4T heli's ?

• Topicstarter Topicstarter joggerke
  • Startdatum Startdatum
J

joggerke

Guest
Hoi,

Ik ben op zoek naar een tweede heli, en ik denk vooral aan een brandstof model zoals de raptor30. De twee grote nadelen voor mij zijn de rook en het lawaai.

* Is het waar dat je door gebruik van de juiste brandstof de rook minimaal kan krijgen ?
* Ik heb altijd gehoord dat er oververhittingsproblemen waren met 4T motors in heli's. Weet er iemand de stand van zaken ? Op de vliegmeeting van Tisselt was er een grote 4T heli te zien maar zo een groot beest is een beetje te groot voor mij.
* De std demping van een raptor is aan de magere kant. heeft er iemand ervaring met 3 kamer geluidsdempers en hun efficientie ?
* Zijn er andere tips om het lawaai binnen de perken te houden ?

Joggerke

Hoi Niek,

Ik heb nu een logo10 en ben daar heel tevreden mee. Ik wil iets groter en daarbij dacht ik aan een logo20 of een Eraptor conversie met een actro motor. Dit zijn beide 24 cellen beestjes en beide heli's hebben een bepaalde kostprijs. Vliegtijd van beiden zit tussen de 5 en 9 minuten.

Mijn logo vliegt (vloog want de riem is stuk) 7 minuten en in het begin is dit meer dan genoeg. met mijn 3 packs kan ik dan 20 minuten vliegen.

Als ik de prijs zie van een gewone raptor30 kit dan wil ik die piste toch ook eens bekijken. Ik heb nog geen spreadsheet gemaakt waarmee ik alle kosten probeer te vergelijken (dus ook rekeing houden met 1 l brandstof per week, gloeipluggen, kapotte accucellen, ...) dus ik probeer alle opties open te houden.

Mijn maat heeft een gewone raptor30 met de standaard uitlaat en ik wordt gek van dat lawaai. Ik zoek dus enige ervaringen en tips om een 2T heli stiller te maken.

Naar het schijnt zouden er 4T heli's bestaan en zouden die veel stiller zijn.

Joggerke

joggerke zei:
Ik heb nu een logo10 en ben daar heel tevreden mee. Ik wil iets groter en daarbij dacht ik aan een logo20 of een Eraptor conversie met een actro motor.
Actro's of:
www.flyware.de/shop
www.torcman.de/shop
Causemann
In plaats van de standaard 14 magneet motor, kies je voor een 10 magneet motor. Dat geeft een betere aanpassing aan de in heli's gebruikte overbrengingsverhoudingen.

joggerke zei:
Mijn maat heeft een gewone raptor30 met de standaard uitlaat en ik wordt gek van dat lawaai. Ik zoek dus enige ervaringen en tips om een 2T heli stiller te maken.
Lager rotor toerental proberen?

joggerke zei:
Naar het schijnt zouden er 4T heli's bestaan en zouden die veel stiller zijn.
Voor 4-T heb je een andere overbrengingsverhouding nodig. Ik heb er geen ervaring mee.

bij mijn recente zoektochten op het internet
ben ik op de site van century terechtgekomen

Die hebben sinds kort een 4T heli, ongeveer in
dezelfde "grootte" categorie als de raptor 30.
"Phoenix" heet het ding, voor een .52 4T.

In mijn club vliegt er iemand met een phoenix maar
een 2takt. Vliegt er al zo een 5 jaar mee en is er zeer
tevreden over.

hier is de link:
www.centuryheli.com/products/helikits/hk1020phoenix/index.html

:)
Ik vlieg al jaren met een 4takt aangedreven heli. M'n eerste was een oude Schluter met een Heim mechaniek. Ik heb hem tweedehands gekocht en er toch een hele poos lekker mee gevlogen. Het enige probleem was dat de vrijloopkoppeling vaak vast ging zitten omdat hij de zware klappen van de 4takt niet goed kon hebben.
Toen die heli crashte (botsing met een elektrozwever) wilde ik weer een 4takt. Helaas waren die niet zo maar voorradig dus moest ik een poosje wachten. Op de Intermodelbau beurs in Dortmund heb ik toen m'n eerste Vario Skyfox gekocht die aangepast was voor een 4takt motor. Er zit een zwaardere koppelingschijf in, een andere primaire tandwieloverbrenging en een verbeterde vrijloopkoppeling. Mij is verteld dat de laatste vebetering nu al een poos standaard in alle Vario heli's zit.
Ik ben heel erg tevreden met m'n Skyfox, hij vliegt prima. Ik kan er zelfs rollen en loops mee maken hoewel dat laatste wel link is want het vermogen van de OS91Surpass is maar net voldoende hiervoor.
Er zijn andere modellen waarvoor een aanpassingsset voor een 4takt voor gekocht kunnen worden, zoals de Vario Kobolt. Van andere merken weet ik het niet zeker maar ik vermoed dat het wel meer gaat komen. Een 4takt klinkt gewoon veel plezieriger en ook "echter". M'n mede clubleden vinden het ook veel fijner en zelfs leuker dan een jankende 2takt.

