4takt brandstof in 2takt motor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door psnijders, 8 mei 2009.

  1. psnijders

    psnijders

    Lid geworden:
    7 nov 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om een 7.5cc 2tak motor te laten lopen of 4 takt brandstof en wat de evt gevolgen hiervan zijn voor de 2 takt motor?
    Mijn andere motoren zijn saito 4takt en ik heb er nu een toestelletje bij met een 2 takt motor en ik heb natuurlijk alleen 4takt brandstof.
    Ik heb natuurlijk zo 2takt brandstof gehaald dus dat is het probleem niet.
    Mocht het niks uitmaken dan hoef ik maar een kan brandstof mee te nemen naar het veld.

    Gr Patrick
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Ja hoor dat kan prima. In de viertaktbrandstoffen zit hooguit wat meer olie, meestal rond de 20%, maar daar loopt een tweetakt ook prima op.

    Bv. de Hobbyin klotz brandstof is gewoon prima geschikt voor beide motortypes. Coolpower vliegtuig/heli/enz, allemaal geschikt.
     
  3. psnijders

    psnijders

    Lid geworden:
    7 nov 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Ik vlieg met de 4takt van hobbyinn maar dan met de MA 10

    Gr Patrick
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Kun je prima voor je 2takt gebruiken. Zal hooguit wat meer rommel opleveren, simpelweg omdat er 20% olie inzit.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    2-takt lust ook nitro. Het enige waar je op moet letten is olie-percentage. 4-takt doorgaans minder olie.
    Motor moet wel opnieuw af(bij)gesteld worden.
     
  6. hezik

    hezik Guest

    4 takt brandstoffen zou theoretisch idd minder olie in moeten zitten, maar in de praktijk zitten in alle modelbouw 4-takt brandstoffen juist meer olie.

    Een OS .46FXi tweetakt doet het bv. prima op een coolpower vliegtuig waar 14% olie inzit, maar een Saito FA82a vind dat niet lekker, die wil meer olie.

    Sowieso, als hobbyin je brandstofleverancier is, maakt het geen moer uit, want Dennis mixt alleen op 20%, wil je minder olie zul je er echt om moeten zeuren... dus als je daar vier of tweetakt brandstof haalt en dezelfde olie kiest, krijg je gewoon dezelfde brandstof.
     
  7. Xilence

    Xilence

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    151
    Locatie:
    somewere near the zuid hollandse islands
    [​IMG]

    ehhh.......een 2 takt wordt via de benzine met een speciale 2takt olie gesmeerd, een 4 tact wordt gesmeerd door olie wat in het carter of reservoir zit, hetzij door spatsmering of door een pomp.
    Het kan dus wel degelijk kwaad om 4takt benzine in een 2takt te mikken en kan een vastloper veroorzaken.
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Onze motoren lopen niet op benzine. Het zijn geen brommers.

    Er is niet zoiets als '2-takt' olie of '4 takt olie' in de modelbouw. Modelbouwmotoren worden niet gesmeerd door olie in het carter of reservoir, maar door de olie die in de brandstof zit.

    Als je niet weet waar het over gaat, zeg dan niets ;)

    Kijk bv. eens op de site van Morgan Fuels, makers van Coolpower.

    http://www.morganfuel.com/cp_blends.htm

    Daar zie je dat in de viertakt-blends in bijna alle gevallen meer olie zit, van hetzelfde type als in de tweetakts. De 'Aero' blends (2 takt vliegtuig) zitten allemaal rond de 17% hoog-viscose, de viertaktbrandstoffen (pattern pro) allemaal rond de 20% hoog-viscose.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mei 2009
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    'Onze' 4-takkers lopen op mengsmering. Smering vindt plaats d.m.v. olie die zuigerveer van cylinderwind schraapt, of die door compressie tussen zuiger en cylinderwand naar beneden wordt geperst.
    Je hoeft niet bang te zijn voor vastlopers.
     
  10. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Nee, misverstand, niet de manier van smeren bepaald of het een
    tweetakt of viertakt is.

