4takt onboard glow of...

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door eclipse86, 18 sep 2019.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,
    ik heb 2 toestellen met een 4takt 15cc motor. nu zit er 1tje op een gee bee en wil ik dat die in alle omstandigheden wel betrouwbaar is... je kent de toestellen.
    Nu lees ik hier en daar van on board glow systeem. maar velen gebruiken ook een ombouwset naar benzine, en ik lees zelfs van een ontsteking( maar voor methanol?) hoe werkt dit en wat is de "beste" oplossing. Komt hier niet teveel gewicht bij te kijken?

    Groeten Chris
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je betrouwbaarheid wilt, is allereerst een goede afstelling je beste vriend. Wat je verder ook ombouwt aan je motor, als het niet goed afstelt, dan is alles wat je verder doet op zijn allerbest een "maskeren van het probleem".

    Persoonlijk ben ik niet zo kapot van OnBoardGlow, ik vind het eigenlijk maar verspilling van stroom zonder werkelijk voordeel te behalen, maar let wel, dat is niet meer dan mijn persoonlijke mening (voordat iemand zich aangevallen voelt).

    Zelf geef ik de voorkeur aan vonkjes, of je nu ombouwt naar Benzine of niet. In principe is de brandstof an sich namelijk niet van invloed op de betrouwbaarheid.
    Ombouw naar benzine kost vermogen, dus in feite moet je, als je dat wilt doen, gelijk ook een grotere motor monteren.

    Qua gewicht zal een on board glow vermoedelijk wat lichter uitpakken, want het is weinig meer dan een batterijtje en een schakelaartje.
    Een ontsteking is onbetwist wat zwaarder, en weegt ongeveer 120 gram. Dan KUN je er voor kiezen een extra stroombron te plaatsen, je kunt de ontsteking echter ook gewoon voeden vanaf de ontvangeraccu (al zou ik dat alleen doen bij gebruik van 2,4 GHz besturing).
    Daarnaast is, óók onbetwist, een ontsteking een mogelijke storingsbron, een on board glow niet. Nu heb ik er zelf nooit problemen mee gehad, maar e.e.a. hangt wel samen met je kwaliteit van inbouw. Zoals alles in deze hobby.

    Hopelijk heb je hier iets aan om te helpen je keuze te maken.
     
  3. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Brutus, ik denk dat ik je eens heb zien vliegen op Stadskanaal. Je had, als ik me niet vergis, een Charter met een naar benzine omgebouwde OS 6,5 cc motor.Het liep geweldig mooi en was kennelijk zeer zuinig wbt brandstofverbruik. Wat ik minder mooi vond was dat er zo'n dikke bougiekabel moet worden gebruikt. Is dat nog steeds zo??

    Lambert te Stk
    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat klopt helemaal, al was het een 5 cc, niet 6,5. Maar inderdaad, die kist vliegt nog steeds, tegenwoordig met "electronische sproeiernaald" (wat nóg een beetje zuiniger en mooier loopt). En helaas, die bougiekabel, daar ontkom je niet aan. Bij een Charter lastig weg te werken, maar bij andere toestellen lang niet zo'n doorn in het oog.

    IMG_20190608_145415.jpg IMG_20180415_232816.jpg

    Maar ik vind het bij de Charter ook eigenlijk wel reuze meevallen, eigenlijk....
    IMG_20191002_204435_2CS.jpg
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2019
  5. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Wat bedoel je met een electronische sproeiernaald? Is het schertsend of steekt er iets serieus achter? Ik heb zitten zoeken naar je berichten over het ombouwen van glow motoren naar benzine maar kan het niet vinden.
    Lambert te Stk
    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar steekt zéér serieus iets achter.... Het is dat losse snoertje over de neus, in de laatste foto van mijn voorgaande post...


    Het filmpje lijkt mischien niet zo heel spectaculair op het eerste gezicht, maar let maar eens heel scherp op hoe de motor op stapsgewijze kleine veranderingen van het gas reageert (voor het eerste stukje moet je dan even het scherm op maximaal zetten, en de beeldkwaliteit op maximaal, anders zie je het gasheveltje niet). Dan valt het verschil op, en dat is (in de ogen van een tuner) "spectaculair"...