Groeten,
Ernst Grundmann

:?
Ik vergat te vertellen dat die heli ondertussen ook niet meer vliegt. Door een vastlopende motor op een meter of 5 hoogte is hij gecrashed en is het frame op een paar vitale plaatsen gebroken. Om weer te wachten op de beurs in Dortmund ging me te ver en iemand raadde me aan om eens bij Flycam in Lexmond te gaan kijken. Ik heb daar een nieuwe Skyfox gekocht en daar vlieg ik nu nog steeds mee.
De motor is vastgelopen omdat ik naar slecht advies had geluisterd en slechts 10% olie in de brandstof gebruikte. Men verzekerde me dat die syntetische olie veel beter smeert dan wonderolie zodat 10% ruim voldoende was. Nu dat was dus niet waar. De eerste de beste warme dag ging het bij de tweede vlucht na een minuut of 10 fout. Ik vloog laag en snel over het veld en de motor stopte er abrupt mee. Goed afvangen en dergelijke was voor mij niet meer mogelijk met een crash als resultaat.
Moraal, gebruik goede (syntetische) olie en smeer niet minder dan dat de motor fabrikant aangeeft (16% voor de OS91Surpass). Wonderolie is minder geschikt omdat de motor behoorlijk warm wordt en de restanten van de wonderolie verbranden en overal in de motor kool achterlaat.

Ernst Grundmann

Een clubgenoot van mij vliegt al enige tijd met een x-cell heli met een .91 4-takt. Motor is geloof ik van Yahama. Vliegt perfect en heeft zat vermogen. Geluid is idd. een stuk aangenamer.

Groeten,

Paul

Ik heb een beginnersheli (kyosho nexus) ombouw naar 4-takt en 3d-kop gehad. Dit was een ramp. Er zit een andere uitlaat op, de manifold is me 2 keer afgebroken (die kosten de hoofdprijs), en uiteindelijk ben ik naar de 2-takt versie gegaan, dit werkte in de heli toch beter. Ik heb dus geen ervaring met zwaardere 4-takt heli's, maar de kyosho variant raad ik dus af. Erg jammer helaas want ik heb goede ervaringen met 4-takt vliegtuigen.

:(
Luc,

Jammer dat jou ervaring niet zo best was maar heb jij wel de juiste aanpassingen gedaan? :?:
Een hele belangrijke wijziging is het zwaardere vliegwiel/koppeling. Omdat een 4takt maar één verbranding per twee omwentelingen heeft en die "klap" ook nog eens veel sterker is dan een 2takt is een zwaarder vliegwiel nodig om de motor soepel te laten lopen. Als je dat niet doet trilt de motor veel erger en kunnen er onderdelen makkelijk scheuren.
Ook is het heel raadzaam om een stuk flexibel RVS slang te gebruiken als koppeling tussen de motoruitlaat en de demper.
Ik weet niet of het rotortoerental voldoende was want een 4takt draait nu eenmaal met een lager toerental. Een 4takt heeft wel een duidelijk hoger koppel dus moet je de tandwieloverbrenging aanpassen om met een lager motortoerental hetzelfde rotortoerental te houden.
Tja een 4takt heeft helaas nog steeds iets minder pk's ( :oops: sorry KiloWatts) dan een 2takt met dezelfde cilinderinhoud dus is een iets grotere motor ook nodig. De SkyFox is voor een 10 tot 13cc 2takt dus staat er een 15cc 4takt in om toch ongeveer hetzelfde vermogen te hebben. Om eerlijk te zijn is het nog een beetje aan de lage kant want een looping kan ik maar net aan maken. Ik durf het niet meer omdat het de laatste keer maar net goed is afgelopen en dat was ook nog tijdens een show. 8)

Ik zou zeggen probeer het nog eens en je zult zien dat heet heel plezierig vliegt en klinkt. :wink:

Groeten,
Ernst Grundmann

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie ervaringen. Ik vlieg op dit moment exclusief electro (vliegtuig en heli). Als ik een benzine heli zou kopen , dan zou dit ook mijn eerste ervaring zijn met het "slimer" gebeuren. Ik kan op hulp rekenen van mijn club ivm het afstellen van de motor, dus motorafstellingen zou moeten lukken (ze vliegen op de club met 4T).

