4takt brandstof in 2takt motor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door psnijders, 8 mei 2009.

  1. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Juist omdat wonderolie tegen hoge temperaturen bestand is, komt die plak
    in je uitlaat, het is NIET verbrand....
    We kennen allemaal die bruine vernis laag als je met 80/20 puur wonderolie smeert.


    Verder durf ik, net als Hezik te betwijfelen, dat je van een syntheet, met een
    zuinige 2% ontgomde wonderolie, problemen als een vervuilde uitlaat zult krijgen.

    Verder heb ik helicopter eigenaren hun hand op de cylinderkop zien leggen na
    een vlucht...tot zover het hitte probleem.

    Als je motor zo heet wordt dat je koolstof afzetting krijg, doe je iets anders verkeert.
    (te arm??)

    Johan
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2009
  2. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    De kop met de geforceerde koeling is natuurlijk heel iets anders als de ongekoelde uitlaat waar de hete gassen doorheen gaan.

    Brutus, een ABC motor laat ik niet via de hele vette methode inlopen maar mischien bedoel jij hetzelfde als je zegt dat de motor net niet viertakt), de bus komt dan niet snel op bedrijfstemperatuur en heeft desgevolg ook niet de juiste vorm.
    Bedenkt dat een ABC motor alleen op bedrijfstemperatuur een juiste passing heeft.
    Wat ik doe is m.b.v. een thermometer de temperatuur in de gaten houden tijdens de eerste loop.
    Die loop is dan natuurlijk niet te schraal, maar zeker een stuk minder vet als een zuigerveermotor. Elke keer als de kop een bepaalde temperatuur berijkt, dan laat ik de motor weer stationair afkoelen.
    Wat ik nog hoor is dat de motor nog een klein bijgeluidje heeft, maar dat wordt steeds minder. Het geluidje is temperatuur afhangkelijk, dus het is de passing van de bus.
    E.e.a betekend dat de motor heel langzaam naar een optimale passing aan het gaan is.
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Je geeft nu juist een tegenstrijdigheid in je eigen verhaal uit. Wonderolie IS beter temperatuursbestendig dan de meeste syntheten, daar hoeven we geen discussie over te hebben, dat is geen kwestie van meningen, maar van feiten. Feit is dat wonderolie beter temperatuursbestand is.

    Mits je de juiste soort gebruikt, veroorzaakt het ook geen aanslag.

    Goed, dan kom jij en je beweert last van aankoekende aanslag te hebben door te hoge temperaturen. Nu kan ik gaan zeggen dat dat niets met wonderolie te maken heeft, maar dat wil jij niet horen. Dus wijs ik je dan maar op het 2e probleem wat je kennelijk hebt: dat de handel gewoon te warm wordt. Je doet dus ergens iets fout en wijt die fout aan wonderolie, terwijl daar het probleem niet ligt. Je hebt het misschien nu misschien een symtpoom van het probleem 'opgelost' door geen wonderolie te gebruiken, alhoewel ik zelfs dat al sterk betwijfel, maar nog niet het probleem zelf.

    SkyFoxen vliegen ook al twintig jaar rond met brandstof met op z'n minst een aandeel wonderolie erin. Het gros der gebruikers heeft daar geen enkel probleem mee.

    Er valt niets toe te geven want wat je zegt is gewoon niet waar. Als ik het dan echt zo hard moet stellen, bij deze. Je probleem is niet de wonderolie, maar iets anders. Ik vermoed een slechte kwaliteit brandstof (de oude tornado) icm een verkeerde afstelling en mogelijk een verkeerde montage of koeling.

    Toch raar dat in de 3 jaar dat ik nu bij mijn club lid ben, ik al vele liters coolpower of wildcat door oa. raptortjes maar ook andere heli''s heb zien lopen, zonder een enkel probleem. Inderdaad: brandstof met wonderolie.

    Echt, je bent een van de weinige die dat probleem er mee heeft. Zou dat dan door de olie komen, of toch ergens anders door?