    Ik heb nog twee setjes zo klaar liggen voor geïnteresseerden, en materiaal voor een stuk of 50 meer indien nodig.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2019
  8. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Brutus dat is geweldig.Als OS dit ziet , lopen ze je de deur plat denk ik.Ik heb nog een OS viertakt motor van 20 cc liggen (met pomp) .Zou dat een motor zijn om omtebouwen naar benzine?Trouwens ik heb ook nog een eigenbouw 20cc viertakt die zit in een Fokker D7 (alles uit 1982) .Ik ga je berichten eens zorgvuldig nalezen.
    Om in de toekomst gloeiplug brandstof te blijven gebruiken moet je kapitaalkrachtig zijn en electrisch aandrijven is buitenkijf technisch gaaf maar er ontbreekt iets aan.Dat je trouwens met je nette kleren in de buurt van een draaiende motor durft te komen zegt ook iets over het vetvrije lopen van je motor.
    Lambert te Stk


    Sent from my Lenovo B6000-F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    brutus vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D voorlopig hebben ze me nog niet gebeld, al heb ik het gevoel dat sommige fabrikanten echt wel notie hebben van wat dat kleine kale Nederlandertje aan het doen is.

    Nee... met pomp gaat niet. Die pomp is niet benzinebestendig, en ook niet "repareerbaar" dus ook niet "ombouwbaar". En zodra je de pomp weglaat, kom je in de problemen met het feit dat de carburateurdiameter berekend is op de aanwezigheid van een pomp. Dus dat wordt een heel gedoe.
    :D :D :D kan natuurlijk ook betekenen dat ik geen reet om mijn kleren geef.... OF, dat ik een heel goeie wasmachine heb... OF.... dat het mijn nette kleren niet zijn :D :D :D

    Maar inderdaad lopen de meesten behoorlijk schoon, en zeker dat 5 cc-tje, die loopt brandschoon... Al is het meer een kwestie van dat de olie niet of maar heel weinig op het model terecht komt, want uiteraard gaat er olie in, en komt die er ook onvermijdelijk weer uit, alleen op een heel andere manier vergeleken met gloeiplugmotoren....
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2019
  10. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Brutus, Van de 20cc OS heb ik de pomp buiten werking gesteld en de carburateur vervangen door een exemplaar van een MVVS 12cc tweetakt motor. Loopt goed. De pomp kan er wel uit denk ik en kan vervangen worden door een aluminium vulstuk. Denk je ook niet?
    , Lambert te Stk

    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, dat kan, en best kans dat hij dan gewoon om te werken is naar benzine.

    Als je zou willen dat ik dat voor je doe, dan moet ik op dit moment aangeven dat er een wachttijd is. En ik kan je niet vertellen hoe lang dat gaat duren.
     
  12. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Wachtkamerzit
    De wachtkamer zit vol begrijp ik. Ik geef niet graag werk uit handen!
    Lambert te Stk

    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup, maar wat vervelender is, ik wacht op spullen dus de doorstroom stagneert, en ik wil hier niet meerdere motoren uit elkaar hebben liggen... Daar ben ik niet op ingericht.

    Maar het is echt geen zwarte magie om het zelf te doen, hoor...
     
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik heb een asp15cc, maar loopt niet goed... er zit een "chineese" medium bougie in nu. ik vroeg me af of hier betere opties voor zijn of welke jullie gebruiken.... Groeten Chris
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OS F plug, of Enya #3 En dan brandstof met 5~10% nitro, en 15~18% synthetische olie, dan moet het goed gaan. Loopt ie dan nog niet goed, dan moet je eerst kijken of er iets mis is met de klepspeling of de carburateur.
    Als je hem wel eens uit elkaar gehad hebt, kan het ook nuttig zijn om te kijken of de nokkenas wel op tijd staat.
     

Deel Deze Pagina