Als ik langs de andere kant jullie resultaten lees dan denk ik dat het veiliger is om een specifieke 4t heli te kopen (of een heli die voorzien is voor 4T motoren) dan zelf de ombouw te wagen van een willekeurig model(vliegwiel,koppeling, koeling, ... problematiek). Wat is jullie advies hierover ?

Sommige Graupner/JR heli's boden vroeger de mogelijkheid aan om de standaard 2T motor te vervangen door een 4T. Heeft iemand hier ervarig mee ?

Joggerke

Ernst,

Als beginner helivlieger weet je dit natuurlijk niet allemaal en ga je er vanuit dat als je originele kyosho spulletjes koopt (ander vliegwiel, tandwieloverbrenging, manifold, uitlaat en motormount) de zaak gewoon moet werken. Ik heb meteen in het begin een crash gehad (waarschijnlijk een te laag rotortoerental) en dit heeft een hoop geld gekost. Ik heb toen 2 keer een nieuwe manifold gekocht (Origineel kyosho flex) die zeer snel inscheurden. Dit alles heeft me zoveel geld gekost dat ik ben gaan informeren (bij shamrock in maastricht, helaas geen heliexperts maar toch..) Shamrock beweerde dat 4takt en heli niet samen gaan.
Uiteindelijk heb ik om mezelf een hoop leed te sparen een nieuwe nexus 30 gekocht met een os32 2-takt, de 3D kop omgezet en deze draait nu een royaal jaar crashvrij. Inmiddels ben ik ook wel aan een andere heli toe want een looping met deze nexus gaat net, maar wel met kromme tenen...

Misschien ga ik uiteindelijk toch 4T (zwaardere klasse dan .52) vliegen want het heeft zeker zijn charme, of heb jij ervaring met benzine heli's(Robbe Futura met zenoah ZG23)

Groeten,
Luc

:(
Luc,

Nee ik heb daar geen ervaring mee maar ik heb ze wel heel wat keren zien vliegen, prachtig!!! Er is wel een maar en dat is de prijs. Die heli's zijn vrij groot en de prijs is daarmee evenredig.
Mijn ervaring is beperkt tot de Kalt Spacebaron (5,3cc motor) de Shuttle Zx (met 6,5cc motor) een Heim heli, type weet ik helaas niet (met een 15cc 4takt) en de Vario SkyFox (met 15cc 4takt).
Nog even die nare ervaring van je.
Dat setje van Kyosho is dat een ombouwsetje van 2takt naar 4takt? Als dat zo is zouden ze inderdaat rekening moeten houden met wat ik al heb beschreven. Misschien moet je er eens een E-mailtje naar Kyosho aan wagen en hen eens om hulp vragen. Lukt dat niet dan zou je toch eens bij een winkelier moeten navragen die wel veel van heli's afweten. Op het gevaar af reklame te maken is voor my Flycam in Lexmond toch wel de expert op dit gebied.
Succes en houd ze heel!!!!!!

Ernst Grundmann

Ernst,

De heli is overgenomen van een clublid en die had er geen tijd voor. Alles was nieuw gekocht en origineel kyosho. Eerlijk gezegd ga ik dit niet meer uitzoeken omdat de 5.5cc 2 takt versie wel goed werkt en die heeft voor hetgeen wat ik wil al te weinig vermogen. De viertakt motor daarentegen vliegt al enige tijd prima op een vliegtuig mee.

In elk geval bedankt voor je informatie. Als mijn tijd (en geld) rijp is voor een nieuwe heli ga ik misschien wel naar Lexmond in de hoop daar een professioneel in plaats van een commercieel advies te krijgen.

Nogmaals bedankt voor je informatie.
Luc :wink:

viertakt heli

He joggerke
Heb een tid lang viertakt gevlogen , begin er niet aan een hoop ellende warm loper , uitlaten die afscheuren enz , toen ben ik over gestapt op een nova qautro met 1,8 rotordiameter met 70 db echt fluisterstil wil hem graag een keer voorvliegen plus hij heeft power

groetjes jos

Ik denk dat Joggerke inmiddels wel een keuze heeft gemaakt, zijn laatste post was 6 jaar geleden:rolleyes:

Ik denk dat Joggerke inmiddels wel een keuze heeft gemaakt, zijn laatste post was 6 jaar geleden:rolleyes:

Als hij net zo'n kampioen meerkeuzemaken als mij is (weegschaal, ik weet het) dan zou dat nog wel eens kunnen tegenvallen...

Back