    De door jou zo opgehemelde Machiel verkoopt tegenwoordig aan alle helipiloten gewoon brandstof waar ook een aandeel wonderolie inzit.
     
  4. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    dit is op zich wel een discussie die een apart draadje waard is! Hoe heet moet een uitlaat zijn dat hij door 1-2% wonderolie dicht gaat zitten? En hoe heet wordt die motor dan wel niet? Hezik is een rare kwiebus af en toe maar dat is toch wel een interessante vraag.

    Volkert
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp
    Bij veel helivliegers blijft er vaak een laagje brandstof in de uitlaat staan omdat er slechts mee gehooverd wordt, als dan steeds de temperatuur flink oploopt, krijg je al gauw een dikke koek in de pijp, heeft weinig met de kwaliteit van de brandstof te maken lijkt mij, alhoewel lang geleden de 5 % Tornado wel erg veel bruine troep produceerde.
     
  6. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    weer wat geleerd, wist ik niet.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Dat lijkt toch wel verdomd veel op wat ik ook al zei ;)
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hou zal me de klomp toch breken!

    Ik vlieg nog maar 26 Jaar heli, en heb de afgelopen 23 jaar daarvan geen last meer gehad van warm lopende motoren. Dus ik betwijfel het ten zeerste dat mijn motoren te warm lopen, en mag veronderstellen te weten wat ik doe.
    Heel veel verschillende brandstoffen gebruikt door de loop der jaren, met name de door lokale handelaren zelf gemengde. Vrijwel altijd ZONDER wonderolie. Nooit problemen gehad. Geen roestende lagers, geen voortijdig verslijtende motoren.
    Wel eens een enkel kannetje brandstof die wonderolie bevatte tussendoor, maar dat waren maar kleine hoeveelheden, wegens op dat moment geen andere brandstof verkrijgbaar, en daar op zich nooit last mee gehad.
    Tot ik 7 jaar geleden vanwege de toenmalige verkrijgbaarheid overstapte op 5% Tornado.

    De huidige motor heeft zeven jaar van heel erg intensief gebruik achter zich (word in een les heli soms meerdere uren per middag gebruikt) en dat overleeft zelfs de beste motor niet als hij structureel te schraal of te heet draait. Te schrale motoren verbruiken over het algemeen ook meer pluggen. Ik doe gemiddeld 1 tot 1.5 jaar met een plug.

    Bruine aanslag in de uitlaat? Komplete brokken kool kwamen er uit, zo groot, dat wil je niet weten!

    Ik ontken niet dat wonderolie bij hogere temperaturen beter smeert, maar bruine aanslag is bruine aanslag, kool is kool. Nogmaals, ik heb het niet over de smeereigenschappen, want die zijn in een uitlaat (waar "erg veel" bewegende delen in zitten) van nul en generlei belang. Ik heb het over de vorming van kool of andere afzettingen.

    Er blijft ook geen laagje brandstof in mijn uitlaten staan, daar ik ten eerste er strikt op let dat ik de tank niet overvul, en ten tweede echt niet uitsluitend hoover.

    Motoren te schraal? Ze staan zo vet, dat de motor net niet gaat viertakten. In geen geval schraler. Afstelling test ik o.a. met een langdurige verticale stijgvlucht op vol vermogen. Uitlaatlengte word op het toerental waarmee ik vlieg afgestemd, en max pitch zodanig, dat het toerental absoluut niet inzakt, ook niet na 15 sec of langer vol pitch.

