5 blads kop

Hoi ik heb via een collega modelvlieger een 5 blads kop in mijn bezit.
Deze is een oud model met een composiet centraal stuk en rood aluminium center waar de as door heen Gaat en word vastgezet.
Kan ik deze veilig gebruiken op mijn schaal heli? Zijn er meer vliegers die hier ervaring mee hebben?
Hij is waarschijnlijk uit 1988 ofzo.
Gr rinie

De beschrijving zegt me niets...

Plaatje?

Groet, Bert

Sitar was bij mijn weten de enige die toen composiet in de kop gebruikte. Franz Orthofer ook? met dat mooie elegante bendix systeem. Maar geen van beide hadden rood aan boord.

Kop

full
full
Hier zijn de fotos. Komt op een hughes 500. Er zaten 820mm bladen bij , as gat 10 mm. Hub was rood, is inmiddels zwart gemaakt.
Gr rinie

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar de vraag blijft staan, is er veilig mee te vliegen , of word zoiets oud en en gevaarlijk
Om met 1500 rpm rond te slingeren?
Gr rinie

Laatst bewerkt:
Ik zou niet weten wat er mis moet mee zijn, mijn vario's zijn ook stokoud, maar dat werkt wél nog perfect..
Wat ik wel weet is dat je 820mm bladen niet met 1500 rpm moet gaan vliegen, ik denk dat 1200 hier zeker zal volstaan.

groeten,

Didier

Ben er ook blij mee. Ben nog even bij albertino langs geweest(rc heliparts). Hij was ook van mening dat na grondige inspectie er veilig mee gevlogen kan worden.
Nu keur ik voor mijn beroep ook rotoren van ultracentrifuges (100.000rpm, 12 kilo in gewicht), dus heb ik deze apparatuur ook gebruikt voor mijn vario kop te keuren.
Geen haar scheuren aangetroffen of andere defecten , dus veilig te gebruiken op 1500rpm.
Mijn bladen zullen ongeveer 670mm moeten zijn , rotor diameter ongeveer 150 a 160 cm.
Daar ben ik nog naar op zoek, wel linksom draaiend, heb ze van der blattscmied gezien , iemand hier bekend mee?
Mgr. Rinie van baardwijk

Als je al in contact bent met Albertino, zou ik zijn advies opvolgen.
Beter bladen gebruiken waar die kop voor gemaakt is.

Waarom zaten er geen bladen bij ?? ook interessant om te weten.

Is dit niet zo'n "Bendix" kop, met in plaats van druklagers flexibele elementen uit kunstvezel? Als ik me vergis en er zitten druklagers in, dan is er niks aan de hand, maar ik ben aan het twijfelen vanwege die bouten dwars door de bladspindels, waarme volgens mij bij een aantal oude Vario koppen die bendix vastgezet werd. ALS (grote "als"...) het een bendix kop is, neem dan minimaal even contact met Vario op, want die koppen zijn niet voor niets uit productie gehaald, en Vario kennende, stoppen die alleen met de productie als het product niet voldoet (Panther, 4-takt SkyFox, en nog zo wat zaken) of als het matig verkoopt, maar dan waren ALLE meerbladskoppen van Vario allang uit de handel geweest.... :D Dus check dat even voor je er mee gaat vliegen.... Groet, Bert

Er zitte echte druklagers in, zoals in alle bladhouders van vario
heb hem geheel gecontroleerd, midden stuk is van aluminium en zonder haar sheuren.volgens albertino kan het plastic van de bladhouders ook
k niet slecht worden door leeftijd. Ga er dus veilig mee vliegen .
gr rinie

Prima, dan is er niks aan de hand...

Ik weet dat er een kop was zonder druklagers, die er ongeveer net zo uitzag, en die maar redelijk kort in productie is geweest, vandaar...

Het kunststof van Vario veroudert inderdaad bij mijn weten niet of nauwelijks....

Groet, Bert

Back