Wat die koppeling betreft: Mijn viertakt heeft altijd netjes (maar wel bokkerig uiteraard) stationair gelopen, maar voor de aardigheid heb ik dat vorig jaar eens gemeten, en met zo'n vliegwiel (i.p.v. een propeller) komt die viertakt nauwelijks onder de 5000 RPM stationair. Maar het klinkt véééél lager....
Ernst, maak je geen zorgen: De koeltunnel van de standaard SkyFox geeft betere resultaten dan de originele koeltunnel: er kan meer lucht langs de motor, en hij koelt beduidend beter. Je moet een kleine opening voor het kleppendeksel wegsnijden, en een "stickertje" over het uitlaatgat voor de uitlaatbocht plakken, maar dat is v.w.b. de koeling dan ook alles.
Die viertakt koeltunnel van destijds, was duidelijk een van de kleine misrekeningen van Vario....
Wat er aan het frame anders is bij jou weet ik niet: de mijne is namelijk ook een officiële viertakt SkyFox, maar die is qua frame etc volkomen identiek aan een gewone skyfox, en je kunt (als je het vliegwiel, koppelingsklok, tandwiel en motordragers nog hebt) héél simpel een standaard skyfox ombouwen naar viertakt.
Ik weet 100% zeker dat dat kan, ik heb het gedaan met een nagelnieuwe SkyFox Cub.... (heeft nooit gevlogen i.v.m. wijziging van plannen, maar het mechaniek heeft draaiklaar en inbouwgereed gestaan).
Je moet een heel klein randje wegslijpen uit het deksel van de gearbox, om de carterontluchting een beetje ruimte te geven, maar meer ook niet
Als ik jou was, zou ik gewoon een leuke tweedehandse SkyFox opkopen (kosten soms verrassend weinig) en je motor en tandwielen overzetten.
(nogmaals, geloof me vrij, dat kan, ik heb dat gedaan met een SkyFox Cub ooit....)
Je viertakt hoeft niet aan de grond te staan.
Mocht je versleten tandwielen hebben: laat de krukas afdraaien naar 8 mm, en monteer een 24 tands koppeling en 53 tands hoofdtandwiel. Je toerental zakt iets, maar nog voldoende om gewoon mee te kunnen vliegen, en desnoods ga je naar 160 cm rotor om dat lagere toerental wat te compenseren.
Ik vlieg in die schaalheli met 23 tands koppeling en 54 tands hoofdtandwiel (viertakt "standaard" was 28 om 49), op een 164 cm rotor met asymetrische bladen, en een vlieggewicht van bijna 6.5 kilo....
Mogelijkheden zat, om die kist nog lange tijd in de lucht te houden....
Groet, Bert