    Hezik, het gaat er niet om wat ik wil horen, het gaat er om wat ik ZIE, en dat is dat toen ik nog brandstof met wonderolie gebruikte, de uitlaat dichtsloeg. Niks meer, niks minder.
    Zonder verder wat aan motor, koeling of wat dan ook veranderd te hebben, wonderolie=uitlaat vol kool, geen wonderolie=uitlaat blijft schoon.
    Dan kan nog een ieder vliegen met wonderolie en toch schone uitlaatjes hebben, zeg mij maar wat er dan wel mis gaat.
    Je kunt mij eigenwijs vinden (en dat mag) maar vertel mij niet, dat ik al veel meer dan twintig jaar zonder ernstige motorschades of sterk verkorte levensduur vlieg, maar toch mijn motoren veel te heet stook. Vertel me liever, waar die aanslag dan wel vandaan komt, als het niet van de wonderolie komt. Want het komt er niet vanzelf, en het was ook geen inbeelding dat die uitlaat verstopt zat. en toen ik die problemen kreeg, was ik niet eens op de hoogte van het feit da Tornado 2 % wonderolie bevatte. Daar kwam ik pas achter toen ik het probleem bij Flycam voorlegde

    Want ik beweer niet dat ik last heb van koolaanslag door TE hoge temperaturen, ik zeg dat ik last heb van koolaanslag! en mijn conclusie is dat dat door wonderolie komt, omdat a) een toonaangevende fabrikant van heli's zegt geen wonderolie te gebruiken, b) een heli speciaalzak dat vertelt, en c) na te stoppen met wonderolie, mijn uitlaten schoonblijven. Jij vertelt vervolgens doodleuk, dat dat niet door wonderolie komt, maar dat ik meer moet koelen. Moet je me toch eens vertellen HOE ik dat dan zou moeten doen, als de heli gewoon standaard is, en het koelfannetje waarmee ik een 8.5 cc motor in een 4 kilo heli koel, bewezen afdoende koelvermogen heeft om de warmte van een dikke 11.5 cc motor en een vlieggewicht van ruim 7 kilo af te voeren? Tevens ben ik nog geenheli tegengekomen, die voorzien was van een apart koelsysteem voor de uitlaat, mocht het daar aan liggen.

    En als Tornado lang geledenveel bruine troep produceerde, en dat verdomd veel lijkt op wat jij ook al zei, waar hebben we het dan nog over? ik vlieg al zeker 6 jaar zonder wonderolie, daarvoor met 5% Tornado. Dan zeggen we toch volledig het zelfde?

    Sorry, maar mij ontgaat het een beetje....

    PS: je zegt ergens: Mits je de juiste soort gebruikt.
    Nou heb ik het al de hele discussie gehad over wonderolie, niks meer, niks minder. Niet specifiek over pas relatief recent op de markt gekomen superspeciaal chemisch behandelde ontgumde en anderszins bewerkte, waarschijnlijk vrij prijzige exclusieve variant die Coolpower gebruikt.
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2009
  9. hezik

    hezik Guest

    Dit is de crux van de discussie. Ik zeg niet dat je perse wonderolie moet gebruiken, van mij hoef je niet. Er zijn ook prima brandstoffen te mengen of te verkrijgen waar totaal geen wonderolie inzit.

    Het punt is dat jij aangeeft dat je wonderolie niet moet gebruiken, en daar oneigenlijke argumenten voor gebruikt. Ik leg niemand wat op, je moet het zelf weten, uiteindelijk maakt het niet uit, als het totaalpakket van je brandstof (nitro + methanol + olie) maar goed is. Jij zegt daarentegen heel stellig 'gebruik geen wonderolie'.

    Ik spreek je ervaring niet tegen. Als jij last had van koolaanslag in je uitlaat, dan had je dat. Jij stelt heel stellig dat dat moet komen door wonderolie en veroordeelt daarom elke brandstof met wonderolie.

    Terwijl het niet perse aan de wonderolie moet liggen, maar aan de samenstelling van de brandstof in z'n algemeen. Kennelijk had je een slechte samenstelling brandstof. De stap van 'slechte samenstelling brandstof' naar 'dat moet door de wonderolie komen' is te ver, die kun je niet zomaar zetten.

    Die speciaalzaak verkoopt tegenwoordig brandstof waar dus een soort wonderolie inzit.

    De fabrikant kan z'n eigen redenen hebben, punt is dat er meerdere (ook toonaangevende) fabrikanten zijn die dat advies niet geven. Punt is ook dat er tegenwoordig heel veel mensen probleemloos vliegen met een brandstof waar ook een wonderolie aan toegevoegd is.

