5.8 Cloverleaf antennes vs fiveleaf antennes??

Ik kwam deze antennes tegen en de verkoper beweert dat ze een stuk beter zijn als de cloverleafs, heeft iemand er ervaring mee of kan iemand die aan- of afraden voordat ik een setje bestel?

Deze antennes gaat het om:

Polarization: right hand circular polarized RHCP
5,8GHz center frequency
Broadband antenna with +/- 150MHz, therefore very good suitable for 5,8GHz FPV usage
0,8mm copper wire, silvered - Skin Effect
Each antenna has a cable length of 6cm. Other lengths are also possible, max. 25cm long.

5 lobes: used for the receiver or transmitter.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja de zin daarvan ontging me ook een beetje, logisch dat als je ze afdekt dat de diversity overschakelt op de andere antenne, hij bedoeld denk ik enkel dat als ze beiden vrij zijn hij direct op de 5 blads antenne overschakelt omdat de uno altijd de/het beste antenne/signaal kiest.

Maar ben nog steeds benieuwd of het concept wel beter is, zijn feedback profiel van >900 geeft wel een goed beeld.

Ook kunnen ze zowel als RX als ook als TX antenne gebruikt worden schijnbaar?

Filmpje tijdje terug ook via ebay gezien.
Zegt idd allemaal weinig zoals hij test.
Waar ligt het model tov de ontvanger
Diversity heeft vaak al een voorkeur kanaal (de ene doet het net wat beter dan de ander)
De antennes die in elkaars verlengde kunnen staan en elkaar zo afschermen.

Wat je ziet is dat hij altijd terug springt naar de 5 blads. En die zou dan dus beter ontvangst hebben.
Zou best kunnen kloppen alleen met deze test is dat echt niet goed te bepalen.

Best is in vlucht te testen. Dan geeft het meer duidelijkheid. Of met een berg verzwakkers tussen je zender om zo een grote afstand te simuleren.

Manier van solderen twijfel ik bij deze een beetje over. Als dat koud op elkaar is dan zijn ze erg kwetsbaar. Kleinste tikje kan er al een soldering los komen.

Na dit filmpje ben ik ze ook toch maar eens gaan maken.
En blijkt idd beter te werken.

Theoretisch zou een Cloverleaf een perfecte bol uitzenden/ontvangen. Helaas is de praktijk toch anders. Tussen de bladen is het ontvangst aanzienlijk minder. Dus met meer bladen zit er minder gat tussen en heb je dus een stabieler signaal.
Je Met 3 blads zou je iets verder kunnen vliegen maar dat betekend wel dat je met terugkeren een grotere kans hebt op beeld uitval.
SPW (4 blads) doet het alweer beter. (Naar mijn ervaringen geeft hij ook mooier aan hoe goed je signaal is, gaat meer ruis geven. 3 blads begint vaak wat te flitsen.)
En minder uitval tijdens bochten maken waar signaal al slechter is.

5 blads heb ik nog zelf niet echt long range mee gestest. Dan moet je bij Verfbrander zijn (jacques) die heeft alles op video.

Voor algemeen gebruik volstaat een Cloverleaf/SPW gewoon.

Laatst bewerkt:
Ik zal eens een setje bestellen puur om te testen dan kunnen we ze op een meeting eens omwisselen en vergelijken, het ziet er in ieder geval beter uit als die setjes uit het land van de rijzende zon.;)

Rg316 RG316D.
Moet je geen lange lengtes van gebruiken op 5.8 maar voordeel is dat de kabel hittebestendig is.

Ik bedoel wel langer dan dat.
RG316 op 5GHz heeft iets van 3dB verlies per meter.
10cm is dus 0.3dB.
Maar bv meer lengte om een goed vrijstaande antenne te krijgen is dan te verwaarlozen omdat je een veel beter ontvangst terug krijgt.
Langer dan 15cm als het niet nodig is niet doen. Dan kan je beter je Vtx/Vrx verhuizen.

Ja die gebruik ik ook, is inderdaad niet heel goed maar bij korte lengtes te verwaarlozen. Maar je moet dus ook niet te lange pigtail + antenna gebruiken :)

Ik heb zelf toevallig deze week uitgebreid getest en voor mij was het een wereld van verschil met een chineze 3 blads clover naar Dennis 5blads. Ik had zo goed als geen drop outs in de bossen, maar enkel hier en daar een lijntje in plaats daarvan. Of mijn vorige antenne defect was weet ik niet, maar kon eindelijk eens goed los gaan in bossen :D

@boris: Welke chinese had je?
Volgens mij is meer bladen beter tegen multipathing wat je in een bos dus meer hebt :) En je zou eigenlijk ook moeten weten op welk kanaal je antannas het beste werken (en eventueel op welk kanaal je vtx het meeste power heeft).

Power is denk ik niet eens zo belangrijk in een bos, is alleen meer reflectie. Heb 250mw ook goed zien werken. Multipathing is belangrijkste om die zo weinig mogelijk te hebben.
Ik had de witte foxtech antennes. Ik denk dat mijn rx antenne een probleem had, want het beeld was niet constant slecht. Denk dat die een keer te ver verbogen was.

Het is niet alleen de antenne, maar je btx heeft verschillende output power op verschillende kanalen zelfs.

BTW hij zegt koperdraad.
Dan is ie ook nog eens snel uit fatsoen.

Vermogen over de kanalen is idd wat verschillend. Meer dan het verschil in SWR over de gehele band.
Verschil over de band gemeten met een 600mW VTX is net zo'n 10mW gereflecteerd vermogen. Dat is 1.5% verschil.

Dus dat verschil is minimaal en zeker niet merkbaar.

Tussen de kanalen kan soms wel 100mW zijn.
Dan nog is dat in de praktijk geen ramp.

Vriend van mn airbornde zijn nieuwe mini achter het huis hier.
Even snel bril gepakt. Had net een nieuwe 5 blads voor mezelf gemaakt.
Eerst 4 blads op de bril (fatshark Aviator). Hoop glitches (tussen de muren vliegen)
En met 5 blads zo even snel bekeken zeker de helft minder.

Te kort getest maar op dat moment zeker verschil.

Zal ook (als het er van komt) eens wat meer testjes doen maar dan is het handig als ik eens een keer iemand heb om mee te vliegen.

Ik zie nu mensen vaker met de 5 blads antennes vliegen.
Met name in bosgebied heb je minder storing?

Maakt 4 of 5 blads nog uit qua range ?

De blaadjes pieken op signaal. Er tussen is een stuk minder.
Met 4 blads heb je dan ongeveer een gelijke heen en terug vlucht. Knik zelf de antenne iets voorover zodat terug beter is dan heen. Wel zo veilig.
Uit wat testjes bleek de 4 blads net wat meer range te geven maar de 5 blads stabieler.

Of het bij 1.3 merkbaar is weet ik niet. Daar vliegen de meeste nog op 3/4 blads of af en toe 4/4

Verfbrander Jacques heeft er meer mee getest.

Back