Rick NL
PH-SAM
Vandaag eindelijk mijn Graupner Discus gevlogen.
De bouwdoor heb ik in 1995 gekocht bij Schamrock in een aanbieding en hij was nu al klaar!
Eerst heb ik getwijfelt of ik de vleugel zou glassen en lakken of toch maar foliën.
Voor het laatste gekozen, in eerste instantie ging het foliën makkelijker dan ik dacht. Ik deed het tijdens de regenuren die we vorig jaar in Oostenrijk hadden, en die tijd was genoeg.
Toch kreeg (krijg) ik steeds weer blazen in de folie, ik blijf er moeite mee hebben.
Na het samen bouwen bleek dat ik één van de 14 x 2 mm vleugel pennen er toch 1.5 mm te laag had ingelijmd. De V-stelling klopte maar de instelhoek van de linker vleugel niet.
Door de vleugel pen te verwarmen kon ik hem 0.5 mm verplaatsen ten koste van wat bruine plekken, maar goede epoxy (UHU Plus) wordt eerst even wat zachter bij verwarming maar dan harder en zit echt muurvast.
De pen loshalen ging helemaal niet meer. Toen heb ik aan de bovenzijde een stripje van 2 x 1 mm Aluminium gelijmd, weer met UHU Plus, en daarna over het buitenste deel de pen dunner geslepen tot ik weer op de 14 mm kwam.
Alleen bij de wortel heb ik de pen taps gehouden om daar de sterkte te handhaven.
Van het kunststof binnendeel in de romp heb ik aan de onderzijde taps weer wat kunststof weg gevijld zodat de pen weer past.
Door deze methode blijft de pen op het meest belastte deel toch zijn sterkte behouden.
Hier de Discus op het startkarretje.
Het toestel weegt totaal vliegklaar 4450 gram, dit met een 6S2P 4400 mAh accu pakket een Turnigy SK3 5055-320Kv motor en 17 x 10 prop in een Freudentahler 50 mm verstezt spinner.
Het startkarretje voldeed nog niet omdat het model er te snel afsprong op een hobbeltje in het gras. Waarschijnlijk moet de tegenhouder aan de voorlijst veel hoger worden.
Mijn vrouw heeft van een pop die de kleinkinderen ter beschikking stelden een jasje en pet gemaakt.
Na de mislukte poging met het karretje een handstart geprobeert waarbij de eerste niet goed ging, maar wel schadevrij was.
De tweede start was OK, de Discus steeg in de wind onder ongeveer 45 graden weg en vloog goed.
Verschillende stijgvluchten gemaakt met wat thermiek, 43 min 53 sec op 1864 mAh van de beschikbare 4400 mAh is niet slecht voor een begin.
Stijgsnelheid ongeveer 10 m/s, daalsnelheid mogelijk 0,6 = 0.75 m/s, maar daarvoor moet ik eens wat gericht zuinig vliegen.
Hierna zonder naladen nog een vlucht gemaakt met heel veel sturen omdat ik optijd terug moest. Met nog eens 23 min. kan ik geen slecht gevoel hebben over de prestaties.
Of het qua vlieggedrag echt "mijn" model wordt kan ik nog niet zeggen.
Rick
De bouwdoor heb ik in 1995 gekocht bij Schamrock in een aanbieding en hij was nu al klaar!
Eerst heb ik getwijfelt of ik de vleugel zou glassen en lakken of toch maar foliën.
Voor het laatste gekozen, in eerste instantie ging het foliën makkelijker dan ik dacht. Ik deed het tijdens de regenuren die we vorig jaar in Oostenrijk hadden, en die tijd was genoeg.
Toch kreeg (krijg) ik steeds weer blazen in de folie, ik blijf er moeite mee hebben.
Na het samen bouwen bleek dat ik één van de 14 x 2 mm vleugel pennen er toch 1.5 mm te laag had ingelijmd. De V-stelling klopte maar de instelhoek van de linker vleugel niet.
Door de vleugel pen te verwarmen kon ik hem 0.5 mm verplaatsen ten koste van wat bruine plekken, maar goede epoxy (UHU Plus) wordt eerst even wat zachter bij verwarming maar dan harder en zit echt muurvast.
De pen loshalen ging helemaal niet meer. Toen heb ik aan de bovenzijde een stripje van 2 x 1 mm Aluminium gelijmd, weer met UHU Plus, en daarna over het buitenste deel de pen dunner geslepen tot ik weer op de 14 mm kwam.
Alleen bij de wortel heb ik de pen taps gehouden om daar de sterkte te handhaven.
Van het kunststof binnendeel in de romp heb ik aan de onderzijde taps weer wat kunststof weg gevijld zodat de pen weer past.
Door deze methode blijft de pen op het meest belastte deel toch zijn sterkte behouden.
Hier de Discus op het startkarretje.
Het toestel weegt totaal vliegklaar 4450 gram, dit met een 6S2P 4400 mAh accu pakket een Turnigy SK3 5055-320Kv motor en 17 x 10 prop in een Freudentahler 50 mm verstezt spinner.
Het startkarretje voldeed nog niet omdat het model er te snel afsprong op een hobbeltje in het gras. Waarschijnlijk moet de tegenhouder aan de voorlijst veel hoger worden.
Mijn vrouw heeft van een pop die de kleinkinderen ter beschikking stelden een jasje en pet gemaakt.
Na de mislukte poging met het karretje een handstart geprobeert waarbij de eerste niet goed ging, maar wel schadevrij was.
De tweede start was OK, de Discus steeg in de wind onder ongeveer 45 graden weg en vloog goed.
Verschillende stijgvluchten gemaakt met wat thermiek, 43 min 53 sec op 1864 mAh van de beschikbare 4400 mAh is niet slecht voor een begin.
Stijgsnelheid ongeveer 10 m/s, daalsnelheid mogelijk 0,6 = 0.75 m/s, maar daarvoor moet ik eens wat gericht zuinig vliegen.
Hierna zonder naladen nog een vlucht gemaakt met heel veel sturen omdat ik optijd terug moest. Met nog eens 23 min. kan ik geen slecht gevoel hebben over de prestaties.
Of het qua vlieggedrag echt "mijn" model wordt kan ik nog niet zeggen.
Rick
Laatst bewerkt door een moderator: