450F outrunner in Trex 450se

• Topicstarter Topicstarter tduc
  • Startdatum Startdatum
T

tduc

Guest
Hallo,

.........Ik heb thans een 450F outrunner brushless motor in mijn trex 450SE geplaatst.
Kocht de motor bij Freakware.de.

Zou een topmotor moeten zijn voor 3 en 4 cell lipo gebruik.
Wordt aldaar los verkocht of in combo met Jazz kontronik regelaar.

Zo, dit laatste deed ik dan gelet mijn meer dan pos ervaring met die Kontronik regelaar.

Zo, motor ingebouwd dus en invliegen. Al snel merkte ik dat de motor onbelast, dus op 0° midstick een krijsend lawaai maakt, wanneer er druk op de motor wordt gezet, dus pitch verdwijnt het, wanneer motor onbelast komt het motorlawaai terug. Betreft een "tjirpend" scherp schurend lawaai. :(

Motor gedemonteerd, doch niks abnormaal bespeuren, lagers lopen OK, merk geen aanschuren in de motor, zeer vreemd dus. Krijg de motor bell er niet af want de uitgaande as is aan het bovenlager iets dikker, dus kan de bell er niet afhalen.

Nu las ik in de motorhandleiding dat hij niet perfekt werkt of zelfs beschadigd bij wordt gebruikt met Hacker of kOntronik regelaars, Freakware verkoopt deze combo toch thans. Zij hebben tot op heden niet geantwoord op mijn klacht email.

Dacht het probleem gevonden te hebben, de motortiming van de outrunner. Jazz Kontronik heeft een automatische timing regeling in de kontroller zitten.

Zo, Laatste nieuwe Align controller 35A controller ingesteld en opnieuw geprobeerd. Probleem met krijsende motor was niet opgelost, noch in de verschillende timing modes van deze regelaar.

Zo, ben teneinde raad nu. Motor draait perfekt wanneer ik hem uit de heli haal en bv in de hand hou.
Heli is perfekt afgesteld, pinion speling, etc.
Align motor erin en heli is geruisloos, dus aan de heli zelf is niks mis.

slechte motor?? Ander probleem??

betreft 450F outrunner, wordt ook verkocht onder JGF450 (Just go fly) en mogelijks 450gt outrunner.

Iemand ervaringen met deze motor.??

tduc

Ik denk dat het gewoon lawaai is wat door de regelaar komt. Sommige motoren maken dan een vreemd geluid.

..........da's het eerste dat ik hiervan hoor.

In ieder geval dan toch geen gezonde sound dat de motor maakt. Toch raar, als ik druk zet, dus pitch up, lawaai weg, motor vrij, dus terug naar 0°, dan "tsirp" de motor alsof een droge scharnier.

Ik merk zoals de meeste echte outrunners dat de motorbell wat op en neer kan gaan. thans alle speling weggewerkt door een busje te draaien dat over de motorshaft schuift en dus tussen pinion en motorhuis-lager komt. Zo geen speling meer en nog steeds dat hinderend motorlawaai.
Ik las op RC groups iets van een vrij gekende elektro heli shop die ook in deze zin van motoren verkocht hetwelk "clones" bleken te zijn en voor geen cent draaienden.
In elk geval is mijn motor geen echte JGF motor want op hun site staat ie ook, doch anders verpakt en andere kleur van draden.
Ik ga terug naar Freakware een email maken en indien zij niet reageren is het een motor die opzij gaat en koop ik geen dergelijk spul meer maar direct topkwaliteit, een NEU 1107/2yH motor. Kost een pak meer, maar als ik nog zo wat "outrunners" probeer kost me uiteindelijk nog meer en zit met rotzooi.

tduc

Ik maak gebruik van dezelfde combinatie (KONTRONIK Jazz 40-6-18 en JGF 450TH) in Governor mode en heb 0,0 problemen.

M.a.w. bij mij werkt het als een tierelier :D

Opm. Heb je de KONTRONIK Jazz setup doorgelopen?

Hallo (maybe),

......ik heb geen 450TH maar een 450F. Een kennis heeft een 400DH in Trex, align motor eruit en 400DH erin, en vliegen zonder problemen.

tja, die Jazz Kontronik regelaar, stond al ingesteld op mijn vorige motor, align 430L.
Het instellen van die regelaar is een kwestie van de gasstand te bepalen, open en dicht stand. Ik zie niet in waarom ik hem nu opnieuw zou moeten instellen.

Eindelijk bericht van Freakware, de online shop waar ik hem kocht, eens benieuwd wat zij te vertellen hebben.

tduc

Terugsturen die motor, ik gebruik de JGF 450F al heel lang in de 450 (met de Jazz) en het is absoluut mijn favoriete motor.
De Align 430, de JGF 450TH, Medusa 28-32-3400 liggen allemaal op de plank omdat ze minder presteren dan deze.

ik heb een orginele jgf 450th (blauw) met castlecreations 35 regelaar en die krijst van af het begin een beer van een motor
heb nu zijn grotere broer der in de rex staan 500th 11tands tandwiel buiten vlieg ik 4s 2200 ma aplus
binnen 3s 2100 litestorm
dit kan ook met 450th die is ietsje minder sterk prima motor

gr lex

Hoi Jeroen,

.......Ik mag hem van Freakware Duitsland terugsturen, ze gaan hem herstellen of vervangen door een nieuwe. Het zal wel het laatste worden want ik zou niet weten wat je aan die motor kan vervangen, trouwens als ik de motor stevig bij de draden pak en opspin, dan draait-zoomt hij als de besten, niks aan te horen.

