4G3 brushless tail

Beste iedereen!

Mijn naam is Chris en ik vlieg sinds eind vorig jaar helikopters; niet al te goed, maar hey - ik probeer wel heel hard ;-)

Een bekende van een ander Nederlands RC-forum vertelde me dat jullie de ultieme groep experts zijn voor alles wat 4G3 is en wellicht kunnen jullie me verder helpen. Aangezien ik al een tijdje met dit probleem zit wil ik dan ook zeker een poging wagen ;-)

Ik heb dus een aantal weken geleden de volgende onderdelen besteld:

- brushless ESC:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idproduct=7184

- brushless 2g motortje:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...trunner_7700kv

De vraag is nu: hoe en in welke volgorde moeten de onderdelen aan elkaar worden gesoldeerd en waar moet ik nog op letten? Ik ben niet al te technisch, vandaar dat het zonder hulp niet echt opschiet. Maar ik leer graag erbij. Waar mijn twijfels beginnen: het stekkertje dat in de 4in1 gaat heeft 3 i.p.v. 2 polen (van het stekkertje van de originele brushed tail). Dus zwart, rood en wit. Ik neem aan dat dit ook met de brushless 2g te maken heeft, aangezien deze ook 3 kabeltjes heeft. Wat denken jullie? Om eerlijk te zijn snap ik gewoon niet wat precies waar hoort... :confused: :(

Hier een foto van de onderdelen en mijn heli. Wellicht heeft iemand zin om op de foto wat streepjes/aantekeningen te zetten van wat precies waar hoort?

4g3Aklein.jpg

Jullie alvast duizend keer dank; zelf kom ik er gewoon niet uit!

zoals ik in de PM zei, ik denk niet dat het met die ESC gaat lukken.
Wil je de standaard walkera zender gebruiken dan zul je het standaard staart signaal om moeten zetten naar een brushless signaal voor de nieuwe staart. Dan kan voor zover ik weet alleen maar met een Flea ESC, en die is gelijk 3 keer zo duur als die jij nu hebt.

http://www.chinesejade.com/walkera4G3BLMotorEsc.htm

Hoi Styreta :-)

Volgens mij kan het wel hoor, in de product reviews schrijft menigeen over het succesvol gebruik van de ESC. Ik wil het in ieder geval hebben geprobeerd.
Als dit niet werkt zal ik zeker niet de Flea van Terence kopen, veeeel te duur. Dan wacht ik liever nog iets langer op de officiele Walkera brushless tail kit die binnenkort uitkomt. En wie weet heeft iemand wel een leuk idee hiervoor..

In ieder geval bedankt voor je berichtje kerel!

Hoi jongens........
nou wil ik zeker niet bijdehand gaan doen of snugger proberen over te komen, maar ik heb op RCGroups gelezen dat die Walkera HM4#3B en HM4G3 die straks uitkomen met Brushless staart motor zijn voorzien van een 2grams motor.(fabrieksaf dus)
Nu schijnt dat daar niet al te beste lagers inzitten en dat die 2 grams motoren eigenlijk net te underpowered zijn.
Die 2.9 grams Brushless is dus wel beter.(maar is een upgrade versie)
Nu weet ik dus niet welke 2 grams Brushless motor jij hebt Chris, maar ik zet er wel twijfels bij.
Hoop dat je er niet al teveel zinloze tijd/energie en centen insteekt.
Wens je wel sukses toe.
Mocht je ooit het moment gaan beleven dat je HM4G3 een rete strakke staart heeft, (zelfs bij een flinke punch out) dan kom ik graag een keer kijken hoe dat er dan uitziet.
Vr Gr Erwin

Ik zou gewoon even op RC Groups koekeloeren, pagina's vol. Lees je niet even in een avond weg.
Heb in ieder geval een beginnetje voor je gemaakt in deze thread:
RC Groups - View Single Post - Submicro Walkera 4#3 FP - >> BRUSHLESS CONVERSIONS. Iemand heeft zijn 4#3B met exact die brushless motor omgebouwd. Hij gebruikt alleen wel een Flea.

Als ik wat specifiekers kan vinden voor je plaats ik dat wel weer hier. Heb er zelf ook baat bij, die 2 gr. brushless lijkt me ook wel wat voor in m'n 4G3.

Oké, heb wat verder gezocht:
zelf wilde ik de 1 gr. 3A ESC gebruiken voor de hoofdmotor zoals jij het daar hebt liggen.. Voor de 4#3(B) wist ik al dat zoiets kon.. Hoeveel ampere de 4G3 trekt weet ik niet. Als je dat zou kunnen meten bij volgas, weet je in ieder geval dat áls die 3A ESC van je niet werkt voor de staart, dat je die voor je hoofdmotor kunt gebruiken.
Verder kun je een PWM/PPM omzetter gebruiken om wel die brushless ESC te gebruiken. Wowhobbies heeft die voor 18$.

Een schema'tje hier:
Attachment browser: 4G3 BL tail connections.jpg - RC Groups

Hier is specifieke post waarin staat dat de 2gr. BL met dat snelheidsregelaartje die jij hebt wel werkt.
RC Groups - View Single Post - The 4g3 Bl /Mods and setup threadThread

Hopelijk kom je zo wat verder;)

Kerel, duizend keer dank! Ik zal ook verder graven en kijken of ik meer kan ontdekken, maar dit is een goed begin (beter dan alles wat ik heb kunnen ontdekken).

Groetjes,

Chris

Hij heeft een losse mini gyro gebruikt en dus niet de gyro in de walkera 4 in 1.
Dan heb je inderdaad geen Flea ESC nodig om het brushed signal van de standaard RX om te zetten naar een brushless signaal, want de nieuwe gyro stuurt hem aan.
Hij heeft trouwens nog een 2605, niet eens de walkera brushless motor, ESC en de nieuwe ontvanger.