    Dat je met Tornado brandstof die ervaring had, in het verleden, neem ik zondermeer van je aan. Je trekt die ervaring echter door naar de hedendaags beschikbare brandstoffen en daar is die niet voor van toepassing.

    Coolpower, Wildcat, Tornado, Quartel, Hobbyin (ongeacht oliekeuze), allemaal brandstoffen die zonder probleem gebruikt kunnen worden, ook in heli's.

    Anderen lezen dit ook. Die gaan speciaal op zoek naar brandstof zonder wonderolie. Allemaal krijgen ze goede ervaringen met het mengsel zonder wonderolie, wat ook niet raar is, omdat wonderolie niet strikt nodig is.

    Die gaan (dus) weer verder vertellen dat er geen wonderolie in je brandstof mag zitten, en voor je het weet is er weer een religie bijgekomen.

    Terwijl het helemaal niet uitmaakt of er nu wel of niet wonderolie inzit. Met de meeste brandstoffen die je kunt verkrijgen, kun je probleemloos vliegen, ook met een heli, ongeacht of er nu wel of niet (degummed) wonderolie als additief inzit. Zolang je van een fabrikant de juiste mix gebruikt, hoef je geen problemen te ondervinden. Elke brandstof heeft voor- en nadelen, maar de meeste zijn gewoon bruikbaar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mei 2009
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hee Hezik, daar kan ik me op zich wel in vinden!

    Zolang die kwaliteit van de toegevoegde wonderolie inderdaad naar de laatste stand van techniek is, zal het vast ook wel zo zijn. Maar helaas meende ik destijds van Tornado ook dat het een goede brandstof was.
    Maar als je beweert dat ik die stap niet kan zetten vanwege de mogelijk slechte kwaliteit van de Tornado brandstof, wil ik er toch op wijzen, dat destijds het enige verschil de aanwezigheid van wonderolie was, want de brandstof zonder wonderolie kwam net als de Tornado, rechtstreeks bij Jonker vandaan. Het KAN dus niet anders dan (de kwaliteit van) de wonderolie geweest zijn, alle andere bestanddelen waren van gelijke kwaliteit, en van dezelfde leverancier. Sorry! Dan kan het best zo zijn, dat deze wonderolie van slechte kwaliteit was, maar daar zit voor mij juist de kern van de zaak: Een syntheet van een merknaam zoals Carbulin of Klotz, heeft een vaste kwaliteit. Wonderolie is een soortnaam, en als zodanig ligt de kwaliteit niet per definitie vast

    Wonderolie zal ongetwijfeld gebruikt kunnen worden zonder problemen, MITS... (degummed, behandeld, etc etc)

    Een brandstof met alleen een volsyntheet, geeft in elk geval de garantie dat je je over dit punt geen zorgen hoeft te maken.

    Dat maakt mij dusdanig huiverig, (dat ik niet weet of de toegevoegde wonderolie van die juiste kwaliteit is), dat ik er voor kies het goedje in zijn geheel liever weg te laten. Ik stook nu eenmaal geen brandstoffen als coolpower, omdat met het verbruik wat ik heb (60 + liter per jaar) dat een kostbare zaak gaat worden, terwijl ik aan het (al dan niet betere)loopgedrag die kosten niet kan verantwoorden, en dus ook niet aan mijn leerlingen wil doorberekenen.

    Of er daardoor een religie ontstaat? Volgens mij is die er allang, als ik kijk naar wat ik op de duitse Fora zag aan vragen over of je nu wel of niet wonderolie bij moet mengen, en zelfs op een engelstalig forum al de vraag van en of andere Italiaan zag (waar ik dus ook even over in onzekerheid was) of Carbulin als puur product al wonderolie bevatte, want in dat geval wilde die piloot het niet....

    Maar ik vat je standpunt wel nu, en zoals ik al eerder zei, een ieder die zonder problemen brandstof MET wonderolietoevoeging gebruikt, moet dat vooral blijven doen. Voor mij blijft het om bovengenoemde reden toch nog steeds een nono.