Vanaf ie in de heli zit laat hij zich horen bij onbelaste toestand, vanaf ik druk dus pitch zet stopt het lawaai. Is echt opvallend hinderlijk lawaai, je wacht eigenlijk elk momment dat ie stuk gaat draaien.

bemerk ook geen metaal resten of slijpsel in de motor, zeer raar dus.
Ik had eigenlijk 2 van deze motoren besteld, één voor mezelf en de ander voor een vriend. Op vraag van mijn vriend mag ik deze avond zijn motor eens inbouwen, benieuwd wat het gaat worden.

........of zou je toch bij elke motorverandering die Jazz kontronik opnieuw moet instellen, doorlopen???

tduc

lexje zei:
ik heb een orginele jgf 450th (blauw) met castlecreations 35 regelaar en die krijst van af het begin een beer van een motor
heb nu zijn grotere broer der in de rex staan 500th 11tands tandwiel buiten vlieg ik 4s 2200 ma aplus
binnen 3s 2100 litestorm
dit kan ook met 450th die is ietsje minder sterk prima motor

gr lex

Hoi Lex,

Kijk eens op die JGF usa site, hier staat duidelijk vermeld dacht ik dat de motor niet samengaat met die Phoenix cc controllers.

Ik denk ook dat het de lagers zijn. Anders loopt hij ook te krijsen onbelast, en dat is niet zo. Zodra de as belast wordt, gaat hij krijsen. Het meest waarschijnlijke is dat er vanaf de produktie een slechte lager in is gezet.

lex,

......lagers, daar dacht ik ook aan, doch dan moet hij het zeker hebben wanneer er druk op de motor komt.

Ik denk dat het probleem tussen de lager twee lagers zit in het motorhuis. Aldaar loopt de shaft naar het onderste lager, ik vermoed dat de shaft tussen de twee lagers door het alu huis loopt en daar aanschuurt. Ik weet het niet want krijg de bell er niet af.

ga dadelijk de gelijktijdig bestelde 450F van mijn vriend eens inbouwen en eens zien wat dit gaat geven. In elk geval, ik vlieg niet met een krijsende motor, daar is mijn 450se te duur voor geweest.

Ik merk dat zoals de meeste outrunners de motorbell wat op en neer kan gaan. Hierdoor kan de motorshaft in de binnenkant van de lagers wat op en neer gaan, wat bij mij een droog schurend lawaai maakt. Door het afwijkend gedrag van de Kontronik regelaar kan de motor in bepaalde gasstanden gaan kloppen, detoneren dus, weg van zijn timing draaien en beginnen daveren, waardoor de motorbell dus op neer gaat, maar dan op superhoge toerentallen zodat het schurend piepend lawaai dat ik statisch waarneem met motor in de hand, hoogfrequent wordt.

Dus ga dadelijk 450F "2" inbouwen, indien gelijkaardig probleem, motors terug en wil ze nooit meer.

tduc

tduc zei:
lex,

......lagers, daar dacht ik ook aan, doch dan moet hij het zeker hebben wanneer er druk op de motor komt.

Ik denk dat het probleem tussen de lager twee lagers zit in het motorhuis. Aldaar loopt de shaft naar het onderste lager, ik vermoed dat de shaft tussen de twee lagers door het alu huis loopt en daar aanschuurt. Ik weet het niet want krijg de bell er niet af.

ga dadelijk de gelijktijdig bestelde 450F van mijn vriend eens inbouwen en eens zien wat dit gaat geven. In elk geval, ik vlieg niet met een krijsende motor, daar is mijn 450se te duur voor geweest.

Ik merk dat zoals de meeste outrunners de motorbell wat op en neer kan gaan. Hierdoor kan de motorshaft in de binnenkant van de lagers wat op en neer gaan, wat bij mij een droog schurend lawaai maakt. Door het afwijkend gedrag van de Kontronik regelaar kan de motor in bepaalde gasstanden gaan kloppen, detoneren dus, weg van zijn timing draaien en beginnen daveren, waardoor de motorbell dus op neer gaat, maar dan op superhoge toerentallen zodat het schurend piepend lawaai dat ik statisch waarneem met motor in de hand, hoogfrequent wordt.

Dus ga dadelijk 450F "2" inbouwen, indien gelijkaardig probleem, motors terug en wil ze nooit meer.

tduc
zit wel wat in wat je zegt
ik heb die van mij opgesloten met een busje tussen het tandwiel en het lager dus kan die nergens heen
succes met motor 2
lex

Back