Je zit dus nog vast aan een Flea ESC, of wachten op de nieuwe 4G3 ontvanger die straks uitkomt voor de versie van walkera die standaard dubbel brushless is.

Denk dat de moeite en de extra electronica die je nog nodig hebt de moeite niet is vergeleken met het aanschaffen van een Flea ESC of wachten op de walkera ontvanger, ESC en staart motor.

IIG, succes :D

Hij heeft een losse mini gyro gebruikt en dus niet de gyro in de walkera 4 in 1.
Dan heb je inderdaad geen Flea ESC nodig om het brushed signal van de standaard RX om te zetten naar een brushless signaal, want de nieuwe gyro stuurt hem aan.
Hij heeft trouwens nog een 2605, niet eens de walkera brushless motor, ESC en de nieuwe ontvanger.

Je zit dus nog vast aan een Flea ESC, of wachten op de nieuwe 4G3 ontvanger die straks uitkomt voor de versie van walkera die standaard dubbel brushless is.

Denk dat de moeite en de extra electronica die je nog nodig hebt de moeite niet is vergeleken met het aanschaffen van een Flea ESC of wachten op de walkera ontvanger, ESC en staart motor.

IIG, succes :D

Daarom had ik het over de converter die te koop is bij wowhobbies, die zet het signaal om. In die zogenaamde "flea" esc zit dat al ingebouwd.
Het was mij overigens opgevallen dat hij "separates" gebruikt. 300 pagina's is nogal veel om even door te kijken. Het doel was hier alleen dat die motor/ esc combinatie wel voldoende presteert voor deze helicopter.

Chris, als je overigens de converter koopt, neem dan wel de high speed versie voor je staartmotor. Dan werkt het gewoon.

Hey mensen,

Bedankt voor de info! Was idd al 't overleggen of ik niet gewoon op de brushless speed controller van Walkera wacht. 2g motortjes heb ik al... en het lijkt me minder werk. Mijn laatste poging tot converteren heeft me de ontvanger gekost (was ook stom, dacht het zonder meer info te kunnen, lekker niet hehe).

Maar wat zeg je me nou, ik moet dus WEER een nieuwe ontvanger kopen als ik de Walkera-oplossing wil gebruiken? Ik heb vandaag pas nieuwe RX2605A binnen (die dus ook standaard met de brushless main motor-versie van de 4G3 wordt geleverd). Had ik beter kunnen wachten?!?

ARGH ffs!

Haha daaamn... ik hoop het! Anders toch weer EUR 32,- weggegooid... of ja... zo erg ook weer niet, maar dan had ik net zo goed kunnen wachten. Bedankt in ieder geval.
Ben trouwens benieuwd hoe mijn 2g motorjes gaan presteren, ik hoorde verhalen dat de tail motoren van Walkera niet zo denderend zijn.. maar goed, er wordt veel verteld, eens afwachten hoe mensen erop gaan reageren.

Styreta, hoe bevalt je brushless conversie? Nog steeds veel fun mee? Ziet er schitterend uit en ben stiekem beeeetje jaloers :cool:

Ik weet zeker dat je met een converter die brushless staartmotor met een avond aan de gang krijgt en dat je dan ook tevreden bent. De 2 grams motor van Hobby City is overigens anders dan die Walkera gaat meeleveren. Lagers van Walkera's motor schijnen niet veel te presteren.
Mocht je het toch niet zien zitten wil ik wel je snelheidsregelaar overnemen.

Hey kerel!

Ja, ik denk dat ik het even hierbij belaat en op de Walkera-set wacht!
Die brushless ESC mag je wel overnemen als je wilt :-) Stuur maar PM ofzo

Styreta, hoe bevalt je brushless conversie? Nog steeds veel fun mee? Ziet er schitterend uit en ben stiekem beeeetje jaloers :cool:

stukken beter dan de brushed staart. Veel meer vermogen en kracht om hem recht te houden. Op regenachtige zondagmiddagen probeer ik hem wat af te stellen, wat hij vlieg wel als "a bat out of hell".

For those interested: HM-4G3-Z-43 Tail Speed Controller [ HM-4G3-Z-43 ] - Helipal.com, RC Helicopter, Mini helicopter, Micro helicopter, HM-4G3-Z-43 HM-4G3-Z-43 Tail Speed Controller, Walkera helicopter, walkera parts, walkera accessories, walkera, Esky helicopter, esky p :-)

Net meteen eentje besteld. Tail wire & tail holder krijg je daar ook, alles bij elkaar voor een fractie van de prijs die je bij Terrence voor de Flea en al moet betalen (en waarmee je zelf nog moet gaan knutselen). Hij zal binnenkort wel flink omlaag moeten met zijn prijzen...

P.S.: Dit is zeker niet kleinerend bedoeld, ik weet dat mensen meer dan blij zijn met de Flea, de komende maanden moet dan ook nog blijken hoe de brushless speed controller van Walkera op lange termijn presteert; het verschil in kosten/tijd is echter vrij groot.

inderdaad, ziet er goed uit. Ben benieuwd hoe de verschillen zijn, als die er wel zijn.
Moet wel weer een stekkertje aan de brushless motor draadjes zetten zie ik.

Tsja dat draadje zou je ook aan andere motors kunnen hangen denk ik.
Ging mij er meer om dat de walkere 2g brushless van niet al te goeie kwaliteit schijnt te zijn, dus of je ook een 2,9g etc van andere merken er makkelijk aan kunt hangen.

Back