    Een twee takt maakt een complete arbeidsslag in twee slagen één omhoog en één naar beneden, samenpersen & aanzuigen -> verbranding & spoelen.
    Er zijn geen kleppen aanwezig.


    Een viertakt maakt vier slagen voor een complete arbeidsslag. Aanzuigen -> samenpersen -> verbranding -> afvoeren. Dit gaat door middel van kleppen.

    Dat maakt het verschil.

    Niet de manier van smeren.

    Natuurlijk is het zo dat de meeste 4 takts inderdaad gesmeerd worden
    door door een olie pomp of oliespatbad.

    Echter niet bij methanolmotoren in de modelbouw, daar worden, zowel
    2 takts als 4 takts gesmeerd door olie schraapsel van de veer welke zich langs de zuiger wand beweegt.

    Let wel, pas op met het gebruik van ricinesolie (wonder olie), bij viertakten
    voor je het weet zitten je kleppen vast, door het welbekende residu.

    Syntheten geven doorgaans geen problemen.

    J.
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2009
  11. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Zit er uberhaupt geen olie in het carter van een 4T modelmotor?
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Niet noemenswaardig in elk geval.

    Ik heb geexperimenteerd met het opvangen van wat er uit de carterontluchting komt bij een Saito, met als idee dat daar olie uit zou komen wat de boel vervuilde, het resultaat: nul, nul niets. De troep komt uit de carburateur en de uitlaat bij een Saito.
     
  13. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Nee, hooguit vettige onderdelen, piston, krukas e.d.

    Je zult ook geen oliepijlstok of kijkglas vinden op deze motoren.

    Deze kleine viertakts zijn klein en draaien erg op erg hoge toeren.
    Er is te weinig materiaal, of (lucht)koeling om de warmte af te voeren.

    Derhalve moet er toch olie aan de brandstof worden toegevoegd.
    En als er dan toch olie doorzit, dan maar gelijk smeren via zuigerveer
    en cylinderwand. Geeft koeling en afdichting.

    Daarom hebben modelmotoren van geringe afmetingen geen oliecarter.
    (scheelt ook nog eens in gewicht).....

    Johan
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Even voor de volledigheid:

    [​IMG]
     
  15. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Juist daarom schreef ik "van geringe afmetingen" men kan natuurlijk
    prima een viertakt van 50cc ontwerpen die schone methanol lust
    en een carter met olie heeft...

    Waarvan akte....

    :)


    Johan
     
  16. hezik

    hezik Guest

    En uiteindelijk is het helemaal de vraag niet.. de vraag is of een 2 takt 7.5cc ook op viertakt methanolbrandstof kan lopen ;)
     
  17. psnijders

    psnijders

    Lid geworden:
    7 nov 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Juist dat was de vraag en de evt gevolgen voor de motor..

    Gr Patrick
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Nou het antwoord is dus dat dat kan en je motor er prima op zal lopen. Enige gevolg is dat je wat meer olie-uitstoot uit je uitlaat zal hebben, tov. bv. de earo blends coolpower.

    Zou je tweetakt brandstof gaan halen bij Hobbyin (dus geen coolpower) zou het al helemaal niet uitmaken, daar dat gewoon exact dezelfde brandstof is.

    Dus gewoon 1 tank brandstof mee naar het veld ipv 2 en lekker vliegen.. het is op z'n hoogst beter voor je motor dan slechter.
     
    maick@rc vindt dit leuk.
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik meng al meer dan 10 jaar standaard 20% olie voor de tweetakt methanolmotoren, gaat perfect hoor:)
     
  20. razor

    razor Guest


    niet helemaal Juist Johan,

    wat betreft de 4t heb je gelijk, maar de 2takt word via het carter gesmeerd, brandstof gaat via de krukas in het carter, waneer de zuiger neerkomt duwt hij de brandstof via de spoelpoorten in de cilinder waarna het(na ontbranding) via de uitlaatpoort weer weg vloeit, immers een abc motor heeft geen veer, derhalve ook geen smering via de wand.

    en de 4t word ook via de klepstelen gesmeerd, niet enkel via de wand
     

Deel Deze Pagina