hoi , ik heb mijn 5 bladskop op mijn vario hughes gezet met de stangen netjes recht naar de swashplate.
ik gebruik een beastx met de virtual swashplate rotation functie.
ik kom uit op 60 graden verdraaing, klopt dit getal?
als ik 1 van de bladen nu boven de staartboom zet en elevator geef, beweegt dit blad niet, is dit juist ingesteld?
ziet er raar uit voor mij de swasplate beweegt schuin naar rechts voor.
de rotor draait ccw.
Zo te horen klopt dat, maar een beschrijving van 6 of 7 regeltjes tekst is voor mij te weinig om dat met 100% zekerheid te zeggen.
Je moet er wel om denken: niet alleen moet de rotor correct bewegen op je stick-imput, hij moet bij gebruik van een BeastX (of welke FBL unit dan ook) óók correct bewegen op verstoringen van buitenaf.
Al vermoed ik dat dat automatisch het geval is als de virtual swash rotation IN de BeastX geprogrammeerd is.
Dat weet ik niet, want ik heb nul ervaring met zo'n ding, maar het lijkt me logisch.
Welke rotorkop heb je overigens? Een Vario dubbelbout kop toch?
Want de mechanische phasing hoek is namelijk NIET afhankelijk van het aantal bladen, maar van de lengte van de blad-arm (phasing is niet anders dan de swashplate "electronisch recht onder de kogel aan de blad arm zetten". Bij Vario Dubbelbout koppen ligt de phasing hoek vast op nagenoeg 45 graden.
De werkelijke phasing (dus de hoek waarbij de heli correct reageert op de sticks) hangt weer van veel meer factoren af, waaronder vlieggewicht en toerental, en ook aantal bladen, maar die correctie is maar enkele graden en valt naar mijn ervaring slecht te voorspellen.
Daar moet je je niet te veel van aantrekken, over het algemeen trekt de FBL unit de kleine afwijkingen probleemloos recht. Sterker nog, waar je bij non-E-stab die kleine afwijkingen in de phasing wegwerkt door het vliegen van afwisselend linkse en rechtse bochten, en de boel bijstelt tot je naar beide kanten ongeveer evenveel elevator nodig hebt, heb ik begrepen dat je daar bij FBL niet eens meer wat van merkt. Nogmaals, dat heb ik van horen zeggen....
Is inderdaad de eerste keer een raar gezicht, die scheef reagerende swashplate, maar daar wen je snel aan, en uiteindelijk gaat het om welke kant de heli uit gaat, niet welke kant de swash uit gaat...
Groet, Bert