5 blads kop phasing

hoi , ik heb mijn 5 bladskop op mijn vario hughes gezet met de stangen netjes recht naar de swashplate.
ik gebruik een beastx met de virtual swashplate rotation functie.
ik kom uit op 60 graden verdraaing, klopt dit getal?
als ik 1 van de bladen nu boven de staartboom zet en elevator geef, beweegt dit blad niet, is dit juist ingesteld?
ziet er raar uit voor mij de swasplate beweegt schuin naar rechts voor.
de rotor draait ccw.
 
hoi , ik heb mijn 5 bladskop op mijn vario hughes gezet met de stangen netjes recht naar de swashplate.
ik gebruik een beastx met de virtual swashplate rotation functie.
ik kom uit op 60 graden verdraaing, klopt dit getal?
als ik 1 van de bladen nu boven de staartboom zet en elevator geef, beweegt dit blad niet, is dit juist ingesteld?
ziet er raar uit voor mij de swasplate beweegt schuin naar rechts voor.
de rotor draait ccw.

Zo te horen klopt dat, maar een beschrijving van 6 of 7 regeltjes tekst is voor mij te weinig om dat met 100% zekerheid te zeggen.

Je moet er wel om denken: niet alleen moet de rotor correct bewegen op je stick-imput, hij moet bij gebruik van een BeastX (of welke FBL unit dan ook) óók correct bewegen op verstoringen van buitenaf.
Al vermoed ik dat dat automatisch het geval is als de virtual swash rotation IN de BeastX geprogrammeerd is.
Dat weet ik niet, want ik heb nul ervaring met zo'n ding, maar het lijkt me logisch.

Welke rotorkop heb je overigens? Een Vario dubbelbout kop toch?

Want de mechanische phasing hoek is namelijk NIET afhankelijk van het aantal bladen, maar van de lengte van de blad-arm (phasing is niet anders dan de swashplate "electronisch recht onder de kogel aan de blad arm zetten". Bij Vario Dubbelbout koppen ligt de phasing hoek vast op nagenoeg 45 graden.
De werkelijke phasing (dus de hoek waarbij de heli correct reageert op de sticks) hangt weer van veel meer factoren af, waaronder vlieggewicht en toerental, en ook aantal bladen, maar die correctie is maar enkele graden en valt naar mijn ervaring slecht te voorspellen.

Daar moet je je niet te veel van aantrekken, over het algemeen trekt de FBL unit de kleine afwijkingen probleemloos recht. Sterker nog, waar je bij non-E-stab die kleine afwijkingen in de phasing wegwerkt door het vliegen van afwisselend linkse en rechtse bochten, en de boel bijstelt tot je naar beide kanten ongeveer evenveel elevator nodig hebt, heb ik begrepen dat je daar bij FBL niet eens meer wat van merkt. Nogmaals, dat heb ik van horen zeggen....

Is inderdaad de eerste keer een raar gezicht, die scheef reagerende swashplate, maar daar wen je snel aan, en uiteindelijk gaat het om welke kant de heli uit gaat, niet welke kant de swash uit gaat...

Groet, Bert
 
Hoi, heb mijn schaal heli van vario nogmaals bekeken, en de tail drive aangepast ivm speling.
Ik maak gebruik van een tussen koppeling met dogbones , aan iedere kant ongeveer 1mm speling per as, dus 2 mm totaal,per as, twee Assen dus. 1 vanaf mechaniek naar begin staart, 2 de vanaf tussen koppeling naar tail,rotor. Het is geen rechte lijn , vooral vanaf het mechaniek naar de tussen koppeling is een schuine verbinding,volgens vario specs. Ook de rvs Assen gecheckt op rechtheid, zien er goed uit. Bij het opstarten valt mij op dat de aandrijving van de staart nogal rauw klinkt, maar er zijn weinig trillingen, ik maak gebruik van de electro conversion kit, met belt drive.
Is dit geluid normaal bij een gedeelde offset aandrijving bij een hughes 500?
Weet niet wat ik moet verwachten, wellicht zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben.
Gr rinie
 
Welke dogbones set is dat? In mijn BO 105 zijn de dogbone koppelingen voor de 8 mm as behoorlijk rumoerig (al hoor je ze niet boven de Zehoah uit :D) en dat is zelfs een rechte verbinding, geen hoek....
Die dogbones voor de 6 mm as vond ik altijd wel meevallen qua geluid.

Maar bij electro aandrijving denk ik dat ze wel hoorbaar zullen zijn, ja...

Van belang is of je iets voelt trillen in de buurt van de lagers aan weerszijden van de dogbone koppeling....

Groet, Bert
 
Het zijn de 6 mm dogbones van vario. Ze brommen nogal, heb ze wel voldoende gevet met het witte spul van vario.
Hebben die dan ook veel slijtage verschijnselen?
Gr rinie
 
Als er geen trillingen zijn, zou ik me niet al te veel zorgen maken.

Wat je in de gaten moet houden, is of de cups niet uitlubberen op de "zaagsnede". Met name op de koppelingen die een hoekverschil moeten verwerken.
Als je daar duidelijke slijtagesporen gaat zien, moet je de cups vervangen, want die zaagsneden moeten zo recht mogelijk blijven.
De dogbones zelf, die hoef je alleen te vervangen als de dwarse pin in de buurt van " half door" begint te raken. Eerder niet.

Die 8 mm variant, dat viel me tegen hoe hard die slijten, zelfs met 0 graden hoekverschil, maar die 6 mm, die houd het in mijn Cobra al 9 jaar en heel veel uren (veeeeeeel meer dan Vario getest heeft, weet ik van Vario zelf) vol. En dat is een heel grote hekrotor (32 cm) die daar aan hangt.

Gewoon regelmatig even checken, maar verder je niet sappel over maken!

Groet, Bert
 
Back
Top