4G3 goede opvolger voor lama 2

• Topicstarter Topicstarter marcelca
  • Startdatum Startdatum
M

marcelca

Guest
Hallo

heb nu een tijdje een walkera lama 2 en vind het vliegen ermee helemaal te gek, lekker binnen en begin een aardig goed door te krijgen...

Nu was toevallig mijn ontvanger stuk dus heb even zonder heli gezeten, dit wil ik dus niet meer en wil dus volgende maand een heli erbij kopen, nu twijfel ik of ik nog een lama 2 erbij koop of iets meer uitdagenders..

mijn oog was hierop gevallen

Walkera HM 4G3 Helicopter (2.4G Edition) Combo Pack [ HM-4G3 ]

het handige is opzich dat die dezelfde lipo`s gebruikt als de lama 2 dus kan uitwisselen

vraag me alleen af hoe moeilijk deze zal zijn en is die in een beperkte ruimte ook te vliegen

wie kan me raad geven

Walkera 4G3 is een fixed pitch heli die minder stabiliteit zal hebben dan je lama, maar die beter te besturen is. De lama wilt het liefste op 1 plek blijven hangen, de 4G3 zal je juist moeten besturen om hem op 1 plek te laten hangen.
Het is een echte indoorhelicopter waarmee je goed rond kunt vliegen.
Neem dan wel de versie met alu head en brushless motor, omdat de head beter in elkaar zit en de brushless motor praktisch geen slijtage kent, behalve de kogellagers.

succes

Bas

Hoi Bas,

Weet je't zeker dat de 4G3 een fixed pich is? Niet in de war met je pas verkochte 4#3B? ;-)

Groet,

Danny

Klopt, 4G3 is idd collective pitch. Bas weet dat wel maar heeft zich wss vergist.

Persoonlijk zou ik als opvolger eerder de 4#3 aanraden, zoals Bas zegt met metal en brushless upgrade. De 4G3 vliegt iets leuker, maar is toch een stuk crashgevoeliger dan de 4#3. Bij die laatste moet je al echt moeite doen om iets kapot te krijgen. Vind ik persoonlijk een goeie overgang van caoxiaal naar tailrotor. Ook dezelfde lipootjes.

als ik het zo lees is dus de overstap van coaxiaal naar CP te groot en is fixed pitch aan te raden

dit is , begrijp ik, moeilijker als coaxiaal en makkelijker als CP

kan iemand me ook uitleggen wat het grootste verschil is kwa bedienen van een CP of een fixed pitch en na hoeveel tijd is bevoorbeeld deze overstap aan te raden, mijn vrouw krijgt een hartverzakking als ik over een half jaar over nog een nieuwe helikopter begin denk ik.

je hebt bij CP 2 kanalen meer maar je hebt toch maar 4 kanalen op je knuppels zitten, wat bedien je dan nog meer en waar bedien je die dan op de zender...

Die kanalen extra zijn gemixte kanalen voor je pitch, en een kanaal voor het omzetten van de modus van je gyro. Voor pitch, die wordt automatisch gemixt door je zender, en de gyro modus is een flip switch (geen id of de 4G3 dit heeft)

volgens mij komt het er in "nijntjes taal" op neer dat;

FP : de hoeveelheid "lift" bepaal je door het toerental van de motor, meer toeren, meer lift.

CP : de hoeveelheid "lift" bepaal je mbv. de hoek (pitch) van de bladen bij een constant toerental.

Een 4G3 is in mijn optiek leuk als je reeds ervaring hebt met een "grotere" CP (450 serie oid.) en binnen aan de slag wil.

Zelf ben ik begonnen met een lama V4 en heb daarna een 4#3b erbij gekocht, vliegt prima binnen!

ik denk dat als ik het zo lees een 4#3B een goede keus is......

ik las iets over brushless motortjes, kan je die ook los ergens bestellen en hoe lang gaan normale motortjes ongeveer mee

CP : de hoeveelheid "lift" bepaal je mbv. de hoek (pitch) van de bladen bij een constant toerental.

Yep, je uitleg klopt in een notendop, enkel is er nog wel degelijk aansturing van de motor waardoor het motorregime aangepast wordt afhankelijk van de belasting (meer pitch is meer belasting), dat gebeurt ofwel door een curve te programmeren ofwel door een governor.

Je gebruikt ook een kanaal om de gain van je gyro te bepalen.

Maar aan topic starter, baseer je niet enkel op mijn mening. De 4G3 vliegt niet moeilijker dan de 4#3, integendeel, maar hij draait met een veel hogere headspeed, en de blades zijn wat gevoeliger. Raak je iets, veel kans dat de blades eraan gaan, en de asjes maken dan ook wel wat mee, allez, het typische probleem van de complexere kop van een CP-heli : er zit meer in, dus er gaat ook meer kapot....

Yep, je uitleg klopt in een notendop, enkel is er nog wel degelijk aansturing van de motor waardoor het motorregime aangepast wordt afhankelijk van de belasting (meer pitch is meer belasting), dat gebeurt ofwel door een curve te programmeren ofwel door een governor.

Je gebruikt ook een kanaal om de gain van je gyro te bepalen.

Maar aan topic starter, baseer je niet enkel op mijn mening. De 4G3 vliegt niet moeilijker dan de 4#3, integendeel, maar hij draait met een veel hogere headspeed, en de blades zijn wat gevoeliger. Raak je iets, veel kans dat de blades eraan gaan, en de asjes maken dan ook wel wat mee, allez, het typische probleem van de complexere kop van een CP-heli : er zit meer in, dus er gaat ook meer kapot....

Ok

grappig ik dacht na de uitleg van diverse forumleden dat een CP heli altijd moeilijker is als een FP heli...

maar ik begrijp dat het vooral veel scheelt in crashes dat je bij een FP minder sloopt, in mijn geval misschien wel handig, had in het begin nog wel is een crash...

Mijn lama 2 crash ik eigenlijk niet meer ( tenminste niet hard ) aldoende leert men zullen we maar zeggen, ik crash af en toe nog wel is zacht als ik een snelle ronde in de huiskamer vlieg, dan vind ik het moeiijk om een weer helemaal stil te krijgen, heeft dan de neiging om rond te gaan draaien ( niet om zijn as ) maar in een grote cirkel..

het tegensturen hiervan krijg ik wel steeds beter door maar het lukt nog niet altijd

Toiletbowl effect heet dat toch.. monteer eens een nieuwe binnenas grote kans dat het weg is (ik heb het zelf ook al 2x gehad en na monteren van nieuwe binnen as, waar de bovenste rotors aan vast zitten was hij weer keurig stil te krijgen na een snel rondje!) Ik heb nu zelfs wat asjes in voorraad!

Laatst bewerkt:
als je de servo uitslag op de 4g3 uber laag zet is hij ook zo mak als een lammetje. Alleen de staartmotor houd hem niet zo lekker als je hem op zn donder geeft. Vandaar dat ik een brushless staartsetje heb besteld.

Maar ik denk best dat je de 4#3b kunt overslaan als je gewoon via de Dip switches en de V1 / V2 knoppen op de Zender de pitch uitslagen heel laag zet.

Back