    Hoe dan ook, thanx voor de discussie!

    Groet, Bert
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp
    Carbulin als puur product is polypropyleenglycol, dat weet ik omdat een clublid het heeft laten analyseren bij TNO. Het is een grondstof voor verf.

    Er zaten een paar kleine dipjes in die kunnen duiden op toevoegingen, wat die toevoegingen waren wist men niet.
     
  12. psnijders

    psnijders

    Lid geworden:
    7 nov 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Hoi,

    Ik heb inmiddels geprobeerd om mijn 2takt (S.C) aan de praat te krijgen maar ik krijg er geen muziek in.
    De SC heeft atijd perfect gelopen maar dan wel met 5%nitro.
    Als ik de motor start dan loopt hij heel even en dan zakt hij in en valt dan stil.
    Wat zou dan evt het probleem kunnen zijn?

    Gr Patrick
     
  13. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    hoi Patrick, wat voor een brandstof heb je nu uiteindelijk gekocht (%nitro, % olie)?

    Zet hem anders eerst eens wat rijker, je moet waarschijnlijk wel de motor opnieuw afstellen.

    Volkert
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Loopt hij volgas wel?
     
  15. psnijders

    psnijders

    Lid geworden:
    7 nov 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Volgas loopt hij wel heel eventjes.
    Ik waarschijnlijk het probleem al gevonden,ik denk dat mijn plug niet meer 100% in orde is want de voltage schommeld nogal.
    Ik ga morgen ff bij hobby-inn een andere plug halen.
    Dan zal waarschijnlijk het probleem wel verholpen zijn.

    Gr Patrick
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Let ook op dat het best kan zijn dat je wat aan je afstelling moet veranderen..
     
  17. hezik

    hezik Guest

    [knip deze was dubbel]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2009
  18. simonbsimonb

    simonbsimonb

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    107
    polyetheleenglycol is antifreeze en dit vriet je lagers op laat een tijd staan in je viertakt en da da kapot lagers

    wonderolie is goed voor oude motors met ringen voor extra compression
    wonderolie wordt ook gebruikt in diesel motoren en is de beste smering dat er is

    wonder olie wordt ook gebruikt in pylon motors die lopen tot 28,000 touren

    warom zou dat nu zijn is het mischein omdat wonderolie toch goed voor je motor is ? :sleepy:

    ben beniuwed naar de geiriteerd reacties heirop lol
     
  19. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    polyethyleenglycol wordt inderdaad als antivries gebruikt..
    Het smeert tevens de lagers van het waterpompje van onze auto;s...
    Het biedt tevens bescherming tegen roest.

    Wonderolie doet het goed in oude motoren omdat er een filmpje gaat onstaat
    op zuiger en zuigerwand, dus betere passing en meer compressie.

    Tevens de reden om oude motoren die ALTIJD op wonderolie gelopen, dit
    ook te laten blijven doen. Als je na lange tijd wonderolie, een syntheet gaat gebruiken
    zal deze de film laten wegslijten.

    Wonderolie is een zeer goed smeermiddel, dat ontkent niemand, echter we
    stellen meer eisen aan een smeermiddel, een van de eisen is, dat we zo min mogelijk
    vervuiling willen. Wonderolie geeft een smeerboel..

    En ja, in hoogtoerige hete motoren gebruikt men wonderolie.
    Nu weet je waarom. Wonderolie verbrand niet, blijft smeren bij hoge temperaturen..etc.
    (alles al een keer genoemd in dit draadje.)


    Ik begrijp niet waarom je benieuwd bent naar de reacties, als je de hele draad
    leest zijn al je vragen toch al beantwoord?

    Niemand zal ontkennen dat wonderolie een supersmeermiddel is.

    Johan
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp

    Wel goed lezen he ! ;)

    Ik had het over polyPROPYLEENglycol , en dat is geen antivries.
     

Deel Deze Pagina