450S met Gaui GU-365

Discussie in 'Flybarless' gestart door dutchhelipilot, 22 jan 2009.

  1. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Het moest er van komen, kijken hoe dat vliegt flybarless, ik wilde het nog niet doen op mijn eigen heli dus heb ik gekozen om het zo goedkoop mogelijk te doen dus op een Trex 450S GF .

    Ik ga geen bouwverslag maken want er is vaak genoeg gesproken hoe een 450 in elkaar gaat :p

    Bouwen van de kop is ook erg makelijk, ik heb gekozen voor de complete ombouw van Gaui op een 450 S

    De setup:

    Gaui GU-365 ook voor de staart
    3 * Savox SH-0254 op de swash
    1 * Savox SH-0253 op de staart
    Stock 450 X motor met Align 35X regelaar.
    Futaba F617 2,4 GHz ontvanger

    Voordeel van deze setup is dat alles tegen 6V kan.
    Ik kan gebruik maken van de digitale mode van de GU-365

    [​IMG]

    [​IMG]

    De kop is eigenlijk heel makelijk, 5 linkjes, 3 tussen de swash en de servo's hiervoor heb ik de standaard maten gehouden volgens de Align handleiding en daarna de swash recht gezet.
    De linkjes naar de bladhouders zijn de linkjes die normaal van de swash naar de Bell Hiller mixer gaan. Ze zijn alleen een klein stukje langer.

    [​IMG]

    Zet met de stiks in het midden de bladhouders op 0 graden, dit is alleen lastig want je mist de flybar als referentie, want ik heb gedaan is hem op het aanrecht gezet en de tegels als referentie gebruikt. (op de foto heb ik een achtergrond gebruikt om de foto duidelijk te laten zijn.

    [​IMG]

    Met een swash mix van 40% heb ik nu precies + en - 11 graden :p

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De electonica moet je plakken met de bijgeleverde tape onder de hoofdas maar dat is bij een Trex 450 geen probleem. Waar je wel voor moet zorgen is dat je de draden niet te vast zet, en dat de gyro's mogelijk beinvloed. Ook niet vastzetten met een extra bindband of klitteband.

    [​IMG]

    De draden gaan op volgorde (tenminste bij futaba, bij spectrum of JR/Graupner gaat dit niet op) in de ontvanger.

    Voor je gaat vliegen moet je niet 1 maar drie gyro controleren en eventueel ompolen, dit doe je met de switchjes op de box.



    De maiden video (let vooral op het commentaar :wink: ).

    De (eerste) conclusie:

    Het vliegt anders, je moet blijven sturen in een bocht want de gyro willen de heli weer recht leggen.
    Ik heb het binnen geprobeerd maar de volgende vlucht is buiten (dus wachten op beter weer), want door het andere stuur gedrag wil ik met meer ruimte proberen.
    Hoover is minder stabiel maar niet echt lastig.
    Staart gyro houdt hem goed maar kan daar eigenlijk nog weinig van zeggen.

    Wordt vervolgt

    gr Remco
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. dobje

    dobje

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lochem
    Hij doet het :D
     
  3. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ik vind de staart erg sompig uit zien.
    absoluut niet strak.
    Maar dat kan ook aan de servo liggen. Zit er een goeie in?
     
  4. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    De staart houdt hem zeg ik ook, de heli is nog lang niet goed, wat je op de video ziet is de eerste vlucht waarbij alles in basis af is gesteld.
    Ik denk dat de gain van de gyro nog een heel eind anders kunnen alles staat nu op 1/3 zoals aangegeven in de handleiding dus ook de gain van de gyro deze staat op 35% en ik denk dat hij een heel eind hoger mag.

    Er moet nog een heleboel gebeuren maar dat wil ik buiten doen, met meer ruimte. Omdat het anders stuurt wil ik de ruimte hebben om uit te kunnen breken.

    De servo is prima.

    Dit zijn de specs:

    Dimension (mm): 22.8*12*25.4
    Weight(g): 13.6
    Speed @ 6.0V:0.09 sec/60°
    Torque @ 6.0V : 2.2/30.5 kg-cm/oz-in
    Bearing : 1BB

    gr Remco
     
  5. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Die servo specs zeggen niet (s) alles, Graag het merk er bij vermelden. Zoals ik al vaker heb geopperd op het forum is ook vooral precisie belangrijk en zeker bij servo's die door gyro's worden aangestuurd, in dit geval geldt dit dus voor alle servo's!
    Dus graag het merk er bij.

    Dan het gevoel wat je hebt bij het sturen, dat spoort niet met een "echt" flybarless systeem. Een normale flybar heeft namelijk de neiging recht te komen na een stick input (door het statische pendulum effect). Echter een flybarless systeem heeft absoluut geen "vlakkende" eigenschappen. Jij stuurt namelijk een keer de heli in een bepaalde hoek, als je daarna niet meer stuurt proberen de gyro actief de heli in deze stand te houden. Sommige systemen kan je meer naar een flybar gevoel instellen, (verschillende modi in Vbar classic/ultra) maar dan zou het dus gelijk aan een flybar moeten vliegen en zeker niet een sterker neutraliserend effect moeten hebben zoals je nu ervaart.

    Dus of je gevoel klopt niet, maar dat lijkt me sterk. Of het systeem is niet goed/of nog niet goed.

    Greetz,

    Michiel.
     
  6. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Ben er ook van overtuigt dat hij veel beter kan vliegen, vandaar dat ik ook heb gezegt wordt vervolgt, ik kan niet wachten om beter weer.

    gr Remco
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Leuk dat je ook dit systeem probeert !, (ik zie het nu pas :hammer:)

    Ik heb gisteren nog even buiten gevlogen, ik herken in het filmpje meteen het vlieggedrag waar ik ook mee zit te kampen, de heli is niet stabiel in de hoover te krijgen en wil steeds nerveus uitbreken.
    Ga je ermee scheuren, werkt het allemaal prima.
    Bij mij is de staart ook wat zompig, maar kan hem nog wel beter krijgen denk ik. Je gas functie kun je trouwens best direkt op de ontvanger aansluiten.

    Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen buiten !!
     
  8. Janheinen

    Janheinen

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Assen
    Gaui

    Hallo Remco,
    Inmiddels vlieg ik zo.n 20 jaar heli. Ik ben een matige vlieger dus alleen rondjes. Ik heb in een Logo 10 zo,n Gaui ingebouwd om te kijken of het voor mij voordelen geeft. Dus niet!!Hij heeft heading lock ook op de tuimelschijf servo,s en dat ben ik niet gewend. Dus de eerste crash is reeds een feit. Ik heb niks kunnen vinden over uitschakelen van deze tuimelschijf heading lock functie Wat is jouw ervaring? Gr Jan

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina