4takt ipv 2 takt

Die tweetakt rechtsstreeks met de originele RcExl tachometer (een pulsenteller) vanaf de tacho-uitgang van de ontstekingsunit....
De Viertakt had ik ooit eens met een optische tach aan de hekrotor gemeten, toen de viertakt zonder hoofdbladen stond te pruttelen. die hekrotor draaide toen 2150 RPM en ik heb een 23/54 set tussen motor en hekrotor. De motor kon dus niet langzamer lopen dan 5000 RPM

Inderdaad lopen vliegtuigmotoren veel langzamer, maar die missen ook veel minder ontstekingen....
Die unit kan niet liegen, want komen er verkeerde pulsen uit, dan loopt de motor niet....

Ben momenteel niet thuis, maar zal kijken of ik na het weekend even een filmpje kan schieten waarop het display te zien is.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
En je kunt het geloven of niet, maar het is ECHT zo....
Ze klinken als een stationair draaiende brommer, ze klinken als hooguit 1500 RPM,. in werkelijkheid dus vééééél meer....

Hallo.

Met betrekking tot deze verbazing: kan het zijn dat het er iets mee te maken heeft dat een tweetakt bij (bijvoorbeeld) 5000 toeren per minuut 5000 werkslagen per minuut heeft, en een viertakt maar 2500?

Groet, Jan.

Hallo.

Met betrekking tot deze verbazing: kan het zijn dat het er iets mee te maken heeft dat een tweetakt bij (bijvoorbeeld) 5000 toeren per minuut 5000 werkslagen per minuut heeft, en een viertakt maar 2500?

Groet, Jan.

Nou.... dan zou een viertakt langzamer moeten klinken dan een tweetakt.... en dat is dus NIET zo.... Een viertakt klinkt alsof hij 2.5 toeren maakt en maakt er 5000.... dat klopt wel ongeveer, maar die tweetakt klinkt veel langzamer, en draait in werkelijkheid véél sneller....

Ik zal binnenkort eens proberen om ze allebei naast elkaar te filmen, dan snap je wel wat ik bedoel....

Groet, Bert

Nou, ik kan het propje van mijn Calmato zo`n beetje volgen op stationair en durf hem met blote hand te stoppen. Vertel mij nu niet dat hij dan 5000 toeren draait.

Hoho Rene, nu trek je de verkeerde conclusie: Nu doe je net of ALLE viertakten in ALLE toepassingen even hard stationair lopen....
Ongeveer net zo iets als zeggen dat als er 2,5 pk op het doosje van je Rossi staat, dat je heli dan 2.5 pk nodig heeft om te hooveren....

In een heli (dus met een klein vliegwiel en geen grote prop) valt een viertakt stil als hij onder de 5000 RPM komt, domweg omdat de kinetische energie niet voldoende is om hem die twee omwentelingen verderop nog weer door de compressie te drukken.
Met een propellor er op loopt diezelfde viertakt echter probleemloos rond, of mogelijk zelfs onder de 2000 RPM stationair. Gewoon, omdat die prop voldoende massa heeft om de motor bij dat toerental nog door de compressie te dwingen

Idem dito voor die tweetakt, alleen die klinkt zo langzaam omdat hij bij dat toerental en nagenoeg volledig gesloten carburateur domweg niet voldoende snelheid in zijn spoelproces krijgt om ontsteekbaar mengsel in de kamer te krijgen. Na pak hem beet 4 of 5 loze omwentelingen is de boel zover afgeremd dat hij weer een keer ontsteekt en die ene klap is gelijk weer voldoende om 7000 RPM te bereiken en een aantal ontstekingen over te slaan.

Hoe dan ook, ik ben er helaas vandaag niet aan toe gekomen te filmen (er moest een sensor afgeleverd worden) maar wie weet morgen....

Groet, Bert

Dit is de viertakt stationair, met een overbrenging van 24/53 tussen motor en tail (display geeft toerental hekrotor weer) kom ik dan op rond de 6000 RPM voordat hij afslaat.
Met warm weer wil hij een tikkeltje langzamer (ik heb wel eens 2150 op het display gezien), maar zoals je zien kunt, als ik het toerental verlaag, valt hij gewoon op een gegeven moment stil omdat hij niet meer door de compressie komt.

4-stroke in helicopter, idle. Gear ratio 24/53, engine running approx 6000 RPM - YouTube

En hier het filmpje van de tweetakt, stationair:

http://youtu.be/qr9pWiXjrQ8

Hier kan de motor op zich wel langzamer draaien qua massatraagheidsmoment, maar kom je in de problemen i.v.m té ver gesloten gasklep: bij toerentallen beneden die 7200 RPM "loopt het carter vol" omdat de luchtsnelheid te laag wordt om de brandstof goed in de cylinder te blazen....
Onder de 7200 hoor je hem héél langzaam wegzakken om dan plotseling af te slaan, of je moet om de paar seconden een kort stootje gas geven om het carter te klaren.
boven de 7200 blijft hij gewoon lopen.
Waarschijnlijk is hij wel langzamer te krijgen door het stationair mengsel flink mager te maken, maar dan loopt hij weer veel te schraal tijdens hoover....

Gek genoeg, als hij bezig is zo "vol te lopen", blijft hij wél tot het laatst toe normaal op het gas reageren.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back