4s 3300 35-70c nanotech in edf ..toch warm en wat bol

Ik gebruik in mijn habu van parkzone een 4s 3300 35-70c lipo.....toch na de vlucht is de accu wat warm en zijn de lipos iets gebolt....ook al is het pakket nog 28% vol.
Mwt mijn amperemeter is bij volgas de max ampere 39 ampere.
In theorie zou ik dus wel een drie minuten volgas moeten kunnen vliegen.
Deze lipos moeten het toch makkelijk kunnen trekken volgens de specs?

Volgens de specs zou die lipo die belasting fluitend aan moeten kunnen.
In theorie; trek je met 39A; 39 : 60 = 0,65 Ah per minuut. Met een capaciteit van 3300 mAh (= 3,3 Ah) kun je dan 3,3 : 0,65 = 5 minuten vol gas vliegen. Maar je moet rekening houden dat er minimaal een 20% in je accu blijft. Dus 3,3 -20% = 2,64 Ah nuttige capaciteit = 2,64 : 0,65 = 4 minuten vol gas capaciteit.

Dat je lipo daarbij "iets" warm wordt is (zeker bij de huidige hoge temperaturen) niet heel vreemd en hoeft nog geen probleem te zijn. Als de accu "loeiheet"wordt is dat een ander verhaal. Hele hoge temperaturen (> 55 a 60 graden) slopen je lipo vrij rap.
Dat de lipo iets opbolt is echter nooit een goed teken. Hoeft niet door de belasting te komen maar kan vooral komen door een keer te ver leeg vliegen van de lipo of lang in opslag liggen (in bijna geheel ontladen of geheel geladen toestand) Daar kunnen ze heel slecht tegen. Als dat is gebeurd wordt de inwendige weerstand van de lipo ook hoger en loopt de temp tijdens ontladen hoger op.
Ik denk dat je binnenkort toe bent aan een nieuwe lipo....

Back