er vliegen er zat rond met een hoger toerental.

jouw heli heeft een slant gear (schuine vertanding)?
motortandwiel heeft 12 tandjes, hoofd 121?
In theorie, als je throttle curve op 100% staat, zit je nu gemiddeld op de 4100 toeren op de kop.
heb ik al 15% rendementsverlies meegerekend

Zou zat moeten zijn.
vliegtijden zullen vast onder de 5 minuten liggen?

@Student

Ik heb een hyperion motor met een 12t pinion en standaard maingear. En vlieg nu krap 3 min en dan heb ik niet echt een mega hoge headspeed.

Hoe zit het ook al weer grote pinion langere vliegtijden en is dat juist met een kleinere pinion.

3 minuten, en geen hoge headspeed? dat is gewoon raar...
heb je er al eens met een toerenteller bij gestaan?

voor jouw idee, ik heb zelf een 450 se v2, met een 450 mx motor (3400kv)
ik heb er ook een schuine vertanding in zitten tegenwoordig, met een 12T tandwiel op de motor.
Het hoofdtandwiel heeft 121T ( dus eigenlijk vergelijkbaar met jouw heli, alleen de motor heeft 1000 kv minder)

Ik zit op ongeveer 3500 Rpm op de kop. En ik heb met mijn vliegstijl een vliegtijd van 5 a 6 minuten.
Dus ik vermoed dat jouw headspeed veel hoger ligt dan je zelf denkt..
Of er is iets geks aan de hand.

Qua tandwiel, groter tandwiel = headspeed omhoog.
headspeed omhoog = meer weerstand, meer vermogen nodig om dat vol te houden. Dus meer stroom nodig, dus kortere vliegtijd.

kleiner tandwiel = lagere headspeed = minder vermogen nodig, minder "drag" = meer vliegtijd. Verwacht alleen geen minuten tijdwinst met die motor..
4400 kv is aan de hoge kant voor een 450
Al is het voor 3d vast een erg goede keuze

Ja vindt het zelf ook raar zijn bij ons jongens op ee club die knap staaltje 3d vliegen kennen vliegen en die vliegen al ruim 4min en nog 25% lipo over ik probeer een beetje 3d maar heb na 3, 30 min nog minder als 20 over. Kan het zijn dat een motor erg veel weg zuipt. En ps hoe kan ik nou de rpm meten

Als ik mij niet vergis heeft het normale tandwiel 150 tanden. Dit in combinatie met de 12T motortandwiel en 4400KV motor kom je prima uit. Op hoeveel % heb je in de zender je curve ingesteld? Je moet makkelijk de 3600rpm kunnen halen met deze setup.

Een handig programma om je head speed te controleren is:
MrMel headspeed calculator v3

Persoonlijk is 3 minuten voor een 450 erg kort. Welke lipo's heb je er in en hoe oud zijn deze? En wat is de eindspanning na het vliegen of kan je zien wat je er weer bij laad?

Joop, als het de verse pro is, heeft deze schuine vertanding.
Dan is het hoofdtandwiel 121 tanden

Nee is geen verse pro:D maar een oude v2 versie.
Dat had je inderdaad al aangegeven in je eerste post. Maar hoe staat je curve in de zender ingesteld? En hoeveel pitch heb je op de bladen? 12 graden is meer dan genoeg bij 3300rpm. De Hyperion motor is inderdaad iets zwaarder dan de Align 450MX motor.

Kan zijn dat je te veel pitch en te weinig toeren ingesteld. Even controleren dus ;-)

@joopB

hahahahahah toevallig net gekeken eerst even de ice50 uitgelezen en zag dat ik in idle 2 op 3050 rpm zat deze heb ik gebracht naar 3250 dat kon net ivm melding gov to high.

ook even de pich gemeten deze is 12/12 met een liniare pitch curves.
ik vlieg met de stock bladen align 3G 325g

ook heb ik de 8 graden even nageten ook netjes 8 graden.

gr ronald

Dat had je inderdaad al aangegeven in je eerste post. Maar hoe staat je curve in de zender ingesteld? En hoeveel pitch heb je op de bladen? 12 graden is meer dan genoeg bij 3300rpm. De Hyperion motor is inderdaad iets zwaarder dan de Align 450MX motor.

Kan zijn dat je te veel pitch en te weinig toeren ingesteld. Even controleren dus ;-)

De melding "gov to high" is alleen een melding. Je kan hem gewoon verhogen. Verder is alles in orde en lijkt het er op dat de Hyperion motor gewoon meer verbruikt.

Laat nog even weten of het wegslaan van de staart verbeterd is.

Vamorgen even twee lipos getest en zo far so good wil nog een beetje meer rpm nu 3250 en wil naar 3450. Tic toc ging al een stuk beter geen uitbrekende staart.

:D:D

Dan is gewoon je toerental te laag geweest voor wat je er tegenaan gooit :mrgreen:

toch is dat verbruik wel extreem...

Back